Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 641

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2010-12-10 18:16
Antal inlägg: 23831

Det där med ansvar och delaktighet i alla sysslor som finns i hemmet är ju så olika med. Min pappa hade 3 systrar och så sin mamma och han var ju bannlyst från köket och fick/behövde aldrig göra något alls hemma. Fick inte laga mat osv och han hade ju lätt kunnat fortsätta så när han träffade mamma, men han valde att lära sig, laga mat, tvätta, städa och så vidare. Minns hur förvånade klasskompisar var när de var hemma hos oss på middag och det var min pappa som lagade maten.

Vi har i släkten på nära håll ett syskonpar där det var likadant uppdelat som när min pappa växte upp, tjejen förväntades hjälpa till i hushållet och killen slapp undan. Han kunde inget alls när han flytta hemifrån och fick lära sig.

Så det handlar inte enbart om hur man växer upp när det gäller ansvar, man kan själv välja hur man vill ha det när man är stor nog och ta ansvar och göra sin del.

Gautama2010-12-10 18:19
Antal inlägg: 6854

Jag ahr alltid haft svårt för belöningar som jag hör en del delar ut till sina barn i form av t.ex. 100 kr för G, 500 för VG osv. Eller typ du får det och det om du inte dricker alkohol innan 18 år osv.

Varför ska man belönas för självklarheter? Att man förväntas göra sitt bästa för sin egen skull? Ett G är lika mycket värt som ett MVG om barnet efter sin förmåga har gjort sitt bästa.

Lite tankar bara som dök upp och jag vill poängtera att det inte har med ramsays inlägg att göra alls. Jag har ingen aning om hur du gör med dina barn.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 18:26
Antal inlägg: 4050

Det är onödigt att känna press att prestera i exakt allt man gör eftersom ingen i slutändan kan bli mästare på allt.

Ville jag skolka från skitämnen med dumma lärare och stökig klass fick jag göra det. Resulterade i några dåliga betyg i högstadiet som inte påverkade mina chanser att komma in på gymnasiet.
Man bör som barn ges chanser att utvecklas i allt men nån gång tillåtas välja att inte bli bäst på allt.
Jag valde bort musik efter att ha försökt spela ett instrument i några år och konstaterat att jag var helt värdelös.

Däremot tror jag det är oerhört viktigt att våga tro att man ska bli riktigt bra inom ett eller några områden. Det går nog inte att bli det om man inte kan vara kritisk till det man presterar och inte ställer krav på resultatet.

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-10 18:31
Antal inlägg: 4429

Jag får lite rädsla för "duktighets" grejen. Varför är det så viktigt? Att man gör saker för egen del är bra, men barn ska vara barn. Jag tvingar min ena dotter att sluta vara så duktig hela tiden och bli lite mer ego,,, Men det är jag det. Beror nog på att vi hjälps åt så bra hela gänget.

Minta2010-12-10 18:33
Antal inlägg: 20042

Så känner jag också.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 18:36

I skolan kan man få gliringar av mindre duktiga barn för att man är duktig så det är iof bra att föräldrarna fortsätter stötta ens strävan att vara bra.

Delicious - Ej medlem längre2010-12-10 18:42
Antal inlägg: 11661

Nej jag tar hand om mig och mitt för att jag är vuxen och måste :P Finner ingen större glädje i nytvättade kläder eller fixade naglar, mer än för tillfället. "Måstena" som barn och som vuxen bör inte vara lika stora/många enligt mig. Tror inte någon egentligen klarar av dagens krav, speciellt inte barn. Blir fan rädd på riktigt när jag ser 9åringar i märkeskläder och fixat hår.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 18:52
Antal inlägg: 9204

ja, larv. det har min äldsta dotter brottas mkt med, pressen att vara lagom. idag vågar hon dock stå upp för den hon är och hennes glädje i att göra det bästa av sina möjligheter och hennes önskan att prestera bra - få alla nycklar- som hon själv uttrycker det.

Rooibos-Rob - Ej medlem längre2010-12-10 18:53
Antal inlägg: 926

Nyckelbarn? ;-)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 19:03

Jag vill också ha en ponny!!!

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 19:03

om man inte finner glädje i /tar det för självklart /anstränger sig för att ha nytvättade kläder kanske man är deprimerad?

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 19:04

du hade ju en, din bortskämda akademikerunge!

Lillstölla2010-12-10 19:04
Antal inlägg: 23831

Jag var likadan som barn, skulle vara så duktig och bra hela tiden och tog sällan för mig själv. Och är till viss del sån nu med, något som min mamma försöker lära mig att inte vara. Är bara att jag känner mig elak när jag är egoistisk av någon anledning.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 19:04

Eller så vill man inte utveckla allergier till följd av renlighetshysteri? ;)

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 19:05

men det är en annan femma. jagkänsla och självkänsla kommer först. det är det första jobbet!

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 19:06

aha larv. se se, livet begränsar ändock.:)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 19:07

Ramsay: Hihi.

Det jag tycker är viktigast med att inte bli bortskämd är att förstå att andra inte har. Inte så att man bör skämmas för en ny cykel t ex men man bör vara medveten om hur kompisar som inte har en cykel kan känna när man visar upp sin nya present.

Megaherz2010-12-10 19:13
Antal inlägg: 3304

Jag tycket det är okej att skämma bort barn sålänge de fortfarande är tacksamma och uppskattar det de får. Tar de allt för givet gör man dem en stor björntjänst

Rödluvans - Ej medlem längre2010-12-10 19:17
Antal inlägg: 51

Du verkar ju veta bäst själv i allt så varför skapa en tråd.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 19:18

Man måste ju vara korkad om man inte tar en massa saker för givet. Det är ju bara att se på föräldrarnas status och inkomst.
Tjänar de bra och har hyfsad status kommer de ge än mer än det allra nödvändigaste i livet (soc-nivå).
Det är knappast skadligt att få ta del av familjens pengar utan att ha förtjänat varenda extra morotsskiva.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?