Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående18 649

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zlipzten - Ej medlem längre2010-12-14 12:11
Antal inlägg: 1466

Finns det bäst före-datum på tvättmedel och värmeljus?

zlipzten - Ej medlem längre2010-12-14 12:15
Antal inlägg: 1466

Mitch Ryder: Vet inte om vi tänker på samma sak men nog är det en stor skam att pissa på ett land som har gett en hemvist och framgång. Vissa uttryckta åsikter är farligt nära polisanmälan.

YamahaJet2010-12-14 12:25
Antal inlägg: 2239

Men vänta lite, stjäla sopor är olagligt men det är mig ni ska polisanmäla?

Megaherz2010-12-14 12:29
Antal inlägg: 3304

Det känns jätteäckligt. Skulle jag nog aldrig få för mig att göra sålänge jag har råd att äta!

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-14 15:01
Antal inlägg: 1377

Palini 2010-12-14 10:49
"Lillsyrran... Leta igen. Det finns fler inlägg om serbernas förträfflighet här på Beta. =)"

OK. Nu tror jag ju fortfarande inte på att han är någon serb, så alla eventuella serb-skryt tar jag mest som skämt och raljeringar, men visst ska jag leta vidare vid ngt tillfälle. ;))

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-14 15:07

2010-12-14 11:33
Mitch Ryder
Jag förstår, för ibland så går det över styr, och då brukar jag ta honom i örat.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-14 15:18

Dyslekso 2010-12-14 11:36
"Ja, bör vi frukta dessa container-cousteaus som samhällsomstörtande antikonsumister...."

Jo, varför inte? Men jag tycker fortfarande att detta på sin höjd är en blygsam light-variant. Det behövs mycket mer och ett helhetstänkande (jo jo, Anders ÄR iofs på god väg, han cyklar ju också ;).

Men vadå "bör vi frukta"? Snarare välkomna i så fall, men som sagt, det behövs mer.

Kan du, ANDERStG, ta och presentera ett helhetskoncept?!

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-14 15:23

zlipzten 2010-12-14 12:15
"Mitch Ryder: Vet inte om vi tänker på samma sak men nog är det en stor skam att pissa på ett land som har gett en hemvist och framgång. Vissa uttryckta åsikter är farligt nära polisanmälan."

"....farligt nära polisanmälan." *?*

Våihan perkele! :DD
Jag skrattar så jag tappar andan. :DD

ANDERStG2010-12-14 15:41
Antal inlägg: 7560

Folk i allmänhet ser det som mer acceptabelt att ta vara på spillprodukter än att önska krig.

Sedan att någon har obehag och inte skulle göra det själv är helt okej. Jag är typen som inte dricker en dag "gammal" mjölk. (Jag gör pannkaka på den om jag har tid.) Jag tar inga risker med mat. Ändå anser jag att mycket av det som slängs kan tas tillvara.

I slutänden handlar det inte om att lära folk äta skämd mat eller rakt ur soptunnor. Ett mål skulle vara effektivare logistikkedjor. Det skulle ge mindre spill och bättre förtjänst åt alla parter. Detta som morot. Piskan kunde vara att på något vis minska marginalvinsterna för företag som helt tydligt producerar en viss procent "för att slängas". (Får se om någon går i taket.)

Mörtisch2010-12-14 15:47
Antal inlägg: 12

Sopdykning är ett alldeles utmärkt verktyg i kampen mot överkonsumtion och resursslöseriet i samhället. En bonus på detta är såklart att en kan sänka de faktiska matutgifterna i månaden till ~300kr och fortfarande äta som en gjorde innan (med viss reservation).

Vidare finns det ju olika "fräschetsgrader" i dumpstringen, vissa väljer endast att ta de obrutna förpackningar högst upp, medan andra inte ser något problem i att plocka upp de 20kg potatis som ligger längst ner (och som fortfarande är fräscha men i behov av avsköljning).

Det faktum att vi slänger 1/4 av den mat vi köper är en djupare del i det ohållbara samhälle vi byggt upp, och något måste ske. Snart, om vi vill se en framtida jord bebodd av människor. Därför dumpstrar jag. Och för att jag inte ser vettigheten i att betala 23kr för en påse grillchips när jag kan hitta en påse gratis bakom affären.

ANDERStG2010-12-14 15:53

Det finns väl redan helhetskoncept? Skaffa rastahår och bo i kollektiv.

Det är inget för mig. Jag har obehag för rastahår och skulle inte stå ut i kollektiv. Jag är miljövän men det är inte hela min livsstil. Helhetslösning är ingen lösning, förändring börjar från småsaker som alla tar till sig. Däremot är det bra med "extrema" människor för att visa på att normer är inget mer än normer.

Lillstölla2010-12-14 15:59
Antal inlägg: 23831

Jag tycker att både vi som privatpersoner som köper mer mat än vi kan äta upp samt matbutiker som slänger mat som det inte är något fel på är skamligt.

Det finns folk i Sverige idag som inte har råd med mat för dagen, varför inte ta och ge den maten till härbärgen, till behövande. De borde ändra sina regler så det blir okej för dom att göra det!!

LadySol - Ej medlem längre2010-12-14 16:21
Antal inlägg: 33199

WORD! Lillstölla.

Precis så borde det vara. Tyvärr lever vi inte i en sådan värld, utan istället dumpar vissa länder medvetet (hundra)tusentals ton spannmål i havet istället för att dela med sig till länder som har framställa mat till sin befolkning, allt för att hålla priserna nere.

LadySol - Ej medlem längre2010-12-14 16:21
Antal inlägg: 33199

Hmmm... hålla priserna uppe, menade jag förstås. :P

ANDERStG2010-12-14 16:41

Lady Sol: Det finns alldeles egna problem med att skänka mat till andra länder i annat än nödsituationer.

Men såna överskott borde skäras ner, bort med subventioner?

YamahaJet2010-12-14 19:51
Antal inlägg: 2239

Vad säger era föräldrar osv om containerdykandet?

"Ja, vår son är som ni vet doktor nu. Han och hans sambo köpte just villa och ny bil. Hur går det för er son?"

"Jo tack, han rotar i soptunnor fortfarande. Säkerställer planetens överlevnad så det är viktigt det med."

Palini2010-12-14 20:05
Antal inlägg: 1381

Få se nu... Planetens överlevnad eller tjacka villa & volvo? Hmm, svårt val. *inte* =)

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-14 20:13
Antal inlägg: 37631

Guld Lillstölla guld,ja det fins aldeles förmånga som behöver hjälp jag hämtar mycket mat på restauranger och ger till två mammor som lever på bidrag då får dom lite pengar över till Jul

HELRAKAD2010-12-14 20:15
Antal inlägg: 23

Jag nöjer mig med att försöka lära ungarna att man äter upp det man tar till sig och inte slänger mat.

Men dyka i soptunnor för att bevisa någonting är naturligtvis bara jävligt löjligt (men visst - hellre att någon käkar upp "skiten" - djur eller människor - än att det bara slängs).

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-14 20:18
Antal inlägg: 37631

Zlipzten dom kanske byter märken på tvättmedel eller så har ett pkt tvättmedel blivit trasigt och det har blivit tvättmedel på dom andra paketen då slängs de,om det är hål på en värmeljus förpackning slängs det med

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?