Spelrum
Giraffen29
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade49
Mobilspel
Pågående18 671

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ThaJazzi2011-01-07 19:06
Antal inlägg: 96

Glömde säga att det var utflykt en gång i veckan också :)

pion ekrot2011-01-07 19:07
Antal inlägg: 3340

titti: Haha! Utan dagispersonalen kan inte föräldrarna jobba. :)

Maja G2011-01-07 20:51
Antal inlägg: 10730

Tror också att barn som är ute mycket i sol och frisk luft är friskare än andra..MEN det finns ju alltid undantag iof:)

Spelar ingen roll om de är på dagis,dagmamma eller är hemma med mamma/pappa..Frisk luft har ingen dött av!!

Tess 082011-01-07 21:07
Antal inlägg: 18003

Min äldsta dotters dagis var helt värdelöst på det där... Som tur var var hon ganska stor när hon började och hann inte gå så länge.
De hade ca en miljard ursäkter för att inte gå ut. Det var allt ifrån att de hade så många blöjbarn till att det var så många små barn som skulle sova, dåligt väder, många barn ska hem snart osv osv... Till saken hör att denna avdelning ICKE hade fler blöjbarn än någon av de avdelningar som faktiskt var ute. Iofs så fick inte barnen måla med vattenfärg heller, för det är ju så söligt... Tur att en ny fröken kom ungefär samtidigt som min dotter började. Då blev det lite bättre.

när min minsting skulle börja dagis så hade jag inga stora förhoppningar, men döm om min förvåning!!!
De ENGAGERADE sig i barnen, de hade alltid något roligt på gång, olika projekt osv. De var ute varje förmiddag och på eftermiddagen (om de inte höll på med något projekt), men när det var -15 och kallare kortades tiden ner. Sommartid var de knappt inomhus.
Skolan (där dagiset ligger) har även tex en jättestor Murikka som de använder när de lagar mat utomhus och all mat är otroligt bra och HEMlagad mat!!
Jag kan inte säga nog många bra ord om detta dagis och dess personal! De har själv ordnat tex skridskoåkning i ishallen 1ggr/v under höstterminen och sedan simskola på badhuset 1ggr/v under vårterminen.. Sen kan de ta med sig barnen och gå en promenad till annan lekplats eller så ibland... :)
Nu har hon dock övergått till förskoleklass/fritids och de är också ute mycket (så länge det inte är skitkallt)

Kan bara säga att jag tycker det är JÄTTEVIKTIGT att barnen får vara ute! Både för att göra av med energi, få energi, kunna röra sig, andas friskluft, "lapa" den lilla sol/ljus som finns osv osv..

SecondChance2011-01-07 21:12
Antal inlägg: 511

Nu jobbar jag inte på förskola utan fritids men vill bara bekräfta "myten"(!) - klart att ungarna är piggare, friskare och mår bättre överlag när de är ute mycket!

SecondChance2011-01-07 21:13

(Vem gör inte det liksom..?)

Maja G2011-01-07 21:16
Antal inlägg: 10730

Hade det funnits ett "ur-och-skur dagis här i jönnet då barna var små, så hade jag ansökt om plats för dom där direkt..
Tänk att få vara ute jämt,äta ute, leka ute och göra upptäckter i skog o mark...Vilken dröm alltså!

Nu var mina barn ute i ur och skur:)

pion ekrot2011-01-07 21:20

Jag kan absolut skriva under på att det snarare handlar om brist på engagemang än om lathet.

le-lou2011-01-07 21:28
Antal inlägg: 17500

brist på engagemang = lathet.

Minta2011-01-07 21:31
Antal inlägg: 20042

Brist på engagemang är för mig också slöhet. Man kan ju välja att engagera sig.

pion ekrot2011-01-07 21:36

Jag håller med om att slöhet kan vara en effekt av oengagemang men att det är samma sak köper jag absolut inte.

Le-lou, har du pratat direkt med personalen?

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-07 21:38
Antal inlägg: 1466

Ha ja, brist på engagemang är ju faktiskt lathet.

slånbär2011-01-07 21:39
Antal inlägg: 5539

Tiitti- så säger bara dom som själva inte har haft sina barn på förskola. Om föräldrarna skulle bestämma hur det skulle vara på dagis då skulle det ju råda rena anarkin. ALLA föräldrar tycker olika och ALLA föräldrar sätter sitt eget barns bästa först i alla lägen.

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-07 21:42
Antal inlägg: 1466

Måste tillägga att det nog inte är barnens bästa att vara så bekväm som möjligt.
På förskolan måste naturligtvis personalen bestämma vad som funkar bäst för hela gruppen och kan inte tillgodose varje personlligt önskemål.

pion ekrot2011-01-07 21:43

Så inom alla områden som ni känner oengagemang är ni per automatik lata?

Minta2011-01-07 21:46

Nej, om jag är oengagerad är jag ofta ointresserad eller lat. Men det vill man jun inte att ens barns dagispersonal ska vara. Båda är lika illa.

pion ekrot2011-01-07 21:49

Minta: Absolut, det tycker jag också.

Minta2011-01-07 21:49

På tal om anarki på dagis. En kompis till mig hade sin dotter på ett föräldrakooperativ i slutet av 80-talet. En av föräldrarna var en ganska känd vänstertrubadur. Han lämnade sitt barn när somn helst på dagen, ibland klockan 11 ibland 12 ibland 1. Personalen kände sig lite låst av detta för de kunde ju inte gå iväg eller hitta på någonting utanför dagiset efetrsom de måste vänta på att detta barn skulle dyka upp. Han var inte alls kollektivistiskt lagd utan hävdade sin individualistiska rätt att lämna sitt barn precis när det passade honom.

SecondChance2011-01-07 21:51

Att de "aldrig" går ut kan givetvis bero på oengagemang men å andra sidan kanske de har en god och pedagogisk inomhusverksamhet i stället? Sen, som annakarineli beskriver ovan, så kan det vara praktiska svårigheter som man kanske, som förälder, förmodligen inte har en susning om - speciellt om man inte börjar snacka med personalen om varför det är som det är (eller man TROR att det är). Det borde väl ändå vara det första man gör?

Minta2011-01-07 22:01

De kanske var kort om personal just de dagarna?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?