Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
karizzle2011-01-09 14:52
Antal inlägg: 23

jag äter inte kött av en enda anledning: djur föds upp för att dö. det är massproduktionen som är så vidrig och därför vill jag inte stödja den. har inte ätit kött sen jag var 11 år och kommer aldrig mer att göra det.

och det där med att "andra djur äter kött, så varför ska inte vi göra det?" är ett så onödigt argument. ta lejon t.ex., de äter kött för att det är instinkt hos dem, har alltid varit och kommer alltid att vara. människor lever inte enbart på instinkt längre, så är det bara.

zecza2011-01-09 15:02
Antal inlägg: 39

Skillnad mellan nu och då är att många köttätare inte slaktar sin mat själv utan köper det färdigt i köttdisken. Många vet inte hur djuren har det eller hur de slaktas.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2011-01-09 15:04
Antal inlägg: 1377

"Om vi nu inte får äta djur varför är dom då gjorda av kött?"

Vadå "inte får"?
Det fina i den här kråksången är just att var och en _får_göra_ just precis som den vill. Äta, eller låta bli.

- Sen är det en annan sak, att man kan lägga en hel del aspekter både för och emot köttätandet, men som sagt, FÅR, får man.

Själv är jag glad att jag slipper tvinga i mig kadaverdelar - men det är jag det. Älskar bönor, frukt och grönsaker. *naminami*

Tvillingbror - Ej medlem längre2011-01-09 15:07
Antal inlägg: 270

jaja okej, men jag utgick från stenåldersmänniskorna :) ber om ursäkt för att jag inte gick längre tillbaka i tiden :)

revansch2011-01-09 15:13
Antal inlägg: 137

människan är mest lik schimpansen som är ett rovdjur så varför ska inte vi äta djur?

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-09 15:16
Antal inlägg: 37631

Maja ,det är inte kött i bullarna jag gör ,men jag kallar det alltid köttbullar,vegetariska köttbullar eller grönsaksbullar låter galet,det är aldrig stekt kött i mina stekpannor och ingen kommer aldrig att få göra det heller,barnen äter inte kött inte dom vuxna barnen heller,ungarna får äta kött i skolan om dom vill,men det vill dom inte,dom kan stå och titta på köttet på Ica och tycka att det ser äckligt ut,när dom fick reda på att blodpudding är gjort på blod så trodde dom inte på mig först,i en del godis så finns det malet grisben och jag undviker det själv ungarna äter godis men inte gelegodis med gris men dom börjar byta ut mot guarkärnmjöl

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-09 15:20

revansch jag vet inte varför du inte ska äta djur,det får du fundera på ,men jag tycker att det är fel att tx odla grisar för att människor ska äta upp dom,grisar står ganska tätt hela sitt liv och avel sker via insemination dom ,tror inte att dom trivs,där i mot tycker jag det är helt ok att skjuta älg som har levt någolunda naturlig innan dom dog men jag skulle aldrig äta älg

slånbär2011-01-09 15:29
Antal inlägg: 5539

Varför skulle man inte kunna laga kött till andra bara för att man själv är vegetarian? Jag vet så många som är av den åsikten att muslimer här i sverige borde låta sina barn äta samma som andra,dvs även gris, och sedan när dom är vuxna själva välja om dom vill utesluta det eller inte. Det är väl precis samma sak med vegetarianer och kött i så fall. Jag skulle aldrig drömma om att tvinga på mina barn min syn på tex religion, politik eller annat och en av mina barn äter inte fisk och skaldjur av eget val, inte heller jag gör det medan den andre gör det med glädje. Klart att jag lagar sån mat också även om inte jag äter det. Vad är jag för förälder om en av ungarna ska tvingar till något den inte vill. Om en av ungarna valde att bli vegetarian då skulle jag självklart laga vegetarisk mat också. Måste man verkligen välja det ena eller det andra?
Förövrigt så tycker jag att tonen hos dom som är vegetarianer är mycket hårdare och fördömande än hos köttätarna. Förstår inte riktigt varför dom måste framstå som så aggressiva när dom talar för det dom tror på. Jag har aldrig hört talas om militanta köttätare som attackerar grönsaksdiskar eller odlare.........

Zmurfy2011-01-09 15:29
Antal inlägg: 117

Varför tjafsas det ständigt om detta? Helt meningslöst då det alltid kommer att finnas forskning som pekar på både för och nacktdelar. Några äter kött, andra bara fisk och några inget dera. Jag äter kött, skiter högaktningsfullt i om någon vegan eller vegetarian har åsikter om detta.

Challe_B - Ej medlem längre2011-01-09 15:33
Antal inlägg: 5853

kolla på djurrättsalliansens video som någon länkade tidigare. har svårt att förstå att man kan äta kött efter det.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2011-01-09 16:38
Antal inlägg: 1377

"Jag har aldrig hört talas om militanta köttätare som attackerar grönsaksdiskar eller odlare........."

*aaaasg* :))

DEN var störtskön, slånbär. :))

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-09 16:46

jag tycker inte att en köttätare fuskar om dom äter sallad,vi har religionsfrihet i sverige och muslimer har rätt att äta grisfri mat i skolan,slånbär jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta i likdelar av något djur inte heller ta in det i mitt hus

oumie2011-01-09 17:12
Antal inlägg: 100

anka_i_potta

Det är ett faktum att vi måste ändra våra vanor och vår livsstil om vi vill fortsätta att leva på den här planeten. Om man väljer att förstöra för andra ska man åtminstone betala de verkliga kostnaderna för det. Ska man subventionera miljöskadlig verksamhet bara för att alla ska ha råd att förstöra lika mycket?

Att dra ner på köttet har ingenting att göra med om man äter ordentligt eller inte. Och jag tycker inte att köttskatt är samma sak som tjockisskatten då feta människor enbart skadar sig själva.

8507102011-01-09 17:19
Antal inlägg: 5222

varför är det alltid så att det blir påhopp vid olika meningar/åsikter!

köp den andres resonemang och gå vidare.
Personpåhoppen är ju bara en ursäkt att man inte har fler argument!

pennan är mäktigare än svärdet!

Jezz872011-01-09 17:19
Antal inlägg: 116

Jag äter inte kött alls MEN jag lagar de gärna till min man och son!
Har inga problem alls med att folk äter kött trots jag inte gör de själv! Människan är ju ett "rovdjur"... Sen är de ju upp till var och en om man väljer att äta de eller ej....

sina_shataz2011-01-09 17:21
Antal inlägg: 251

jag tycker det är ok att det finns köttätare, jag känner flera stycken :)

slånbär2011-01-09 17:29

Bara det att man pratar om att fuska när man äter är ju i sig löjligt. Vadå fuska? Är det spöstraff om en vegetarian skulle äta en bit kyckling nån gång? Och jag kan direkt tillägga att jag då jag själv jobbar inom skolmåltiden vet det mesta om vilka rättigheter man har när det gäller maten och dessutom vad man bör äta för att må bra oavsett om man är vegetarian eller ej. Det jag inte gillar är den stenhårda dömande attityden som väldigt många vegar har mot dom som väljer att äta kött. Detta ser jag inte i samma utsträckning åt andra hållet tvärtom så verkar köttätare vare betydligt mer toleranta i sin syn och tycka att det är väl upp till var och en och helt ok om man väljer bort kött. Att se kött som likdelar är ju väldigt underligt synsätt för då menar man ju i samma mening att dom som hanterar kött och äter det gör något direkt äckligt och väldigt förkastligt. Det är den hårda synen jag har svårt för och som tyvärr är rätt vanlig bland vegar.

slånbär2011-01-09 17:34

Tillägg till mitt tidigare inlägg-det verkar ändå som att många av er vegar här på beta är förstående och toleranta mot köttätare........

ThaJazzi2011-01-09 17:36
Antal inlägg: 96

Vad sägs om att göra det man tror på, sprida sitt budskap men vara fredlig? Man behöver inte vara aggressiv, som väldigt många verkar vara.

Jag tycker det är fel när man praktiskt taget torterar djuren. Att fösa samman flera hundra djur i ett litet utrymme och skeppa dem över halva jordklotet är fel, fruktansvärt mot djuret. Eller att experimentera med den ena kemikalien efter den andra för att få dem att växa fortare, få mer kött osv osv in i oändligheten. Där handlar det inte om att ge mat till människor. Där handlar det om vinst. Anledningen till att man vill att de får mer kött och att djuren växer fortare är enbart för att experimentera och att sälja mer och snabbare.

Men att tvinga människor att sluta äta kött är också fel! Man får äta vad man vill. Och man får låta bli att äta det man inte vill.

Utan vegetarianer/veganer skulle det inte finnas tillräckligt mycket djur. Men om alla vore vegetarianer/veganer skulle det bli alldeles för mycket djur och grönsakerna/bönorna/frukt erna skulle aldrig räcka. Så det vi har nu är en bra balans.

Och om vad forskningen visar, jo både och. Det finns den som visar att det är bra/hälsosamt att äta kött, men också att det är hälsosamt att äta bönor/tofu/grönsaker etc.

Själv äter jag kött, definitivt. Men jag äter vegetariskt också. Jag gör det jag tycker är hälsosammast för mig genom att variera. Och djuren jag äter från blir inte torterade, jag äter inte kött ute och vi slaktar våra djur själva.

Och angående att om man ska tvinga på sina barn det man tycker... det är ju så man gör. Alltså en människa blir den den blir av familj och omgivning. Ett barn växer upp hos människor som påverkar den. Både religion, kultur, mat, sätt etc. Jag förstår resonemanget att man ska låta dem bestämma när de blir äldre, men varför inte utesluta något (till exempel griskött) och låta dem välja när de blir äldre? Man behöver inte vara speciellt gammal för att förstå, så om barnet någon gång frågar "Varför äter jag inte griskött?" Då förklarar man, och vill barnet jätte gärna ha griskött, då är det väl upp till individen men så länge det inte skadar barnet så är det väl okej att "ta bort något"?
Det är som när barnen är riktigt små, då ger vissa inte barnet mycket socker (godis, kakor etc) för att man inte tycker det är bra för barnet. Så om man inte tycker gris, socker, kött eller liknande är "bra", varför ge det till sitt barn? Det är ju upp till varje individ

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-09 17:37

vad är det då om inte likdelar ?jag bryr mig inte om vad andra äter,jag har bara svårt att förstå hur man kan äta likdelar med gott samvete djuren har det inte bra i djurindustrierna,han kycklingarna mals levande för dom finns det ingen användning för och det kan jag inte stå bakom

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?