Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 18 759 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-27 19:30 | |
![]() | "Det gäller alltså att vandra den tunna linjen mellan mus och gris" nej, det går alldeles utmärkt att vara en tjur istället. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-27 19:36 | |
![]() | En boa runt halsen, en jaguar på uppfarten, en tiger i sängen och en åsna som betalar. Det bästa av alla världar. Så en man som kan konsten att tillmötesgå kvinnans alla svängningar är väl att föredra... Kom jag av ämnet? Sorry | |
| petidin | 2011-01-27 19:40 | |
![]() | Jag förstår att kvinnor får lägre löner. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-01-27 19:47 | |
![]() | Det finns skillnader och skillnader. Det som stör mig mest är uttalande som petidins med att man inte är så intresserade utav att skola på manligt och kvinnligt för att många kvinnor gärna beter sig som hjälplösa offer. Att se en kvinna dra likhetstecken mellan hjälplöshet och kvinnlighet gör mig förbannad. Jag upplever att det är skillnad på män och kvinnor. Men det är inte manligheten respektive kvinnligheten som stör mig utan det faktum att vi är så snabba på att tillskriva saker som styrka till män och romantik till kvinnor. Jag känner inte en enda romantisk kvinna. Däremot så har jag sett män förlora sig i romantisksa illusioner. Vi Kvinnor är ofta ganska krassa faktiskt. Så skillnad är det, det är bra. fördomar är ofta sämre. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:01 | |
![]() | Har man suttit på akuten i x-antal timmar x-antal gånger ser man en hel del intressanta saker. En man med bröstsmärtor fick gå före en kvinna med samma. Själv var jag tvungen att spy innan jag fick en säng att ligga på. Men det var antagligen för att jag är så ung och spänstig (not), även det är en fördom. Såg en snubbe som jag vet inte är guds bästa barn ligga på en säng bredvid mig när jag vaknade upp då och då. Stackarn hade brutit armen, då behöver man ju en säng att sitta (!) i. | |
| petidin | 2011-01-27 20:02 | |
![]() | Nu vet jag inte om jag missuppfattat dig Tvålis (eller vice versa). Jag baserade som sagt min uppfattning på många människor jag mött och som varit i min närhet och jag kan bli en aning uppgiven när så många kvinnor säger emot sig själva med att det ena stunden ska vara jämlikt och lika lön, medan de i nästa andetag nästan dumförklarar sig själva. Kampen! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:02 | |
![]() | petidin 2011-01-27 19:40 Antal inlägg: 37 Jag förstår att kvinnor får lägre löner. Varför? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:04 | |
![]() | Svenskar är inte så intresserade av jämlikhet annat än i teorin känns det som ja. För blommor och choklad och bjuda på restaurang kostar ju, då måste ju männen ha högre lön! Tror faktiskt det var någon på detta forum som sa det. | |
| petidin | 2011-01-27 20:05 | |
![]() | Åh. Det skrevs lite i affekt. Blev frustrerad då inlägg började handla om att inte orka ta en debatt, att det förväntades av män att göra det ena och det andra och när det till slut landade på att jämföra män med olika slags djurmetaforer så suckade jag och skrev det. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:07 | |
![]() | Petidin, det är nog tyvärr så att kvinnor överlag utnyttjar att de är kvinnor just när det faller dem i smaken som exempelvis få slippa bära tungt fast de absolut skulle kunna göra det, precis som män utnyttjar att de är män när de kan slippa undan "kvinnogörat" inför andra män. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:10 | |
![]() | Om ni vill uppskatta den svenska jämställdheten kan ni bo i en koja på vischan ett tag. Ibland saknar jag staden. | |
| petidin | 2011-01-27 20:11 | |
![]() | Det är det jag menar (och jag förstår inte hur ditt tyvärr kommer in i meningen). Vill kvinnor nyttjas till att hålla sig till "sina" sysslor och vice versa och båda parter nöjer sig med de, så finns det inget för den gruppen att bråka om. Då finns det inget problem. Eller? Så sitter jag här med Simone de Beauvoir och suckar istället. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:11 | |
![]() | Låter som att petidin dragit slutsatser ur en liten men välfungerande hönsgård :) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:12 | |
![]() | Det jag stör mig på med feminister är att det "typsikt kvinnliga" plaggen ska kastas till fördel för jeans och tshirt. Det är som att säga att man bara är maktfull när man klär sig som en man. Varför inte ge männen möjlighet att ha klänning/kjol istället, sminka sig, raka sig, spara ut till långt hår.. Nej då kommer "naturligt"-kortet fram. Böh. "Girls can wear jeans and cut their hair short, wear shirts and boots, because it's OK to be a boy, but for a boy to look like a girl is degrading, because you think that being a girl is degrading. But secretly you'd love to know what it's like, wouldn't you? What it feels like for a girl?" Madonna :)) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:15 | |
![]() | Nu är väl inte alla "feminister" så, men det verkar ju inte oerhört ovanligt. Nu har dock budskapet gått fram och vissa klär sina söner i klänning. Det blir mycket spännande att se om sonen kommer ha klänning som vuxen. | |
| petidin | 2011-01-27 20:16 | |
![]() | Inte så liten hönsgård som man kan tro faktiskt! Finns det inte fler som har sett liknande mönster? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:16 | |
![]() | Dock fortfarande helt okej att välja bort klänning till flickebarnet. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:18 | |
![]() | Om det är ett par du pratar om och som nöjer sig med "sina" sysslor så finns det inget att bråka om nej men om vi pratar om en arbetsplats tex där kvinnan slipper undan lyft och spelar på sin kvinnlighet eller mannen slipper ifrån att vara den som sätter på kaffet så är det inte okej i mina ögon. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-01-27 20:18 | |
![]() | Var hittar ni de här kvinnorna? De måste finnas i en annan generation, eller dimension? Jag har nog aldrig stött på någon som har en feministisk grundtanke bakom sina jeans. En kvinna som står still med sina väskor bakom en dörr och väntar på att den ska öppnas, låter ju mer som en Alzheimer´s patient? | |
| Dyslekso | 2011-01-27 20:22 | |
![]() | Hahaha, sant Uisge. Har för övrigt en bestämd känsla av det där om att det är fult med flickpojkar men fint med pojkflickor - vore det tvärtom skulle klagoropen från kvinnohåll istället gälla att pojkar minsann får klä sig hur de vill, men inte flickor. :) | |