Spelrum
Giraffen26
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade46
Mobilspel
Pågående18 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
brynske - Ej medlem längre2011-02-26 12:30
Antal inlägg: 123

ja du pic.....se dig om och ta intryck.......varför har t.ex. inte alla ...oavsett kön samma lön för samma arbete??? och det jag avser med osanning kräver inte långa ögon för att upptäcka...samhället sprudlar av oärlighet......vilket alltid drabbar dom svaga....t.ex. kvinnor

vickebo2011-02-26 12:32
Antal inlägg: 19

Om alla i samhället skulle jobba för lika lön för samma jobb så skulle det kanske fungera , men ironiska män som inte låter kvinnorna driva kampen de sabbar mer än vad de tillför.

Om man tittar ett steg utanför vårt land så ser vi att det finns massor att jobba med även i framtiden.

brynske - Ej medlem längre2011-02-26 12:35

ja crooked,,,,tror säkert att en enskild dag åtminstone för tillfälet gör en marginell skillnad......men det är viktigare att kämpa varje dag, som t.ex. alla andra gör.............sjuka,arb etslösa, inv, etc, det hjälper föga utan kan snarare skapa ett japp.......nu var den dagen avklarad....man måste vara mer radikal.....och få folk att leva som dom lär........hur gör man nu det?

ja inte med en enstaka dag......det är en konstant roll....precis som tex. att vara mamma,pappa, etc.

brynske - Ej medlem längre2011-02-26 12:40

Vickebo???...mitt inlägg hoppas jag verkligen inte sabbar för kvinnor....snarare tvärtom.....jag vill att alla blir medvetna om problematiken.......makte n finns där pengarna finns.....dvs....att te.x. rösta gör ingen gladare...dom är m,arionettter.......och i maktens korridorer skulle man bry sig om just kvinnor???....eller (sry..hahahahaha) en kvinodag?

crooked rain - Ej medlem längre2011-02-26 12:44
Antal inlägg: 6334

Men det var ju precis det jag sa, brynske. Under IK arbetar t.ex. organisationer och debattörer för att folk ska få upp ögonen för problemet. 8 mars är en slags PR-dag för jämställdhetsarbetet, då olika aktörer får en chans att visa hur de jobbar, vad deras mål är, etc. Kanske värvar organisationer lite extra medlemmar, kanske får de mer pengar i bössorna och förhoppningsvis blir det lite fler relaterade debatter i media just den dagen. Internationella kvinnodagen handlar först och främst om att uppmärksamma problemet, ALLA andra dagar på året handlar om att lösa problemet.

Sen tycker jag inte man kan kritisera IK enbart för att vissa ba "ett japp.......nu var den dagen avklarad". Det är väl snarare de människorna som behöver tänka till lite?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-02-26 12:49
Antal inlägg: 5801

Lika viktigt att lyfta fram kvinnodagen som att lyfta fram bögar i ett matlagningeprogram. ;)

brynske - Ej medlem längre2011-02-26 12:53

ja du cookied? alla ska få upp ögonen skriver du? en dag?
Nä du ,,,det hanlar fortfarande om en kamp som ska utkämpas varje dag....VARJE dag.......och målen??? vem kan ha missat det?
jag tror snarare att det är ett problem med en specifik dag!....man måste inse att det som för alla åsidosatta är en ständig kamp.....kan man uppnå nåt med en speciellt utvald dag så ok...men ág tror inte det....vi är alla tänkande individer och att uppnå t.ex. lika lön är bara ett knapptryvk...men se vi har forfarande problemet med makten...d.v.s. pengarna

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-02-26 12:58

Jag kan faktiskt hålla med brynske lite. Att peka ut en enskild dag . . . gör det skillnad?

Samma är det ju i skolan när man kör "anti-mobbing-dag" eller andra temadagar. Det läggs enormt mycket krut på det och när dagen är över så är allt glömt igen. Nej, det man ska uppnå måste genomsyra alla dagar.

brynske - Ej medlem längre2011-02-26 13:03

Bra kaf.........exakt det menar jag.......tror satt dom flesta skulle behöva tänka efter lite...

Lillstölla2011-02-26 13:04
Antal inlägg: 23831

Jag ska inte fira, har jag aldrig gjort. Däremot så håller jag inte med er som tycker det är onödigt med en speciell dag, för kvinnors rätt, för jag tror ju man behöver påminnas lite ibland.
Sen ska det ju som Kafountine säger genomsyra alla dagar, men tills vi nått dit tycker i alla fall jag att Internationella Kvinnodagen behövs.

Sen kan man enligt mig inte jämföra den med Kanelbullens Dag, Mors Dag och Fars dag.
Bra initiativ där Tvålis, man måste ju börja någonstans!!

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-26 13:07
Antal inlägg: 4429

Till skillnad från dig brynske, så har jag inte alla svar på kvinnofrågor fastän du anser att jag som kvinna borde veta vad som kan göras. Du skrev själv att du gärna llämnade exempel på handlingae du gör för att få kvinnors situation där den behövs bättre. Jag skull uppskatta om du hade vänlighetn att lyfta fram några av dina utlovade exempel så att vi andra kan nå den standarden. Kanske skulle du kunna komma på min lunch och diskutera frågan med oss för ibland finns det en stryrka i att agera många tillsammans. Om du inte kan lämna några bra exempel, som utlovat, så måste jag utgå ifrån att du bara ogillar för ogillandets skull och inte alls så framstående som du framhärdar.

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-26 13:07
Antal inlägg: 1188

Men...måste det ena utesluta det andra? Är inte alla initiativ åt rätt håll bra? Stora som små, för en dag, eller för varje dag...

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-02-26 13:11

Jo, men det roliga är ju att det finns tydligen saker som får lyftas fram och saker som bara ska hållas nere och smälta in. Härom veckan hade vi en debatt om hur mycket homosexuella skulle visas i ett matlagningsprogram just för att de var bögar och det var ajajabaja enligt de flesta. Men när det gäller andra saker, kvinnor, cancersjuka barn och annat så ska vi ha egna dagar . . . lite inkonsekvent tycker jag.

*rör runt i grytan* :)

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-02-26 13:13

Och ja, jag vill också ha samma lön för samma arbete.
Jag vill också ha samma rättigheter som män, bögar, kanelbullar och ensamstående pappor med cancersjuka barn.
Men det vill jag ha hela tiden och inte bara under en dag där jag ska lyftas fram för att jag är kvinna.

Och det ska vara en självklarhet.

brynske - Ej medlem längre2011-02-26 13:16

NI HAR EN POÄNG BÅDE TVÅLIS OCH PICH....jag vill absolut inte framstå som en fullärd individ två.....och jag kan garantera att till skillnad från dom flesta erkänner jag mina brister...och det jag menade med att jag gör nåt för kvinnor så ofta jag kan tillhör trivialiteter men dock uppskatade inlägg i samtalen...menar inte att det ger en lösning givetvis.......det jag menar är relevanr och centralt är en daglig debatt och konfontation med m,aketen som möjligen....exakt...möjli gen kan leda framåt....och givetvis pich utesluter inte det ena det andra.....frågan är var man ska lägga tyngdpunkten?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-02-26 13:20

Sen skulle jag inte tacka nej till ett trevligt nätverkande med soppa och 49 andra kvinnor, men det skulle jag tacka ja till under alla dagar om året. :)

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-26 13:20

2011-02-26 13:11

*pfiuff*
Där går jag fri eftersom jag inte deltog i debatten på vare sig "ajjabajja" eller på "yesyes" sidan.

*fortsatt stiltje i grytan här* :)

brynske - Ej medlem längre2011-02-26 13:20

och tvålis!!!!!!!!!!...du gör er själva en otjänst genom att komma med idiotier som att jag skulle påstått att jag hade alla lösningar....var fan ser du det i debatten?

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-26 13:32

Men brynske...
När jag läser dina inlägg så får jag hursomhelst hela tiden känslan av att du menar att de som väljer att uppmärksamma IK skulle då strunta i dessa frågor resten av året. Är det så du tror och menar?

För JAG menar fortfarande att det ena behöver inte utesluta det andra. Vi kan alla göra både och, ha jämlikheten (för ALLA, inte bara för oss kvinnor, för männen far också illa) i åtanke varje dag, och ändå ta del av den 8:e mars - också.

crooked rain - Ej medlem längre2011-02-26 13:32
Antal inlägg: 6334

Men återigen, Internationella kvinnodagen är bara reklam för jämställdhetsarbete, en dag då man arbetar för att folk ska få upp ögonen för det arbete som måste utföras _varje dag_. Det känns lite som att vissa av er medvetet väljer att tolka det som "Den Absolut Enda Dagen Man Ska Arbeta För Jämställdhet" bara för att det är lättare att kritisera då.

Du frågar vem som kan ha missat jämställdhetsarbetets mål, brynske. Mitt svar är att det är väldigt väldigt många, det märks bara genom att titta runt i forumet.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?