Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 564

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-08 12:57
Antal inlägg: 4050

"Larvbrud, är du medveten om att detta påverkar även de andra barnen i skolan?"

Vad menar du med "detta"?

Megaherz2011-03-08 12:58
Antal inlägg: 3304

Vi började lite i fyran och lärde oss om mens och hur bäbisskapande gick till, i grova drag. Började på riktigt sen i sexan och en gång till i åttan.

Redan i fyran var det många som pratade om sex och alla var väl nyfikna på vad det var egentligen, är bättre att upplysa tidigt än att låta barnen hitta på egna sanningar om det

LadySol - Ej medlem längre2011-03-08 13:03
Antal inlägg: 33199

Jag kan inte se något fel i att ha sexualkunskap i femte klass. Jag instämmer helt med Sandy Pete om att det är bättre att ha det innan hormonerna spritter omkring som popcorn över eld (även om vissas hormoner debuterar redan innan femte klass så är det inte det vanligaste) så att barnen vet vad det handlar om och vet hur de ska agera om de kommer i en situation där hormonerna tar över. Gör man det till ett naturligt inslag i tillvaron kommer det inte ha någon annan inverkan än att de är upplysta och har den kunskapen de behöver när de väl står vid det vägskälet.

En film kan på många vis vara bättre än att en vuxen står framför dem och informerar, ritar, ställer frågor eller vad man nu har för metod. Barnen slipper då själva känna sig utpekade och läraren slipper stå framför dem och prata om något som kan vara potentiellt genant för denne. Finns inget som är så pinsamt som att lyssna på någon som är dödligt generad över det de ska berätta. Barn uppfattar snabbt sådant och reagerar därefter. Man minns hur pinsamt man själv tyckte det var när läraren rodnade, stakade sig, sa fel eller vad det nu kan vara hellre än att ta till sig vad h*n egentligen sa.

Gautamas hemska upplevelse är ett bra exempel på detta. Troligen är det inte många som minns det läraren förmedlade medan alla säkerligen minns hur hon betedde sig.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-08 13:05

För mig som inte gått på dagis är det något väldigt äckligt över att utforska sin sexualitet kollektivt.
Information ska finnas men barn är tvingade enligt lag att gå till skolan och kan inte heller välja att inte delta i information, inte heller deras föräldrar.
Man måste lägga nivån så att den tar hänsyn till de som vill utforska själva och de som helst av allt vill sitta i grupp och snacka om sex. Alltså får det bli en kompromiss, det finns inget fog för att bara köra på så tidigt som möjligt. Då kör man över barn som vill utvecklas i sin egen takt.

Rädsla verkar styra. Man måste informera så tidigt som möjligt annars går det snett. Alla barn måste informeras tidigt om pedofiler också, annars kan de bli kidnappade. Nånstans förlorar man andra värden om man ska börja förebygga allt som skulle kunna hända.

Mamik2011-03-08 13:06
Antal inlägg: 278

Med "detta" menar jag det beteende som kommer fram hos en del barn som är mer upplysta än andra.

Megaherz, jag håller med dig helt och fullt.
Själv tillhör jag dem som utveckades väldigt tidigt, jag är uppvuxen med djur och avel, därför var det inte onaturligt för mig.

Men jag lovar att det kom som en chock, för både övriga elever och lärare, när jag fick min första menstruation som nioåring i trean.
Läraren blev generad som bara den och de övriga barnen visste knappt vad jag pratade om.

Hur ska det kännas om man får sin menstruation utan att ha en aning om vad det är? Det måste ju vara förfärligt skrämmande.

apajävel2011-03-08 13:11
Antal inlägg: 572

Vi var några flickor i 3:an som tog saken i egna händer och gick till skolsköterskan och frågade om allt sånt. Då fick vi info om allt vi ville veta :)

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-08 13:11

Mamik: Jag kan inte påstå att det påverkade mig att min kompis gick omkring och pratade om djursex och allt möjligt när vi var runt 8 år. Jag var ganska trygg i mig själv och funderade inte så mycket mer på det, jag fattade att hon gick omkring och ljög och skrävlade.

Det är föräldrarnas roll att köpa bindor och förklara om mens. Skolan har ett ansvar för att fånga upp de barnen som inte har bra föräldrakontakt men exakt allt i sexualundervisningen kan inte anpassas efter dessa barn.

Mamik2011-03-08 13:20
Antal inlägg: 278

Jag håller med om att det är föräldrarnas ansvar att informera barnen, innan de hamnar i situationer de inte förstår, men tyvärr inser inte alla föräldrar det.
Det som brister i föräldraansvar bör skolan kunna fylla i, hjälpligt, när det behövs.

Tyvärr är många föräldrar för fega och flata för att våga prata om sex med sina barn. Oavsett ålder. Det är ju inte heller samma sak att förklara sex för en sjuåring som det är att göra det för en 14-åring.

Inte så stor skillnad, men dock en skillnad.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-08 13:41

Instämmer Mamik, fast jag kan också tycka att det är fegt att inte våga låta barnen ta reda på saker själva och lite fegt att inte våga låta dem sväva i ens en smula ovisshet.
Jag läste ibland sexfrågor i OKEJ och där kom det upp massor av begrepp som jag inte hade full koll på. Jag led inte ett skit av att inte förstå eftersom jag visste att jag var barn och hade lång tid på mig att lägga bitarna på plats. Det är ju inte som att hjärnan går sönder för att man bär på funderingar.

malman2011-03-08 13:44
Antal inlägg: 1457

jag tror att vi undervisar om sex lite för tidigt, genom att undervisa om det "grövre" sexet tidigt så ger vi den idéer som de gärna provar, alla barn vill alltid vara mera vuxna än vad de är, och ju tidigare vi undervisar dem om de grövre sakerna ju mer kommer de vilja testa.

men självklart behöver de en viss form av undervisning, men de behöver inte veta vad anal och oral sex är när de är 12.

Megaherz2011-03-08 14:17

malman: När vi fick vår första sexualundervisning var det typ grunden med hur ägg och sperma samspelar och att det är något mammor och pappor gör när det vill skaffa barn.. Det var inte något som vi tyckte var lockande, eller något man gjorde "bara sådär" för att det är gött

Tycker det är viktigt att informera om det eftersom det är många tjejer som får mens tidigt (och alla har tyvärr inte föräldrar som förklarar det i tid), men preventivmedel, oralsex osv kan man ta senare..

Dåligt2011-03-08 14:23
Antal inlägg: 27

Jag tycker barnen kan lära sig genom att porrsurfa.

Megaherz2011-03-08 14:25

Det är väl tyvärr många barn som "lär" sig så..

Omega 3 - Ej medlem längre2011-03-08 14:51
Antal inlägg: 167

Jag har haft mer sexualupplysning med treor (i år och i jobbet alltså) än jag nånsin fick själv under hela skoltiden tror jag. När frågorna kommer (och det gör de från 7-8 års ålder) är det läge att upplysa. På lagom nivå :)

Helt okej film (det jag sett, dvs inte hela) tycker jag.

malman2011-03-08 17:48
Antal inlägg: 1457

porr 'är ingen bra undervisning i någon synpunkt.

tipitina2011-03-08 18:00
Antal inlägg: 2687

Jag hade gärna sett att vi hade lite mer tid till sexualkunskap och absolut lite tidigare. Vi hade våra första lektioner i sjunde klass och jag var sexuellt aktiv redan innan dessa lektioner...

promenad - Ej medlem längre2011-03-08 18:01
Antal inlägg: 3995

men grattis då

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-08 21:30
Antal inlägg: 4429

Jag ställer mig frågande till om man kan lära någon något om sex alls. Det tror jag är en personlig och privat resa på alla sätt. Vad man däremot kan göra är att underlätta orienteringen så att du slipper vara otrygg i hur landskapet ser ut.

Jag ser det inte konstigare än att jag berättar för mina barn i hur man lagar mat och speciella saker du behöver veta då. Trots det så är jag övertygad om att dom ändå kommer att råka ut för att mjölken kokar över.

Eftersom jag inte ser något sexuellt i att prata om sex så har detta förekommit när barnen har undrat från det att dom var 4-5 år gamla. Olika åldrar ger olika frågor. Det är väl jättebra att skolan också hjälper barnen i att förstå vad som är rimligt etc så att dom får hyfsat gemensama referensramar.

tipitina2011-03-08 21:35
Antal inlägg: 2687

Tvålis- du verkar ha en mycket sund syn på det hela tycker jag. Det skall inte behöva vara så laddat att tala om.

Promenad- nu är det kanske inte ngt att gratulera. Det var kanske inte det bästa draget men det förstod jag inte som tolvåring. Det jag ville få fram var väl mer att undervisningen kanske behövs tidigare eftersom många faktiskt debuterar tidigt...

Hoodman - Ej medlem längre2011-03-08 21:39
Antal inlägg: 2826

Den sexualundervisning jag hade var en kvart i femman i en nedsläckt träslöjdsal. Det enda jag kommer ihåg var att vi fick känna på en kondom.

Och jag känner inte direkt att jag lider särskilt mycket av att ha missat sexualkunskapen.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?