Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade56
Mobilspel
Pågående18 742

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2011-03-15 23:17
Antal inlägg: 6334

Iofs lite konstigt resonemang att det skulle vara mer accepterat att vara homo bara för att "bög" blivit ett vanligare skällsord. Är det lättare att vara prostituerad också, bara för att ungar kallar varandra "hora"?

Men ja, jag är nog inte tillräckligt insatt för att tycka det ena eller det andra. Mina homosexuella vänner har inte haft några problem, men behöver ju inte betyda att det är något allmäntgällande.

Gautama2011-03-15 23:18
Antal inlägg: 6854

Klockrent inlägg Crooked!!

Tess 082011-03-15 23:24
Antal inlägg: 18003

Utan att egentligen det har med debatten att göra, men jag kommer osökt in på skällsordet "fitta"...
Om man jämför att kalla en tjej för "fitta" eller "surfitta" eller vad man nu kan tänka sig och att kalla en homosexuell man för "bög"... Är det jämförbart?

apbur2011-03-15 23:25
Antal inlägg: 9699

När ungdomar, som det faktiskt mest handlar om, använder ordet "bög" som skällsord har det väldigt lite med homosexuella att göra. De kan ju säga "bög" för att de tappar en sak på foten. På samma sätt har inte "hora" särskilt mycket med prostituerade att göra.

bobo flux2011-03-15 23:26
Antal inlägg: 11371

Jag tycker ändå det är stor skillnad på ett ord som konstant räknas som ett skällsord (bögjävel) jämfört med ett ord som kan betraktas som ett skällsord (bög), beroende på vem som använder det och i vilket syfte och sammanhang. I det senare fallet så är ju vartenda vedertagna begrepp att betrakta som ett potentiellt skällsord.

Dyslekso2011-03-15 23:29
Antal inlägg: 8945

Väldigt sällan jag ser homosexuella män hålla hand eller kyssa varandra på gator och torg här i Stockholm, som väl antas vara den homovänligaste staden i Sverige. Kvinnor är ju mer fysiska av sig, så att säga, och man vet därför inte med säkerheten hos en stasiagent att det i deras motsvarande fall faktiskt då rör sig om homosexualitet. Ser man två unga flickor hångla rynkar man bara på ögonbrynen, rättar till hatt och bruna glasögon och skyndar vidare med Svenska Dagbladet under armen.

Min poäng är att det fortfarande är lite av ett statement för två killar att hångla, och det kan ju inte vara så kul.

Men jag kan ha fel, andra stockholmare kanske gör andra observationer.

apbur2011-03-15 23:31

Jag rynkar också ögonbrynen när jag ser ett heteropar hångla. Finns det nåt mer irriterande än smackljud bakom en på spårvagnen?

Dyslekso2011-03-15 23:33

Ja, min poäng var då inte att det är mysigt med folk som hånglar offentligt. Klarar mig utan folk som håller handen offentligt också, för den delen.

Ålandspojken - Ej medlem längre2011-03-15 23:34
Antal inlägg: 226

Och vem tror du skulle vilja hångla offentligt om risken är uppenbar att man blir utstirrad, kommenterad, bespottad och kanske angripen, Dyslekso?

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-15 23:35
Antal inlägg: 4050

Här får bara flator bo. Om de är lite äldre och gör smycken. Bögarna jagas bort med knölpåk.

Dyslekso2011-03-15 23:35

Bingo. Det var min poäng. Eller iaf att tänka att folk förmodligen tittar snett, det är inte så kul det heller.

crooked rain - Ej medlem längre2011-03-15 23:37
Antal inlägg: 6334

Mjo apbur, jag kan hålla med om att skällsordet "bög" inte alltid är riktat mot homosexuella, och jag tror inte att de nödvändigtvis har fått sin situation försämrad bara för att ordet används oftare (i negativa sammanhang). Däremot tycker jag att det är ganska konstigt att påstå att deras situation _förbättrats_ bara för att "bög" som skällsord används oftare, vilket någon här påstod.

apbur2011-03-15 23:39

Jag förstod din poäng. Jag kan tänka mig att bögparet får lika många leenden som snedblickar.

Frågan är om det kan räknas som diskriminering eller om det mest handlar om att man inte kan hångla offentligt utan att dra uppmärksamhet till sig. Vissa tycker det är jobbigt, andra uppskattar det kanske.

Gautama2011-03-15 23:42

För det första så vet jag inte varför vi kom ner på den nivån om ordet bög, det var inte alls min mening med tråden. Det är en bagatell jämförelsevis med det som tråden skulle handla om, alltså hatbrott mot homosexuella.
Att ni är flera som utgår från hur ni själva reagerar mot homosexuella säger ju inte så mycket egentligen. Även om jag tycker att det är jättebra att ni inte skulle höja på ögonbrynen utan helt enkelt inte bry er.

Men så ser inte världen ut, och det kan vi inte blunda för.

Några länkar för er som tror att det är så accepterat i samhället så ni kan läsa på lite hur det faktiskt ser ut. Sen om ni fortfarande tror att ni vet bäst så är det ju bara sorgligt.

www.qx.se/samhalle/7...sa tter-oka

kvp.expressen.se/nyh...mo sexuella

www.dt.se/nyheter/da...45 5501.ece

svt.se/2.22584/1.628...ig t_format

Listan skulle kunna göras hur lång som helst.

För övrigt så kan jag säga att jag tycker orden hora, fitta osv är precis lika illa och inget som vi ska acceptera våra ungdomar använda till varandra. Jag har länge jobbat inom skolans värld och det här var något som jag jobbade stenhårt mot. Det är avskyvärt att lärare blundar för dessa ord i skolans värld och bara går förbi. För det sker tyvärr ofta.

www.aftonbladet.se/n...vi ce=print

Dyslekso2011-03-15 23:43

apbur, det ligger inte för alla att hångla offentligt, och väl är väl det. Men om man som hetero tänker sig in i en situation där man inte får kyssa sin tjej bland folk, eller ens pussa henne på kinden (för det blir så mycket blickar) hur kul är det, egentligen. Känns ju rätt begränsande. Hej arabvärlden. :)

Gautama2011-03-15 23:44

Hågla är en sak men att kunna hålla sin partner i hand är väl inte för mycket begärt?
Tror ni någon över huvud taget skulle ge sig på ett heterosexuellt par som håller varann i handen jämförevis med ett homosexuellt par?

micro1132011-03-15 23:46
Antal inlägg: 17540

Hej Sylvia och apbur :)

Gautama
Ordet bög har min ena son fått höra - och får höra fortfarande. Han rycker på axlarna åt det. Det är inget han bryr sig särskilt i - ordet är inte farligt, eftersom han inte ser det som en förolämpning.

Min andra sons vän sedan barndom och min andra son var som ler och långhalm - och fick höra många bögskämt under tonåren.
Det visade sedan att kompisen faktiskt var bög.
Jaha - so what - det var ingen big deal liksom. Allt fortsatte som förr - samma skämt, samma kompisar - samma liv.
Ordet och skämten var inte farliga - eftersom det inte är "fel" att vara bög - det är bara något man är liksom.

Jag menar att ordet har avdramatiserats massor sista femtio - eller till och med sista tjugofem åren.
Och det är bra - det är bra att orden används.

Sen är det som apbur säger - att när orden används som skällsord så har de inte lägre med sexualitet att göra.
Det har blivit just bara ord. Vilket är positivt.

Det är när saker är onämnbara och skall gömmas som det är farligt.

Mobbing vill jag också påstå handlar inte om vad ungar är eller vilka ungarna är - mobbingar handlar om vilka mobbarna är. Det spelar ingen roll om det offer de utser är bög eller straight, rik eller fattig, fet eller smal - de hittar ett offer, och det handlar inte sexualitet i den åldern - det handlar om lätta punkter att trycka på.

micro1132011-03-15 23:52
Antal inlägg: 17540

Gautama
Hatbrotten riktade mot homosexuella utförs företrädesvis av vissa andra grupper - och ju inget som vem som helst "roar" sig med.
Det tycker jag man måste ha i minnet när man diskuterar dessa.

Med det sagt så är det givetvis inte okej att någon hoppar på oprovocerat enbart för det man är - oavsett vad det är.

Det har ju också lagstiftarna tagit fasta på i och med hatbrottsparagrafen - vilket är bra.

Gautama2011-03-15 23:53

Det är ju jättebra att inte din son tog åt sig eller upplevde det jobbigt. Men så är det ju inte för alla. En del tar åt síg och mår skitdåligt av det. I synnerhet om man nu är bög också.

Sen tror jag ord över huvud taget kan ta väldigt illa när de används på fel sätt. Jag tror och vet att många flickor t.ex. i skolan mår skitdåligt av att bli kallade horor och fittor. Är det något som vi ska acceptera för att det används som skällsord??

NEJ! Absolut inte i min värld i alla fall.

Gautama2011-03-15 23:56

Så är det absolut inte Micro, det utförs inte alls av andra grupper företrädesvis. Var har du fått det ifrån?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?