Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 835 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vindsus86 | 2011-04-14 13:53 | |
![]() | mistmaster 2011-04-14 13:50 Antal inlägg: 370 vad jag ogillar att det inte finns en citatfunktion! men så går det när man är bortskämd. ------------------------- -------- Jag brukar kopiera inlägget jag vill svara på och sätta lite streck på en rad mellan det inlägget och mitt. It does the trick. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-04-14 13:53 | |
![]() | stör mig oerhört på Icas 'super najs' och 'super duper' | |
| Jobbar | 2011-04-14 13:55 | |
![]() | Forskning har visat att felstavningar, särskrivningar och andra språkfel gör att en text upplevs jobbig are att läsa, läshastigheten sjunker, och texten upplevs som mindre trovärdig. Så det slöa argumentet att "det är inte så noga, folk förstår ju ändå" håller inte. Med åren har min tolerans mot fel hos andra ökat, men jag kan fortfarande inte förstå de som inte vill anstränga sig för att göra rätt. Sedan är det väl mindre noga här på Forum än i verkligheten. Min favoritsärskrivning är: "Hjälp vår kassa personal - betala helst med jämna pengar" | |
| Jobbar | 2011-04-14 13:59 | |
![]() | vindsus: Ledsen, men snart blir det rätt, "en till match" och andra anglisismer kommer med stormsteg. Jag håller verkligen med dig angående översättare. Jag tycker det är märkligt att jag, en naturvetare, ska kunna språk bättre än många som har det som yrke | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-04-14 14:02 | |
![]() | vindsus86, det är bara en tidsfråga innan folk säger "två till matcher" till höger och vänster ... Och faktiskt är det ju så att om folk envisas med att säga på ett visst sätt blir det rätt till slut. Eller hur tror du annars att språket förändras? | |
| Jobbar | 2011-04-14 14:02 | |
![]() | Och vi kan snart ta adjö av reflexiva pronomet "sin/sitt". Lite synd, eftersom det är lite speciellt. Vi säger ju: Han går ut med sin hund. Jag klappar hans hund. På engelska blir det: He walks his dog. I pet his dog. Är det någon som vet om något annat språk med sin/sitt? | |
| Jobbar | 2011-04-14 14:05 | |
![]() | Jag rodnar klädsamt och korrigerar mitt inlägg; det ska ju vara: " förstå *dem* som inte vill anstränga sig för att göra rätt", och inte *de*. | |
| socker_vadd - Ej medlem längre | 2011-04-14 14:05 | |
![]() | *Ler* "Hjälp vår kassa personal". | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-04-14 14:05 | |
![]() | både alternativen är korrekta | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-04-14 14:06 | |
![]() | Det värsta är ändå ,... ..,,,,,, !!!! och dylikt. Why?! Mitt känsliga estetiska sinne freakar ut. | |
| Jobbar | 2011-04-14 14:07 | |
![]() | I sportreportage har de förresten på senare tid börjat att använda maskulinformen av adjektiv även på tjejer. Ett exempel: "Hon var den bäste på plan". Just det är ju lite svårt att förstå när feminimformen "bästa" ju är den allmänna, som ska användas på även maskulina varelser | |
| Jobbar | 2011-04-14 14:09 | |
![]() | resurrection: Menar du att de och dem båda är korrekta i det jag skrev? | |
| socker_vadd - Ej medlem längre | 2011-04-14 14:11 | |
![]() | Kverulanten: Det är verkligen oestetiskt med upprepade skiljetecken. Man skriver knappast så med penna på papper? Grovt störande att folk kanske p g a inre spänningar fastnar med fingret på just de knapparna. Tänk att läsa en bok full med ???!!!,,,&& | |
| Jobbar | 2011-04-14 14:11 | |
![]() | De som inte vill anstränga sig för att göra rätt kan jag fortfarande inte förstå. Där är det rätt med "de", eftersom det är subjektet när man ställer upp det så här | |
| Minta | 2011-04-14 14:14 | |
![]() | De/dem är inte så entydligt längre: Heter det: Många av de som söker till högre utbildning har för låga betyg eller skall det vara av dem som? svar Båda formerna (de och dem) godkänns. Det personliga pronomenet de har objektsform dem. Efter preposition skall det vara objektsform, t.ex. Vi fick boken av dem. Ett specialfall uppstår ofta när det följer en som-sats. Enligt traditionell grammatik borde det vara Många av dem som söker till högre utbildning har för låga betyg – efter preposition (här: av) skall det vara objektsform. Men i dag finns en klar tendens att använda grundformen då en som-sats följer. Det blir alltså Många av de som söker till högre utbildning har för låga betyg. Uppenbarligen uppfattar man de som ett oböjligt uttryck i stil med de där. Detta är rimligt och numera så vanligt att det är godkänt. (Språkrådet). | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-04-14 14:16 | |
![]() | Ja, jag förstår inte hur man får för sig att skriva "Nu ska jag dricka lingonsaft,,,,,,,,,,,,... " Que? Vad betyder överflödet av skiljetecken? Ta upp plats i brist på något vettigt att skriva? Missbruk av ?????!!!! är ju inte konstigt att man reagerar på, det ser ju sjukt otrevligt ut. Som att SKRIVA MED CAPS INTRYCKT. SLUTA SKRIKA! | |
| mistmaster | 2011-04-14 14:18 | |
![]() | vindsus86>> sant, men det var så längesen jag var "tvungen" att göra det. så jag hade glömt det. ;-P | |
| apbur | 2011-04-14 14:19 | |
![]() | Jag retar mig väldigt mycket på särskrivningar, mer än på felstavade ord. Jag förstår verkligen inte att det kan vara så svårt att skriva ihop orden. Jag tänker att det har med tröghet att göra. | |
| wildman | 2011-04-14 14:21 | |
![]() | Tvålis skrev:Jag fullkomligt avskyr språkpoliser och kan ibland roa mig med att sär skriva bara för att retas. Inte speciellt moget, men vi har alla våra små laster. Sen älskar jag faktiskt att folk särskriver och stavar fel ibland, speciellt i lite mer offentliga sammanhang och då speciellt om det blir helt fel innebörd. För mig och mitt simpla sinne är detta extremt givande och min dag förgylls av ett leende då jag har ett sådant sinne för humor.. Precis så resonerar jag med.... I forum som detta så svarar jag ofta så snabbt attdet kan smyga med sig ett fel ibland. Dilemmat med detta forumet är ju att man inte får redigera sina inlägg. På flera andra ställen jag hänger så kan justera sig efteråt. Så funkar jag när jag skriver det mest. Skriver snabbt ner vad jag vill ha sagt, sen läser jag igenom och korrigerar. Men här har jag oftast redan postat det i ren iver... Så då kan det bli tokigt. | |
| wildman | 2011-04-14 14:21 | |
![]() | Ja se där. Flera fel direkt :-) | |