Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 18 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MrTeaser | 2011-06-09 10:20 | |
![]() | Kebabpizza... | |
| dinodog | 2011-06-09 11:07 | |
![]() | Jordgubbar, sill å nubbe, smörgåsbord/tårta, midsommarstång. Det är väl ändå det som är väldigt svenskt. Sedan är vi faktiskt vädigt hjälsamma (de flesta av oss) öppenhjärtliga och fridsamma :) | |
| Liltif_Nomad | 2011-06-09 22:09 | |
![]() | Har inhåvat ännu en historia nu ur en konversation idag. En från USA som jag chattade med hade varit i Fínland. Han söp rätt hårt, medan de flesta av finländarna drack hyfsat mycket men inte tills de däckade. Han fick hela tiden frågor om han var svensk.... Deeet kändes ju inte så kul. Är svenskarna sådana, super till de tuppar av? Apropå friluftsliv, en i min klass var från Kurdistan. Han tyckte att svenskarna var trevliga men han förstod inte alls varför alla svenskar måste envisas med att vara ute i skogen hela tiden. Han fick det verkligen att låta som vi var skvatt galna som var i skogen, den var han rädd för. Han sa att när de från fär han kommer ifrån ska ha roligt vill de träffa folk, att det är i centrum. Sedan körde vi runda vad alla gjort i helgen, och samtliga av kanske 5 andra elever hade varit i skogen.... Själv hade jag plockat lingon. Där ser man. | |
| m-70 | 2011-06-09 22:21 | |
![]() | Att vi tackar för allt. | |
| Liltif_Nomad | 2011-06-09 22:24 | |
![]() | Tackande kan ju vara "på riktigt" men också ett tecken på att något är klart och bekräftat. Om man får växel tillbaka så säger man tack fast det är ens egna pengar. Vilket annars är ganska konstigt. Fast nu blir det inte så många tack när man opersonligt tar pengar från den där burken.. | |
| F_Errari | 2011-06-09 22:37 | |
![]() | Att häva ur sig rasistiska kommentarer och avsluta meningen med - Fast jag är ju inte rasist. | |
| vigren | 2011-06-09 22:45 | |
![]() | Vita sockor och att vi alltid tar av oss skorna när vi går in till någon. | |
| nailil | 2011-06-09 22:48 | |
![]() | Att ställa sig i kö och vänta på sin tur. | |
| Hieranon - Ej medlem längre | 2011-06-09 23:08 | |
![]() | Att hata och nedvärdera sitt eget folk stup i kvarten för att befästa den egna "antirasistiska" och "toleranta" identiteten. Titta på mig, jag gillar också olika! Det är tragikomiskt att många föraktfullt skriver "jantelagen" när det enda kännetecken de kan hitta för sin egen kultur är ett tramsigt och nedvärderande epitet. De själva är ju (omedvetet) typiska offer för denna lag. "Äsch, vi svenskar skall inte tro att vi är någonting... vi har bara jantelagen!" Ni oikofober kan flytta till USA om ni vill umgås med skrytsamma skrävlare. | |
| lewarcher | 2011-06-09 23:12 | |
![]() | Jantelagen är, som tidigare påpekats, formulerad av Sandemose. En dansk i norsk exil. Inte ett dugg svensk alltså. | |
| ingson | 2011-06-09 23:20 | |
![]() | Att när man pratat med en ny bekantskap vet man vad denne arbetar med och var han/han kommer ifrån, men inte dess namn | |
| Pandina | 2011-06-10 00:21 | |
![]() | Lagom är bäst (som för väninnan som skulle köpa en balklänning till ett italienskt bröllop. Underbar klänning, passade henne perfekt, men hon var orolig över att den inte skulle vara "lagom" nog) Diskretion, som enligt svenskan är lika med just ordet "lagom". What happens in Vegas stays in Vegas (duktig medborgare hemma - alkoholiserad bekräftelsesökande nymfoman utomlands) Nattamat på Burger King, McDonald's eller Sibylla. Gärna lite skitsnack bakom ryggen, för att slippa direkt konfrontation. Formalitet. Såväl inom familjen som utanför. Rädsla för orden "jag älskar dig". Och jaa, jag stör mig faktiskt på de här detaljerna. | |
| Fispropp - Ej medlem längre | 2011-06-10 00:27 | |
![]() | Att klaga på saker utan att göra något åt det. | |
| Pandina | 2011-06-10 00:29 | |
![]() | Sedan märker jag att flera personer i den här tråden anser sig vara duktiga nog att påpeka varifrån somliga saker kommer respektive inte kommer ifrån. Nu vet jag inte vart köttfärsen uppfanns någonstans och när, men jag tvivlar att det var just svenskarna som kom på detta fantastiska sätt att hantera kött. Därmed tvivlar jag också på att det var de som var först med att konstruera köttbullen - dock anser vi köttbullar vara någonting otroligt svenskt. Även lingonsylten, som man anser otroligt svenskt att äta tillsammans med köttbullar, tvivlar jag på att just svenskarna tog fram med sitt genialiska sinne. Lingon växer nämligen, förutom i Europa, även i Asien och i Nordamerika. | |
| Fispropp - Ej medlem längre | 2011-06-10 00:36 | |
![]() | En svensk tiger! Jepp, för när det verkligen gäller så vänder vi ryggen till och håller tyst... :/ | |
| MrAtomic | 2011-06-10 00:44 | |
![]() | Det mest typiska svenska är att säga att svenskar är tråkiga, stela osv. Oftast tycker den som säger det också att det inte inkluderar hon själv. | |
| Liltif_Nomad | 2011-06-10 01:08 | |
![]() | Jag gillar faktiskt svenskar i ganska många lägen. Jämförde "Vem vill bli miljonär" (Som det hette då) med den amerikanska motsvarigheten när folk vann. Typiskt svenskt var att inte direkt tappa fattningen, man såg att de blev glada och så. Amerikanerna spelade verkligen över. De hoppade skuttade skrek rakt ut tackade Gud osv. Jag kanske är typiskt stel svensk men jag blir lite äcklad över sådant beteende. | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-06-10 09:29 | |
![]() | ren, hel, ordningsam, ikea, strikt, porr, sex, volvo, ericsson, blond..... några saker som alltid dyker upp relaterat till sverige och svenskt när man reser runt i världen och pratar med någorlunda allmänbildade personer. | |
| Yamma | 2011-06-10 14:54 | |
![]() | Ovilja att lära sig grammatik och stavning. | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-06-10 14:56 | |
![]() | skulle säga avundsjuka för att förknippa med janteämnet. men tror det är ganska internationellt. svenskt.... att vara nöjd och inte våga | |