Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade45
Mobilspel
Pågående18 945

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bomah - Ej medlem längre2011-06-30 16:54
Antal inlägg: 1021

"Nu är ju inte dom kontinentala vanorna bara av godo då, då alkoholrelaterade sjukdomar är betydligt vanligare och totalkonsumptionen högre i dom länder som har sk kontinentala vanor...."

Fullt möjligt att det är så. Har inga statistiska belägg för det jag skrivit utan gått på ren känsla.

mrperfect2011-06-30 17:04
Antal inlägg: 11437

(1) Man har förmodligen fattat besluten om de olika åldersgränserna vid olika tillfällen och med olika personer inblandade. Så är det ibland och det är bara att inse fakta att så är det .
(2) beträffande åldersgräns för inhandlande av alkoholhaltiga drycker så kan man aldrig nå ända fram, skulle man höja den till 25 så ökar langningen , skulle man sänka den till 18 så bli alkoholen dels lättillgängligare för 18 åringar och dels för de som är yngre eftersom langningen då kan ske lättare för 18 åringar till yngre.
(3) När är man mogen att förstå hur man skall rösta? En del är tillräckligt mogna vid 15, en del betydligt senare. ett lotteri även detta.

Jag tycker att man inte behöver riva mer i detta än nödvändigt utan att det är bra som det är. Petimeternoggrannhet har aldrig varit min grej, kan det ha med min personliga mognad att göra? Jag påstår det själv i alla fall :)

crooked rain - Ej medlem längre2011-06-30 17:06
Antal inlägg: 6334

Löjligt. Ja, det är skitbra för kroppen att man inte får köpa sprit förrän man är 20. Det vore ännu bättre för kroppen om alkohol förbjöds helt och hållet. Och cigg också. Och chips! För att inte tala om solarier.

Eller så kan vi chilla med överförmynderiet och acceptera att myndiga människor har rätt att ta sina egna beslut, även om det inte alltid är bra beslut.

kajix2011-06-30 17:52
Antal inlägg: 7767

20 år för att köra moppe? :o

Anden_88 - Ej medlem längre2011-06-30 17:58
Antal inlägg: 313

25, eller kanske 30 vore rimliga gränser.. då det uppenbarligen är många ungdomar som börjar med etanolen, även fastän barnet i dom säger att det är dumt och farligt, och minnena från den där läskiga fyllgubben, och hur förändrade mamma och pappa blev sitter kvar i huvudet. Den vuxna rösten i dom säger helt enkelt att det är dumt, löjligt, skadligt och omoget.

En sänkning är bara dumt. Samma gäller för andra droger, att tillåta såna funkar i teorin, då ingen nånsin väl skulle börja skaffa sig ett drogberoende med en ung frisk kropp och alla möjligheter i världen?

I dagens tragiska verklighet finns dock väldigt mycket grupptryck, självdestruktivt beteende, brist på trevliga aktiviteter på många håll, egoism etc. Med ökad ålder kommer väl klokheten att ta större plats i huvudet?

Fazilja2011-06-30 17:58
Antal inlägg: 147

När det gäller bolaget borde det vara 80-årsgräns.

Delicious - Ej medlem längre2011-06-30 17:59
Antal inlägg: 11661

Om man ska vara löjlig så kan man inte dö av cigg och chips lika snabbt som man kan dö av alkohol eller andra kemiska droger.

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-30 18:04
Antal inlägg: 4429

Eller hur, varför myndigförklara en endaste människa någonsin igen om dom inte gjort sitt myndighetsintyg. Dom får stämpelklocka på jobbet, hemma, på gymmet och psykologen. Ingen får äta eller dricka utan att fråga en myndig person först som i sin tur frågar någon som är statligt anställd som i sin tur refererar till en blankett som man kan fylla i på deras hemsida.

Sen tjänar vi grymma pengar på att vara det första land som faktiskt har förvandlats till en sann åsiktsdiktatur som bara kan liknas vid "1984".

crooked rain - Ej medlem längre2011-06-30 18:07

Okej Deli. Ska vi förbjuda alkohol då? Och om chips nu är en långsam död, är det inte bättre att sätta åldersgräns på skiten? Då har man ju inte lika lång tid på sig att täppa igen artärerna.

Och om man nu är 18 och får dricka ute och rösta och röka och hamna i fängelse, varför får man inte handla på systemet. Varför sätter vi gränsen just där?

Delicious - Ej medlem längre2011-06-30 18:07

Kan du utveckla det där med "åsiktsdiktatur"? Det låter intressant

Delicious - Ej medlem längre2011-06-30 18:12

För att man blir nekad alkohol på krogen om man är för full och kan bli utkastad = mer kontroll. Finns nyktra människor som kan ringa polis med.
Inte för att jag är varken för eller emot sänkt åldersgräns. Jag tror bara att det aldrig kommer hända. Där emot är jag stolt över att vi inte har samma system som i tex Danmark. Påstå inte att inte fler röker och dricker där :P Samma med folk på "kontinenten".
Vi borde ta upp att man på vissa färjor måste vara 22 år för att få åka utan "vuxen" istället tycker jag. ^^

crooked rain - Ej medlem längre2011-06-30 18:18

Men varför ska vi ha "kontroll" över människor som är myndiga? Varför får man köra bil men inte köpa sprit? Jag fattar verkligen inte logiken.

Färjor kan vi däremot gärna förbjuda helt och hållet tack.

Delicious - Ej medlem längre2011-06-30 18:23

För att de inte ska utsätta sig själva och andra för överdriven fara? Jag skulle gärna se att vissa aldrig blev alkohol-myndiga under hela sitt liv för att de blir drägg så fort de dricker :))
Tycker inte att köra bil och vara full/dricka alkohol är riktigt samma sak :P

crooked rain - Ej medlem längre2011-06-30 18:28

Men man utsätter sig själv och andra för fara när man kör bil också? Vissa människor borde ju aldrig nånsin få sätta foten i en bil, men har ändå körkort. Och vissa fattar inte skillnaden mellan (fp) och (v) men får ändå rösta.

Finns det statistik på skillnaden i alkoholrelaterade våldsbrott mellan länder där alkoåldersgränsen är 20/21 resp 18 förresten? Det borde ju finnas. Vore intressant.

Delicious - Ej medlem längre2011-06-30 18:32

Självklart finns det idioter som inte borde ha körkort, men generellt har bilförare en "sundare" inställning än fulla människor och en bättre uppfattning (utbildning) om orsak och verkan. Sen faller dräggfyllo-äpplet inte långt från trafikfara-trädet .-.

elgen52011-06-30 18:46
Antal inlägg: 1740

Är man gammal nog att rösta för Sveriges framtid så ska man få gå på bolaget med.
Men andra ord höj mydighetsåldern till 20 eller tvärt om

crooked rain - Ej medlem längre2011-06-30 19:09

Men hur stor är skillnaden i mognad vid 18 resp 20 års ålder? Jag är minsann lika moraliskt förkastlig nu som för två år sedan. Det här med mognad/känsla för ansvar är ju så individuellt, varför kan vi då inte nöja oss med att sätta gränsen vid den ålder då man enl. lagen är _myndig_?

De flesta firar ju att "fylla system" med att supa ner sig totalt.

Måns_E2011-06-30 19:39
Antal inlägg: 12028

En myndighetsålder borde väl just vara det?

Annars så kan vi höja körkortsåldern för bil till 25 och motorcykel till 35.

Nej, när man är myndig och får stå för sina handlingar så borde man också få köpa alkohol på Systembolaget.

Sedan kan man alltid diskutera en lämplig myndighetsålder.

apajävel2011-06-30 19:48
Antal inlägg: 572

Mini Mii - Hur skulle man då genomföra höjningen av myndighetsåldern? Skall man göra 18- och 19-åringar omyndiga till dess de fyllt 20 eller skall vissa, som råkar vara födda tidigare på året, få gå på krogen osv men inte andra?

Jag tycker att är man myndig så skall man få göra allt i samhället (inom lagens ramar då kanske). Och att köpa sprit på systembolaget blir mer eftertraktat om det är förbjudet. Det är samma sak med alkohol innan man är arton. De jag känner som har sundast inställning till alkohol är de som aldrig förbjudits till sin artonårsdag utan som fått smaka av föräldrar, och inte de som håller av sig tills de är arton och därefter dricker som 15-åringar. Dessutom måste jag tillägga att systembolagets öppettider är rena skämtet.

Defrob2011-06-30 20:01
Antal inlägg: 1180

Tanken med lagstiftningen är väl att när man är 18 får man dricka på krogen under "ordnade former" men får vänta tills 20 innan man får dricka svar man vill... nu föls inte alkohollagen särskilt bra på krogen, eller av föräldrar som köper ut till sina barn eller av folk som langar!

Jag tycker vi mycket väl kan ha kvar både åldergränser och systemet som det är idag, dom som inte hinner handla på systemet idag kommer inte hinna handla om det skulle vara öppet dygnet runt heller.

Dessutom ska det gärna vara dyrt att dricka alkohol, dom som vill göra det kan gott betala för det med.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?