Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 217 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lenitt | 2011-07-23 14:27 | |
![]() | öhmöh: Du har helt rätt.. Socker är en värre drog än heroin har jag hört, och det vettefan om det inte är sant. Alla överviktiga barn man ser idag, det är helt sjukt. Och definitivt föräldrarnas fel. (eller är det mor och farföräldrarnas fel..? haha) | |
| lenitt | 2011-07-23 14:29 | |
![]() | ööh, ja, måste väl tillägga att jag vet att det finns enstaka fall där det inte är någons fel, där det är genetiskt betingat. Måste väl skriva det också, så ingen får för sig att köra upp det i nyllet på mig sen ;) | |
| schmuppisch | 2011-07-23 14:43 | |
![]() | Jag tycker att det är en självklarhet att man skall respektera föräldrarnas önskan om uppfostran. Om nu inte barnet far illa. Men att DU väljer att hålla lite disciplin och inte ge dem sötsaker var och varannan timma är kanon enligt mig! Senast igår såg jag och min sambo en nioårig flicka som var större än hon var lång. Vad tänkte föräldrarna där? Visst att barn ska få vara barn, men enligt mig så är föräldrar alldeles för slappa idag och låter ungarna trycka i sig alldeles för mycket skit. När jag var liten så var det lördagsgodis och kanske pizza en gång i månaden. Då längtade man också. Vart är guldkornen i vardagen om man trycker i sig det 24/7? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-07-23 15:15 | |
![]() | Håller med yamma, Kan du inte ha regeln att man får äta godis på lördagar, födelsedagar och när man hälsar på farmor och farfar? Och samtidigt be dem väldigt tydligt att hålla en viss maxnivå på godiset. Hur mycket skada uppstår av enstaka tillfällen med godisätning jämfört med skadan av stress och konflikt? Chilla! Eller är de hos farföräldrar/barnvakter en så väsentlig del av tiden att det inte kan ses som undantag? | |
| morsan30 - Ej medlem längre | 2011-07-23 16:35 | |
![]() | Nä tycker inte det är okej att ge godis jämt. Våran dotter får också oftast en gång i veckan (hon får välja mellan fredag eller lördag), + om det är nåt speciellt eller om hennes mormor/morfar eller farmor/farfar ger men dom ger inte så ofta just godis. | |
| lenitt | 2011-07-23 17:51 | |
![]() | gnagelram: Vi hälsar på hos mor och farföräldrar rätt så mycket, så det fungerar absolut inte i längden! | |
| Victorspappa | 2011-07-23 18:13 | |
![]() | Att ge barn godis varje dag förstår ju alla är fel, perfekt att begränsa till en dag i veckan, sen kan det ju vara svårt under semestertider när det slinker ner lite allt möjligt. Sen får det ju inte gå till överdrift åt andra hållet heller, jag vet barn som aldrig får saft på kalas eller godis. Sen att barn i dagens samhälle är feta/överviktiga beror nog inte enbart på godiset, utan att ungarna inte rör på sig, sitter hellre framför tv/dator hela dagarna. | |
| Gautama | 2011-07-23 18:18 | |
![]() | Ett bra beslut som du tagit lenitt. Barn har inget naturligt sug efter godis och sötsaker så varför ge dem det? Fattar inte föräldrar som matar sina små med söta drycker, kakor och godis i tid och otid. Jag hade samma problem som du när mina barn var små, jag sa till på skarpen att det var vår regel och den skulle följas helt enkelt. Förklara varför och hur du tänker. Lyssnar de inte så skulle jag inte träffa dem. Det är ditt barn och dina regler som ska följas. | |
| Stenknäck | 2011-07-23 18:32 | |
![]() | Jg håller fullständigt med dig. Är själv morförälder men aktar mig noga för att ge godis såvida inte föräldrarna är med på noterna. Sen tycker jag att vi i Sverige har alldeles för mycket snack kring att barn ska ha lördagsgodis och stora gottepåsar med plockgodis - detta äckliga skräp och barnen blir bara mer och mer sockerkänsliga. Godis med förnuft ochmed föräldrarnas tilsltånd - det är de som bestämmer. Många mor- o farföräldar (tänker på mina egna) kom jämnt med " kom hit så ska du få lite gott av mig men säg inget till Mamma" - ett smygande hela tiden. Görtrist. | |
| x_o - Ej medlem längre | 2011-07-23 20:17 | |
![]() | Dagens I-landsproblem! | |
| lenitt | 2011-07-23 20:51 | |
![]() | Japp! Förr var det fattigdom och svält, pest och kolera. Nu är det karies och övervikt. | |
| Lolle- | 2011-08-09 18:42 | |
![]() | du som är mamma, du som sätter reglerna! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-10 00:38 | |
![]() | godis här är ganska avdramatiserat,köper lite på fredag ställer på ett fat på bordet och i bland blir det kvar till måndag,alla som har problem med svärföräldrar som måste ge barnen godis varje dag 1, jag tror ni överdriver kraftigt,2prata prata med svärföräldrarna att det skulle uppskattas mer om dom köpte en påse godis varje lördag och att det går jättebra att köpa bananer eller annan frukt i veckorna,och så är det för vi har bestämt det punkt,ni behöver inte förklara varför jag tror dom lyssnar,bli glad när dom kommer med frukt första gången nästan lite över glad sej gärna högt så att andra hör :ÅH KOLLA VAD VI HAR FÅTT VA BRA,då sporras dom att köpa mer | |
| Gautama | 2011-08-10 01:04 | |
![]() | "när dom kommer med frukt första gången nästan lite över glad sej gärna högt så att andra hör :ÅH KOLLA VAD VI HAR FÅTT VA BRA,då sporras dom att köpa mer " Du måste skoja ttiittii? Svärföräldrarna är vuxna, inte barn som du kan lura med lite överdriven uppskattning. Och varför tror du att man överdriver om man upplever det som ett problem? Det behöver ju inte handla om mängden godis, man kanske inte vill att ens barn ska äta godis öht. I synnerhet om det är ett litet barn som inte vant sig vid sötsaker. Varför ska de då ha det? | |
| Sigrids mor | 2011-08-10 08:30 | |
![]() | Men herregud Titti! Det är väl klart att svärföräldrarnas och sina egna föräldrars beteende påverkar om man träffar dom ofta. (Vi träffar båda dessa så sällan så vi bestämt att när vi gör det får dom göra lite vad dom vill.) Min syster hade problem med sina svärföräldrar för att barnen skulle alltid få som dom ville och farfar alltid skulle säga ja om barnen frågade något. Alltid! Dessutom blev farfar upprörd när min syster sa ifrån mot barnen och barnen blev arga/ledsna och min syster stod på sig. Säger mamma nej så är det nej liksom. Medan farfar försökte ta barnet och gå iväg med det så han/hon ändå skulle få sin vilja igenom. Varför? Jo för om barnet blev upprört och skrek så skulle barnet börja stamma - det VISSTE han. Dessa svärföräldrar träffar dessutom sina barnbarn flera gånger i veckan om svärfar och min systers man har ett företag ihop - så det går liksom inte att undvika dom. När dom sedan hade godisdiskussionen så vete klåen om det gick fram...... dom hade alltid alltid en drickaback hemma och på företaget så barnen kunde gå och hämta dricka när dom vill. Inte sååå lämpligt en halvtimma före maten. Sedan köpte dom aaaaaltid godis för att kunna muta och har alltid godis i skål hemma och på företaget som barnen skulle bjudas ur. Jag skriver en aning i dåtid eftersom de barn de var störst problem med börjar bli riktigt stora nu. Min systerdotter har dessutom en fysisk åkomma som gör att det inte är bra om hon får hål i tänderna. Min syster och hennes man har försökt få en god munhygien på henne och försöker få hennes tänder att "vila" mellan måltiderna för att höja oddsen för att slippa hål. Tror du det argumentet bet på svärföräldrarna??? Nej då - för hon måste ju få lite godis hon också när de andra får. Jag skulle ha blivit sinnessjuk om jag var min syster......och det har hon väl blivit några gånger också....och fått utbrott osv. Hon har provat allt, prata, argumentera, förklara......och hur hon än vänder och vrider så tycker dom att det är min syster som är den dumma och hon bara säger dessa saker för att vara dum mot svärföräldrarna så barnen inte ska tycka om dom. Suuuuuck!!!! Man ska respektera föräldrarnas åsikter och det är föräldrarna som bestämmer över sitt eget barn!!!!! | |