Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
41
Inloggade84
Mobilspel
Pågående19 217

Forumkategorier

Användare Inlägg  
schmuppisch2011-08-02 18:32
Antal inlägg: 596

Ett tips är också att bli medlem på ICA, COOP, HEMKÖP.. Dra kortet varje gång du handlar så dimper det tillslut ned en check värd matpengar :) supersmidigt och bra! :) Det brukar också vara gratis. coop tog ut en medlemsavgift på 100 riksdaler när jag skulle skaffa det men Hemköp och ICA är ju gratis :) Sedan får man ju också ta del av vissa erbjudanden i butiken om du är medlem :)

VIKTIGT: Ha dock ALLTID med dig korten i plånboken!

schmuppisch2011-08-02 18:34

Har du kastruller och stekpanna? finns också för en billig peng på IKEA eller ICA :)
Vår största miss var att inte ha en vanlig slät panna och endast 4 kastruller som inte rymde mer än tre potatisar var.. Så en stor kastrull och en stekpanna är standard! Sedan är ju micro och kaffekokare kanske saker man lätt glömmer. Vattenkokare är ju smidigt men har man tålamodet så kan man ju lika gärna koka upp i kastrull på spisen :)

Jorick2011-08-02 18:35
Antal inlägg: 372

"morsan har koll på alla mina allergier jag inte har koll på däribland, mjölk,skaldjur, mint, vissa tandkrämer, smink, tvättmedel, sköljmedel, diskmedel osv." ehhh, inte för att vara taskig men ett bra tips är ju att ta med morsan dit du flyttar för har du inte ens koll på detta så finns det nog mer du behöver morsan till.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-02 18:35
Antal inlägg: 915

Vet inte om någon har sagt det men begagnade böcker är ofta att föredra kostnadsmässigt. Du kan t ex googla önskad litteratur begagnad (t ex bokbörsen) och det finns ofta hos antikvariat eller privatpersoner som vill sälja.

schmuppisch2011-08-02 18:35

Micro är ju inte superviktigt heller då man kan värma allt färdiglagat i ugn samt egengjord frysmat är godare samt nyttigare om du värmer upp på spisen än i micron :) Ett litet tips!

nyckelpigan_2011-08-02 18:40
Antal inlägg: 543

Jag hade också många böcker i varje kurs på Universitetet. Har läst ca 200 poäng och införskaffade under hela min studietid 8 böcker som var huvudböcker i ämnen.

Hur gjorde jag då? Jo, lånade på biblioteket. Kollade "snacket" och gamla tentor. Gick mycket på anteckning, labb och vad föreläsaren poängterade.

Ett annat tips är att köpa begagnad studentlitteratur på den skola du går, blocket eller annat.

Lycka till!

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-02 18:40
Antal inlägg: 915

Fast har man ändå tillgång till mikro spar man ju både ström och tid.
Lycka till och ha så kul på din studieort! Vad ska du läsa?
Snart blir det en vana att hålla reda på allergier mm.

miss evelyne2011-08-02 18:41
Antal inlägg: 467

Scmuppish... Du har ju stenkoll =D kastruller och stekpannor har jag =) micro likaså =) Kort ska fixas i veckan. hade faktiskt glömt dom =O

jorick... hm... med tanke på att jag har koll på allt annat och som nu sköter hushållet utom just inköpen så nej... det är just där jag tappar... jag har fått jättereaktioner på saker så har det inte skaffats nån mer gång. Så varför ska jag komma ihåg det då? och eftersom det enda hon gör i detta hushåll är just inköpen och jag resten så lär jag inte behöva henne nej. fattar att det lät konstigt men det är som sagt det enda jag inte har koll på av sånt jag kan ha koll på i nuläget. Men med tanke på rabblandet har jag viss koll på det med?

Kaffeflicka: jupp vill bara till att hitta rätt upplaga =)

Prärieklocka2011-08-02 18:42
Antal inlägg: 11487

När jag pluggade köpte jag nästan inga böcker alls. Jag lånade på biblan och om jag inte fick tag på nån bok där, så fanns det alltid nån kursare som hade hittat boken och som man kunde låna den av. Ofta är det ju bara delar, ibland bara några sidor som är aktuella att läsa. På biblan fick jag massor med hjälp av en bibliotekarie när jag kom med min lista med kurslitteratur. Hon beställde inte bara böcker från andra bibliotek i stan med omnejd - hon beställde böcker från andra delar av landet till mig! Vet inte om hon var ovanligt serviceinriktad, men det kanske kan vara värt att testa. Annars kan man köpa av de som redan gått utbildningen eller i alla fall de kurser man just läser. Jag köpte bara de böcker jag verkligen ville ha och en del köpte jag i efterhand, just för att jag först ville kolla hur de var och även för att jag inte hade råd när böckerna skulle användas på kursen.

miss evelyne2011-08-02 18:43

Nyckelpigan. oj du måste vart expert på att anteckna =O Snacket? jag har hela gymnasietine klarat mig på i stort sett anteckningar men det är ju så mycket svårare på högskolan har jag hört =/

tack så mycket nyckelpigan^^

miss evelyne2011-08-02 18:44

prärieklocka! smart drag. ska nog ta ett besök på bibblan direkt när jag flyttat dit =)

schmuppisch2011-08-02 18:47

Lite koll har jag, var ju som sagt knappt ett år sedan jag flyttade och nu går mitt andrahandskontrakt ut så snart blir det flytt igen! Haha.
Tveka inte att höra av dig om du undrar över något! Har säkerligen själv stött på problemet själv :)

helbe2672011-08-02 18:51
Antal inlägg: 570

Som student har man ju rabatt på många ställen. Kolla på www.mecenat.se/ så ser du vilka rabatter du får när du ska teckna olika avtal med företag. Ofta har lokala affärer och frisörer rabatter för studenter, om de inte skyltar med det.....fråga :)

miss evelyne2011-08-02 18:53

Schmuppisch. Vad snällt. jag ska komma ihåg det när jag kommer på att jag inte har det ena eller andra fixat! =) lycka till med din kommande flytt du med=)

miss evelyne2011-08-02 18:54

Helbe. Det visste jag itne... jag har bara fått höra om csn rabatten. Men super ju tack ^^

miss evelyne2011-08-02 19:01

ah men det är ju samma =)

schmuppisch2011-08-02 19:17

Ställde mig just i köket och förberedde för middagen och kom på att det är lätt att glömma:
- rivgärn, potatisskalare, ugnsform, vitlökspress, äggdelare, kapsyl och vinöppnare, ... småsaker som man annars tar för givet! :)

miss evelyne2011-08-02 19:25

skriver ner det på en lista! Det hade jag faktiskt missat XD

nyckelpigan_2011-08-02 19:26
Antal inlägg: 543

Låt dig inte "skrämmas" av att det är svårare på högskolan gällande anteckningar - böcker. Det beror helt och hållet på föreläsaren.

Jo, snacket. Du kommer att höra snabbt i korridorsnacket om hur olika föreläsare gör tentor. Tex Z tar alltid bara och endast från föreläsningar, Y tar från alla böcker osv.

Kan inte påstå att jag är expert på att anteckna - som du ser så är det fler som gjort som mig..... Likaså gällande bibliotek, köpa begagnat, låna av andra, kopiera osv.

Du kommer att lära dig snabbt.

Beror mycket på vad du skall läsa också. Är det tex lärarutbildning eller sjuksköterska är det relativt lätt att hitta begagnad studenlitteratur.

miss evelyne2011-08-02 19:28

ska bli lärare så det var lättande... Jag försökte få ur en student lite men hon sa bara att dom inte har tenta veckor och så på högskolan i Borås utan som ett prov istället... så jag har inte koll.. Kändes snurrigt.
ska köpa anteckningsblock.. tror inte på att försöka anteckna på datorn att man lär sig det samtidigt då.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?