Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 337 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| monalee | 2011-08-23 09:16 | |
![]() | Jag gör det för den goda sakens skull och inte för pengarna, jag gör det på min fritid, får inte gå från jobbet för att lämna blod och då jobbar jag inom vården. | |
| monalee | 2011-08-23 09:17 | |
![]() | Det känns bra att göra det. | |
| miss evelyne | 2011-08-23 09:22 | |
![]() | Får man olika mycket pengar för olika blodgrupper? Grejen med att vi i sverige inte har några stora summor man får (dock tycker jag 300 är rätt mycket) är för att man inte vill att det ska bli en "vara". poängen med 0blod är att det är unviersalgivande? Alla kan alltså få 0blod. men 0 blod kan endast få 0blod självt då det annars fuckar med immunförsvaret. och allt blir en stor sörja. R+ kan få både R+ och R-. Men R- bara från just R- blodgrupper. Det är också R+ och R- som senare är grunden till hemolys för barn nr2 om det och det tidigare barnet är R+ om barnet har R- och mamman är R+ det ska inte vara samma problem som om mamman är R+ och barnet R- procentsatserna över blodgrupp ser idag ut såhär. V=hela världen S=i Sverige 0+=38%V 32%S A+=34%V 37%S B+=9%V 10%S 0-=7%V 6%S A-=6%V 7%S AB+=3%V 5%S B-=2%V 2%S AB-=0,75%V 1%S Kanske dags att börja ge blod ändå... insåg att jag är rätt mobbad med mitt B- blod XD | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:25 | |
![]() | koolt | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:27 | |
![]() | 300 för 0-blod var i Göteborg. Kompis brukade gå. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:27 | |
![]() | 60kr för annat har jag hört. Eller pocketbok. Men de kan nog ändra ibland, så man bara får nyponsoppa. Man måste ju inte ta emot en gåva heller. | |
| miss evelyne | 2011-08-23 09:30 | |
![]() | okej spännande för på geblod.nu står det att det inte är i rutinerna att ge pengar men presentkort eller en sak. XD Haha lite coolt är det tycker jag... Fick testa min egen blodgrupp i skolan med olika reagenser och grejer så det var lite spännande. ^^ Sen försökte jag hitta nu vad det är dom har de olika delarna i blodet till men kunde inte hitta =/ Tror det är plasman man forskar på och lite kul är också att när dom separerat blodet så allt ligger för sig i olika förpackningar så håller det längre =O | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:31 | |
![]() | Det är ganska vidrigt när man tänker på det. | |
| miss evelyne | 2011-08-23 09:34 | |
![]() | haha snacka om favorisering av nollorna ;) En annan rätt spännande grej är att i Afrika ex vis så har dom andra blodgrupper och antikroppar mm har jag hört så vi kan inte få blod från dom. =O Sen om det bara är bluff och båg vet jag inte.. likadant löjligt att homosexuella män som haft sex med män måste vänta ett helt år ( om den nya regeln gått igenom) med att ge blod och då fått ha samma partner hela tiden eller inget sex alls. Sen skiter dom i om man haft kondom eller inte osv. Borde vara samma karantäntid för alla. | |
| miss evelyne | 2011-08-23 09:34 | |
![]() | haa jag tycker mest det är spännande. Men blåmärkena jag får blir vidriga XD | |
| ninaaug | 2011-08-23 09:44 | |
![]() | Jag har lämnat blod i många år. Tycker det är ett fantastisk sätt att hjälpa. Min dotter hade leukemi när hon var liten och fick drygt 25 påsar blod under behandlingentiden. Tyvärr bildar Västra Götalands regionen större enheter och det blir svårare att kunna lämna blod utan att behöva ta ledigt från jobbet. Jag hoppas att de ordnar med bussar som är beskrivet i tidigare inlägg. Jag tycker ersättningen är helt ok. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-23 15:58 | |
![]() | man kan låta bli att förlora pengar när man lämnar blod.och välja att dö nästa gång man behöver blod ,det är ocksåen variant | |
| Lyxyacht - Ej medlem längre | 2011-08-23 16:09 | |
![]() | Du får ju en slant för att du ger blod så då jämnar det ju ut sig. | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2011-08-23 16:51 | |
![]() | Man lämnar väl blod för att man tycker att det är viktigt. En dag kan det ju vara du eller jag som behöver blod. | |
| vulcan | 2011-08-23 17:08 | |
![]() | I Stockholm får man 30 spänn eller nån sak för ung. samma värde. Jag brukar ta en trisslott (men har varit lat med/haft förhinder att lämna de senaste åren, var dock iväg nu i maj). Vanlig blodgivningsprocedur tar väl ca 25-30 min allt som allt. Egentligen är det väl rätt märkligt att ersättningen stått stilla sen 50-talet typ, då det faktiskt var en hygglig slant man fick i dåtida penningvärde. Förstår att man inte vill gå om man inte ens får ledigt från jobbet. Jag är statanställd och då får man lämna på arbetstid. Jag brukar ta det i anslutning till lunchen typ och blodbussen stannar precis utanför. | |
| hannaa | 2011-08-23 17:17 | |
![]() | Jag är blodgivare och lämnar alltid på fritiden, har inte ens tänkt på att be om ledigt av chefen. Jag var jättestickrädd i början, det var därför jag anmälde mig som bg. + för den goda sakens skull. | |
| miss evelyne | 2011-08-23 18:50 | |
![]() | Visst är det jättebra att lämna blod men det jag är emot är som sagt nålarna, dom som sticker mig och sen tycker jag dom har löjliga regler angående homosexuella/bisexuella osv. | |
| Liltif_Nomad | 2011-08-23 23:34 | |
![]() | Iom att det är så viktigt att det ska finnas blod på sjukhusen borde faktiskt arbetsgivarna låta folk ge blod tycker jag, särskilt om de är anställda av staten. Ingen tjänar ju på "blodbrist", och om någon istället blir utan blod de behöver kostar det nog samhället mycket mer än lite utebliven arbetskraft. Att man inte kan tvinga privata att låta en gå och lämna blod fattar jag. Men är man statligt anställd borde de väl fatta att det lönar sig i längden.... Men vad vet jag? Önskar att jag fick lämna blod men det får jag inte tyvärr eftersom de har extremt snäva regler. Kanske bra i vissa fall men man sållar ju ut folk som faktiskt ÄR bra blodgivare. O då får man inte va så himla fiiiin att man lämnar blod. Känns lite taskigt då att se hur de försöker få fler blodgivare med ngn käck slogan att alla kan ge blod när bara en bråkdel kan det. Skulle va snyggt om vi måste importera blod. I många länder så får man gå på vilka mediciner som helst och fortfarande ge blod, mycket slappare regler. Och länder som oxo betalar för blod får ju blod därefter, av de som är i mest skriande behov av pengar, narkomaner osv.... | |
| miss evelyne | 2011-08-24 12:25 | |
![]() | undra hur många som egentligen behöver blod och då får nytta av det givna blodet. finns ju utgångsdatum på det precis som allt annat... Men sen är det som sagt till viss del löjliga regler på vilka som får ge blod och inte... fast det kanske bara är jag som tycker det. Självklart ska inte blod bli en vara så reglerna sänks till att narkomaner osv ska få ge. | |
| miss evelyne | 2011-08-24 12:26 | |
![]() | Och importera blod gör vi redan från resten av europa | |