Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tipitina2011-09-09 00:31
Antal inlägg: 2687

Nej, jag tar bilistens parti för att jag tycker du gjorde fel.
Alternativet hade väl ändå varit att använda därtill avsedda cykelbana? Eller helt enkelt hålla ut så att bilen kunde ta sig förbi utan problem.

Nu hoppas jag innerligt att jag personligen slipper möta dig i trafiken men om du beter di så som du beskriver får du ju svälja att x antal bilister kommer bli vansinnigt irriterade och då kommer du att leva betydligt farligare på vägen än om du hade underlättat för den trafik som faktiskt rör sig fortare än du.

apbur2011-09-09 00:51
Antal inlägg: 9699

En bilist ska inte ha några som helst problem att hantera en cyklist på en enkelriktad smal väg. Det är jätteenkelt. Man lägger sig bakom. Att du anser att bilisten hade rätt skvallrar bara om ditt dåliga omdöme.

Jag underlättar inte för trafiken på min egen bekostnad.

I exemplet jag gav så är cyklisterna hänvisade till vägen. Men det är sånt såna som du inte kan reflektera över när ni oberättigat blir irriterade och således en fara i trafiken.

YamahaJet2011-09-09 01:00
Antal inlägg: 2239

Tror TS fått svar på sin fråga nu. Cyklisten resonerar "Jag har laglig rätt att ändå köra på bilvägen och du ska sitta och ruttna bakom mig hur långsamt jag än väljer att trampa."

Fattiga har genom mänsklighetens historia alltid sökt nya sätt att revolvera mot adeln. Detta fortgår idag genom cyklister som blockerar vägar för de samhällsbärande bilisterna. Det är då den lilla människan känner sig beaktad och central - viktig - något denne gissningsvis inte åtnjutit i exempelvis näringslivet och därför, trots vuxen ålder, är förpassad till leksaker (cykeln) som bilisten evolverade från redan i tolvårsåldern.

apbur2011-09-09 01:14

"Cyklandets image, eller "varumärke" ska nu mejslas fram av trafikkontoret för att locka fler upp i sadeln. Undersökningen slår definitivt hål på en myt – att de flesta cyklar för att de inte har råd med något annat, vilket ger cykeln en förlorarstämpel.

- Det stämmer inte alls, det är folk med högre utbildning och högre inkomst som väljer att cykla - och man cyklar också längre sträckor än vi trodde tidigare, säger Jonas Åker Zeander."

www.vartgoteborg.se/...g_ i_veckan

apbur2011-09-09 01:17

Motionärer brukar även de vara högutbildade. Det är ju socialgrupp 3 som vägrar ställa bilen för att de är för runda av all snabbmat för att orka cykla.

Nealot2011-09-09 06:30
Antal inlägg: 21

Cyklister cyklar där dom kan gnälla mest. Kör över skiten!

Kirkelina2011-09-09 07:24
Antal inlägg: 972

Apbur, det är självklart att cyklister ska cykla på gatan när det inte finns någon lämplig cykelväg och då får man som bilist förstås anpassa sin körning därefter. Men på den vägsträcka jag talar om så är det breda cykel- och gångvägar på båda sidorna om gatan som till större delen är en 30-väg i ett villaområde. Och det är verkligen trångt på gatan! Det är inte heller några tävlingscyklister utan vanliga människor på vanliga cyklar och de cyklar inte särskilt fort. Själv väjer jag naturligtvis alltid ut ordentligt när jag passerar en cyklist, men eftersom det är det trafikläge det är på gatan så finns det förstås bilister som inte gör det och det är bl.a. därför jag undrar vad som rör sig i huvudet hos dessa cyklister som utsätter sig för denna fara, i mitt tycke, helt i onödan.

YamahaJet2011-09-09 08:02
Antal inlägg: 2239

Fler exempel på apbur-beteende

a6.sphotos.ak.fbcdn....49 53_n.jpg

Dersu2011-09-09 09:13
Antal inlägg: 461

En fördel med att bo i Malmö är alla cykelvägar, ngt staden mot förmodan (med tanke på hur underlig planeringen av vanliga gator/vägar är) lyckats riktigt bra med. Kan ta mig nästan överallt i staden bara genom cykelvägar och mindre gator utan mycket trafik. Går dessutom oftast snabbare än med bil eller buss tack vare att man ofta slipper de ljus bilarna måste dras med samt att cykelvägarna skär genom områden det inte finns vägar eller endast återvändsgränder.

Som bonus är det ju dessutom en helt platt stad :) Enda jobbiga är blåsten, i genomsnitt blåser det 3m/s eller mer alla dagar utom en, året runt.

Fattar absolut att det finns cyklister som cyklar som idioter, men jämfört med sina bilande motsvarigheter är dom i klar minoritet. Läste någonstans att det på en dag görs lika många u-svängar i Malmö som det görs i resten av landet sammanlagt. En cyklist är oftast inte mer än irriterande medan någon som kör som en kratta rätt snabbt blir farlig.
Har dock full förståelse för frustrationen. Tanken "Va fan håller du på med!?" infinner sig rätt snabbt oavsett om man sitter på en cykel eller i en bil, på cykel är dock fan så mycket mer utsatt.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-09-09 09:21
Antal inlägg: 5801

Frågan är ju om den provocerande cyklisten beter sig annorlunda om han/hon sitter bakom ratten på en personbil och har en lastbil bakom sig. Reta för retandes skull . . . onödigt och respektlös.

Bitte - Administratör2011-09-09 09:48
Antal inlägg: 24200

Cyklar själv en hel del på sommaren till och från jobbet måste då färdas efter E4 , när jag kommer till centrum finns det cykelvägar , då använder jag dom.

När jag kör bil i centrum eller kan jag där emot störa mig på cyklister som cyklar mot trafiken på enkelriktat eller varför inte på trottoaren, för en cyklist gäller ju samma regler som för mig med bilen i dessa två fallen

Bitte

Drace2011-09-09 10:21
Antal inlägg: 24

I Göteborg är min erfarenhet att de allra flesta bilister sköter sig utmärkt i förhållande till mig som cyklist (men jag kör även bil 2000 mil/år). Så länge jag håller mig till reglerna och dessutom tillämpar sunt förnuft blir det sällan konflikt med just bilister.

Gående är ett betydligt större problem. Dessa skiter oftast fullständigt i att hålla sig på sin gångbana och inte vandra ut i cykelbanan vilket även gäller deras vidhängande ungar och hundar.

Det är dock inte alltid så lätt att hålla sig till reglerna i denna stad:

Abrupt avslutande cykelbanor där man helt plötsligt befinner sig på vänster sida av en bil-, buss- eller spårvagnskörbana finns det mängder av exempel på här, ett är vid Järntorget.

Yrkestrafik som taxi, sopbilar, lastbilar som lastar och lossar väljer praktiskt taget alltid cykelbanan som parkeringsplats vilket ju inte underlättar för cyklisterna direkt. Du tvingas av cykelbanan för att ta dig förbi dessa "proffs" och sedan har du en decimeter hög kantsten som hindrar dig att cykla upp på cykelbanan igen.

Vid vägarbeten så brukar en (1) orange skylt hänvisa cyklisterna bort från hålet eller vad det kan vara. Resten av de orange skyltarna som bilförare är vana vid och som leder bilisten förbi vägarbetsområdet skiter man fullständigt i när det gäller cyklister. Återigen befinner man sig fel och ska försöka hitta en väg tillbaka helt på egen hand.

Jag skulle kunna återge 100 olika exempel från Göteborg på hur man som cyklist helt enkelt inte alltid kan följa reglerna, inte förstår hur trafikplaneraren har tänkt sig eller eljest har problem med att trafikmiljön inte är anpassad för cyklism och därför ibland hamnar fel såsom TS har konstaterat.

apbur2011-09-09 12:16

Jag har samma erfarenhet som Drace. De allra flesta bilister är väldigt hänsynsfulla men å andra sidan räcker det med en galning som tar sig friheten att felaktigt uppfostra cyklister för att en situation ska bli riktigt farlig.

I den här tråden verkar det ju som att var och varannan bilist är en idiot men det är faktiskt inget man märker av ute på vägarna. Ni är så snälla så när ni kör förbi mig på vägarna, bromsar in trots att ni inte har väjningsplikt, ja, ni beter er allmänt kuvat. Sen ska ni låta så himla kaxiga här. Lite gulligt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-09 12:20
Antal inlägg: 31064

Ha ha! Yamaha är sjukt rolig här.

fredray2011-09-10 09:13
Antal inlägg: 73

Håller med apbur. Tycker det är okej att cykla mitt i vägen i stadstrafik då det ej finns cykelbana i rätt färdriktning. Men man gör ogärna det ändå för billisterna blir så jävla sura och provocerade och man är naturligtvis lite skraj för vad de kan ta sig till, alla kan vi ju vara eniga om att det förekommer idioter där ute, stressande sådana med flera ton tunga fordon. Utmärkt exempel igår när jag cyklade på ganska smal gata på söder i sthlm, håller långt till höger, cyklar lugnt. Helt plöstsligt pressar sig en taxi om med minimal marginal. Alltså 10 centimeter max. Samtidigt (alltså just när den passerar mig, inte innan) har den den jäveln mage att ge mig en förmanande tutsignal. Svängde skärrad in till posten där och såg efter taxin. Hundra meter senare stannar han för rött.

Nästa gång kör jag hellre mitt i vägen där, för att förhindra en sådan vansinnesomkörning och kanske få en sådan idiot att fatta. Även om det senare förmodligen inte går innan en allvarlig incident inträffar.

Kirkelina2011-09-10 09:52

Det är precis med tanke på det du skriver, fredray, jag är så förvånad över att så pass många cyklar på gatan när det faktiskt finns cykelvägar i båda riktningarna.

Som jag tolkar reglerna så ska man cykla på cykelbana om det finns en sådan i rätt riktning men man får cykla på körbanan om det underlättar beroende på vart man ska. Men då ska man vara extra försiktig. www.transportstyrels...r/ Cykel/):

Kirkelina2011-09-10 09:56

Och jag tycker också, även som bilist, att det är bättre att du cyklar mitt i körbanan i stadstrafik. När det inte finns cykelväg vill säga. Det tror jag är säkrare för då blir inte osäkra bilister pressade att köra om när det inte är helt säkert för cyklisten. Men återigen cyklister är oskyddade trafikanter och ska använda cykelbana när sådan finns.

Triss - Ej medlem längre2011-09-10 10:05
Antal inlägg: 417

Apbur, det är enl lag förbjudet att hindra omkörning. Du vet inte varför man vill köra om.

Gunilla _2011-09-10 10:33
Antal inlägg: 4425

Jag stör mig betydligt mer på de som envisas med att cykla på trottoarer, än de som låter bli att göra det på cykelbanor. Att ta sig förbi dem, med bil på vägen, är väl ingen match, men att måsta kliva ner i diket eller ut i vägen för att det kommer en tok på cykel på GÅNGbanan - det är jäkligt irriterande!

jaws68 - Ej medlem längre2011-09-10 11:27
Antal inlägg: 422

YamahaJet.. bilden var.. KLOCKREN!
Det är precis vad jag mena.
Apbur borde sitta i buren o inte rejsa runt på bilvägarna.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?