Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 551 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| shut_up | 2011-09-29 12:09 | |
![]() | Man dricker för att de är gott. Punkt. Varför sitta och leka fin med nått som man inte gillar? Förstår inte vitsen alls.. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-29 12:21 | |
![]() | charlakan,man behöver inte tycka om vin,dom allra flesta dricker för att bli påverkade inte för att det är gott,det är rumsrent att dricka vin varje helg,det kallas för helg alkoholism och det är inget att stå efter,det närmaste alkohol jag dricker är alkoholfri glögg, nattvardsvinet är alkoholfritt,men inte i svenska kyrkan och det tär så illa smakande så jag doppar bara brödet lite lite i vinet,det är en fördel att alltid kunna ta bilen och att aldrig vara bakfull,jag gillar att föregå med gott exempel ,det blir svårt att få nyktra barn om man är full själv,alkohol förstör relationer och skapar problem | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-29 12:26 | |
![]() | Det finns ingen anledning alls att förtära något överhuvudtaget om man inte vill, men ibland vill man lära sig att gilla något som inte faller en i smaken direkt. Hur många är det som tycker om vin idag, som älskade smaken från första stund? Jag gjorde det inte. Inte mörk choklad heller, inte whisky, inte sushi, inte oliver etc...vissa smaker måste man vänja sig vid, och vill man vänja sig så är det väl inget problem? Jag fattar inte vitsen med att så många måste säga till TS som faktiskt _vill_ lära sig, att hon inte borde. Är det för att det handlar om alkohol? Vissa människor kan dricka en glas vin utan att marinera sönder alla inre organ och hamna på parkbänken. | |
| Mindymoo | 2011-09-29 12:29 | |
![]() | Vitt vin har alltid varit svårare för mig att tycka om - det är bara riktigt dyra som funkar... torra billiga smakar bara surt i min mun, och jag får huvudvärk. Men det mesta duger till en "dagens" /vittvin med sprite/ eller spritzer /vitt vin med bubbelvatten/. Gott en varm sommarkväll... Rödvin funkar som måltidsdryck, sällskapsdryck och, tja, egentligen alltid för mig. Det finns så många varianter från de fruktiga till de kärva djupa. Fick smak för rödvin hemifrån...när andra tonåringar drack billiga skitviner på fest hade min mamma skickat med mig en bra bordeaux. Då visste hon att jag skulle läppja och njuta - inte bälga i mig och bli full. Lycka till! | |
| Caligatia | 2011-09-29 12:29 | |
![]() | Personligen var jag inget vidare förtjust i vin för några år sedan, och drack då heller _aldrig_ alkohol till maten eftersom jag tyckte det förstörde maten. Då kunde jag heller inte förstå vitsen med det. Men vitt vin gick bra i måttliga mängder om jag tyckte det var gott. Några år senare sprang jag på ett rött vin jag gillade (Baron De Ley), och då lärde jag mig uppskatta ett eller ett par glas rödvin. Fortfarande inte till varm mat, däremot till ostbricka. Nutid: jag gillar verkligen rödvin och kan till och med längta efter det ibland. Jag tycker det är väldigt gott att dricka rött vin till maten (beroende på vad det är för mat och vad det är för vin) - men dricker alltid också mycket vatten. Vin dricker jag för smakens skull, vattnet för att jag är törstig. Jag kan hålla med på ett plan om att det är meningslöst att dricka nåt man inte gillar bara för att man "ska" - samtidigt kan det ju bara vara så att du inte hittat rätt vin för dig. Jag förstår också intresset med att förhöja smakupplevelsen - och därför tycker jag du ska prova dig fram. Du behöver inte dricka något du inte gillar, men däremot fortsätta prova viner och se om du hittar något du tycker om. Tycker verkligen du ska fråga personalen på systemet, de är många gånger mycket kunniga och serviceinriktade. Jag vill till sist lägga till att smaklökarna faktiskt förändras med tiden, och att det inte bara är vin man plötsligt kan lära sig uppskatta, utan även t ex. oliver, avokado, tomat, vissa ostar mm. Om man aldrig provar något igen är det lätt att gå miste om något riktigt gott... | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-29 12:30 | |
![]() | ha ha, sedan när kallas det helgalkoholism att dela en flaska vin på lördagar? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-29 12:32 | |
![]() | Och vill man nödvändigtvis bli full finns det bättre sätt än vin. | |
| Caligatia | 2011-09-29 12:32 | |
![]() | jösses, nu lät det ju nästan som jag dricker vin i tid och otid... xD Men precis som Uisige sade: "Vissa människor kan dricka en glas vin utan att marinera sönder alla inre organ och hamna på parkbänken." | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-29 12:34 | |
![]() | Jag blev lite lätt irriterad på att jag skrev "en" istället för "ett"... men jag tänkte att jag låter det passera lite obemärkt sådär...och nu blev min felskrivning citerad till råga på allt :) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-29 12:41 | |
![]() | Det kan vara bra att komma på om man gillar mer sött eller surt, torrt eller fruktigt and so on. Vin som får munnen att skrumpna ihop är tex inget för mig. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2011-09-29 13:06 | |
![]() | Titti - jag känner inte någon som dricker vin enbart för att bli full. Jag gör då inte det. Vin kan vara oerhört gott i sig och i samband med mat kan det vara en bra smakförstärkare. Vissa viner gifter sig verkligen med maten. Du generaliserar väldigt å andras vägnar och påstår dig sedan vara expert eftersom du själv väljer att göra på ett visst sätt. Att vara en god förebild är inte alltid att avstå från allt, utan ibland (ofta) mer att göra saker med både måtta och kontroll. | |
| vigren | 2011-09-29 13:10 | |
![]() | LadySol: Du är så klok! (och eftersom jag håller med dig helt och fullt så är jag kanske också lite klok)? ;) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-29 13:11 | |
![]() | Nej, Lady är förståndig, klarsynt & vederhäftig ;) | |
| Wille51 | 2011-09-29 13:16 | |
![]() | Jag dricker gärna ett glas vin, då helst rött. Men hittills har jag faktiskt aldrig någonsin stött på ett vin som gjort sig bra till mat. Eller, ja, det gör sig säkert bra till mat, men jag dricker hellre vatten till maten, för att sedan njuta ett glas vin efteråt! | |
| malgomaj | 2011-09-29 13:20 | |
![]() | Börja med vin gjorda av "enkla" (= inte så komplicerad smak). T ex chardonnay om du vill ha vitt, cabernet sauvignon om du vill ha rött. Bra tips är att dricka vanligt kranvatten vid sidan av och bara smutta på vinet. Inga djupa klunkar. Och att vinet har rätt temperatur. Eller drick något annat. | |
| malgomaj | 2011-09-29 13:20 | |
![]() | enkla druvor skall det stå | |
| Gautama | 2011-09-29 13:22 | |
![]() | Varför ska alltid alkoholism nämnas i samma andetag som man nämner att man njuter och tycker om att ta ett glas vin? Ttiitti är helt ute och cyklar när hon tror att de flesta dricker för att bli berusade!! | |
| Tommy 1979 | 2011-09-29 13:23 | |
![]() | Tänk att så fort en tråd handlar om alkohol i någon form så är det alltid någon eller några där som ska börja moralisera och vifta med pekpinnar. Sjukt tröttsamt. Till trådskaparen: Ett tips, om du vill lära dig att dricka vin, är att inte börja med de allra torraste (=suraste) sorterna, utan prova ett som är lite sötare. Titta på de där små cirkeldiagrammen som finns på hyllkantsetiketterna. Det är även en god idé att blanda ut vitt vin med t ex Sprite eller fruktsoda/sockerdricka. Personligen så klarar jag inte av rödvin, dels smakar det fruktansvärt illa och dessutom ger det mig en sådan baksmälla. Vitt vin och rosé går däremot bra, antingen till mat eller ett glas för sällskaps skull. Ett glas rosévin med mycket is på balkongen en varm sommardag är en riktig höjdare :-) | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2011-09-29 13:38 | |
![]() | vin utspätt med 100% vatten | |
| AndoKongo | 2011-09-29 14:09 | |
![]() | Vin med Ost <3 | |