Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-11-14 12:06
Antal inlägg: 37631

flower denna sjukdom finns över allt,och dom som inte tror att den finns borde få pröva på at ha den sjukdommen enbart för att vakna

vigren2011-11-14 14:25
Antal inlägg: 1146

Tänk - i alla trådar dyker det alltid upp folk som roar sig med att sparka på medmänniskor som redan ligger...

Cardis2011-11-14 14:34
Antal inlägg: 373

Sitter själv i samma sits, har psoriasis sedan länge tillbaka som nu utvecklat sig till reumatism.

Vissa dagar är bättre och då kanske man får gjort något hemma.

CrazyQ: Har du testat annan kost? Jag började själv med stenålderskost och besvären har minskat. Förhoppningsvis får jag samma effekt som en god vän till mig som blev av med ALL sin psoriasis. Utvärtes och i lederna.

Lillstölla2011-11-14 14:40
Antal inlägg: 23831

Hoppas det hjälper dig Cardis:)

CrazyQ: Om du inte redan sett det så har du PM:)

Gautama2011-11-14 14:44
Antal inlägg: 6854

"du måste aktivera dig mer"

Fan så dumt sagt, jag har själv fått höra det otaliga gånger. Om man har ständig värk så kan man ju inte det.

Pottränad - Ej medlem längre2011-11-14 16:40
Antal inlägg: 4315

I många sjukdomstillstånd mår man ofta bättre om man akviterar sig - lite.
Jag pratar nu om en kort promenad om dagen, i den storleksklassen.

Lillstölla2011-11-14 16:44
Antal inlägg: 23831

Du har ju såklart en poäng Pottränad, men, som du säger, i många sjukdomstillstånd, därmed inte alla. Och kan man inte så kan man inte, punkt och slut!

Gautama2011-11-14 16:51
Antal inlägg: 6854

Klart man ska aktivera sig så gott man kan.
Men att säga att TS sömnstörningar beror på att hon aktiverar sig för lite är ett hån anser jag.
Mer aktivitet är inte alltid lösningen när det gäller värk.
Själv aktiverar jag mig så mycket som min kropp klarar, gör jag mer så blir det motsatt verkan.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-14 17:17
Antal inlägg: 1019

CrazyQ: Jag har också fått rådet att aktivera mig mer. Men jag KAN inte de perioder värken är som värst. Dessemellan kan jag göra en hel del, även trädgårdsarbete och då finns det de som tycker "att jamen jag klarar ju det och det, det kan väl inte vara så farligt". De som inte själv lider av svår värk kommer aldrig att förstå, man måste sluta slösa energi på att bry sig. Kan tänka mig att värk kan kan vara allt på en skala från 1 - 50 och då är det lätt att säga att "men lite värk har jag också, men det får gå ändå. Sen förstår jag mycket väl att du tar upp det här, det måste vara skönt att kommunicera med andra som lider av värk och förstår. Tror aldrig att de som inte har smärta kan förstå, den syns ju inte. Kämpa på!

CrazyQ2011-11-14 18:06
Antal inlägg: 602

Tusen tack för alla positiva och fina svar!
Tur att det finns människor som förstår!

Jag MÅSTE aktivera mig, då jag har 3 hundar. Jag tar en tidig morgonpromenad med dem innan jag lägger mig. Sedan blir det på afton/kvällen också. Min man tar dem på em då han kommer hem kl.14. Men då mina fötter inte fungerar, då blir det bara att gå ut på gården. Har 3 små skitar som inte kräver massor, vilket är tur.

Jag bor 2 mil från stan i en by och det går 2 bussar per dag 7.10 och 16.10 och 2 tillbaka.
Att köra bil går inte pga. medicinen som sänker koncentrationsförmågan.
Visst, jag har gjort några försök. Men jag orkar max 1 timme på stan utan medicin, då värken blir för hemsk. Och jag tycker det inte löns att utsätta mig för 1 timme och en massa smärta.
Det är ett helt företag att åka in till stan och handla 1 gång i veckan. Innan vi är hemma igen, så är elstötarna jag får outhärdliga för att jag gått och plockat varor.

Så jag FÖRSÖKER aktivera mig, men oftast blir det ju bara bakslag som inte är värda att utsätta sig för i längden.

baralillajag2011-11-14 18:24
Antal inlägg: 15

Jag har läst vad du varit med om och jag säger bara det att Varför i herrans namn kan inte folk sköta sitt och skita i vad andra gör
. Sen ser jag här att det finns många som har empati och förståelse för oss som har värk och ont.

Har också ständig värk i hela kroppen , ingen medicin hjälper, men man hankar på ändå så gott det går. Om sen man slapp att förklara sig för var och en som inte tror att det är så illa som det faktiskt ju är. Mycket energi sugs ur en när man möter en som tror sig veta vad jag ska göra och inte göra.

CrazyQ2011-11-14 18:38

Precis baralillajag!
Hela tiden då man möter människor, så kräver dom nån typ av förklaring till varför man är sjukskriven.
Och man blir rätt less på att dra det om och om igen.

Sedan är det ju så att när man på sin vakna tid går omkring med ständig värk, så blir kroppen extremt trött, både fysiskt och psykiskt. Så det är inte konstigt att man "smäller av" när man väl somnar.
Kroppens muskler och leder jobbar stenhårt för att hålla en uppe och skriker eg. om nåd kan man säga. Så att gå med kroniskvärk hela tiden är som att köra 4 timmars gympass per dag.
Men det är det få som förstår.

Jag har svarat på PM:n jag fått nu! :)

blåhund - Ej medlem längre2011-11-14 18:52
Antal inlägg: 469

Den ler åt ärr som aldrig känt ett sår. Jag lever också med ständig värk, man måste anpassa sej och sitt liv efter kroppen,känns verkligen visset, men man har ju inget annat val.

mrperfect2011-11-14 18:57
Antal inlägg: 11437

Man behöver inte bry sig om vad folk säger, skit i det. Gå inte i polemik med personen i fråga utan konstatera att denne(a) också kommer att lämna in någon gång, och då blir det tyst.
/ mrperfect, reumatiker, men inte så hårt drabbad

baralillajag2011-11-14 19:25
Antal inlägg: 15

Jag försöker och säkert alla andra med värk också, att inte bry sig vad folk tycker och säger men ändå så gör det så ont att inte bli trodd. Många antyder att man är lat och inte vill arbeta, men jag säger bara det att jag skulle ge allt för att kunna arbeta och ha det sociala med mina arbetskamrater och komma ut och se nåt annat. Jag saknar att arbeta och jag vill arbeta men det går inte.

nettan232011-11-14 19:44
Antal inlägg: 4086

Upplever det TS skriver oavsett vilken sjukdom man har. På alla arbetsplatser jag varit på så har det ifrågasatts varför man är hemma och OM man verkligen behöver vara hemma. Chefen har minsann inte låtit lite snuva eller värk låtit stoppa honom/henne. Det värsta är ändå när arbetskamrater börjar ge en gliringar för att man har varit hemma. Man är sjuk OCH har dålig samvete, inte alls så kul. Har erfarenhet av detta då jag lider av extremt dåligt immunförsvar m.m m.m. Ta bara idag, då jag jag till skolan med en pågående förkylning eftersom klasskamraterna blir irriterade och att det blir svårt för en att ta igen seminarium osv som man missar.

flowerpot2011-11-14 20:12
Antal inlägg: 8

Jag tror helt enkelt inte på den där sjukdomen - fibromyalgi.
Kanske går att behandla, men då borde man inse att det är en psykisk sjukdom...

flowerpot2011-11-14 20:12

Väldigt många latmaskar brukar få fibromyalgi.

flowerpot2011-11-14 20:13

Jag ska nedan beskriva en typisk fibromyalgikers dag, personen är heeelt fiktiv Vi kan kalla henne Kerstin och hon är 38 år gammal:

Kl 06:00. Oh, jisses vad jag är trött, tror jag sover en stund till. Det är ju ändå semester! Då får man ta sovmorgon.

Kl 06:15. Oh, dags för morgonkaffe. Slurp, snabbkaffe, waste no time. *Diskar* *skurar golvet*, med kaffekoppen i ena handen.

Kl 07:00. Morgonpromenad till stallet 30 minuter bort. Hästen ryktas och tas ut på ridtur.

Kl 09:00. Väcker 11-årig dotter och utfodrar henne med gröt. Läsning av morgontidning liggandes i soffan med en kaffekopp. Slumrar till en kvart.

Kl 09:45. Skjutsning av elvaårig dotter till sommaraktivitet, sedan lunch på Mc Donalds med dottern. En sväng på stan för att köpa kläder till dottern.

Kl 12:00 hängning av tvätt och diskning av frukostporslin. Väcker maken som även han har semester. För nu är det dags att åka iväg till golfklubben, hela familjen har medlemsskap.

Kl 13:00 Golfklubben. Sedan en sväng till apoteket för att hämta ut fibromyalgimedicin. Även en shoppingrunda på Lidl hinns med. En sväng förbi stallet och ge snel hest havre und klapp.

Kl 16:45: Tillagning av middag och öppning av bag in boxen, måste varva ner lite, förstår inte varför jag är så trött. Middagen som inmundigas är en hemlagad variant av kinarestaurangens sju små rätter, detta är färdigt vid 19-tiden.

Sedan är det tv-tittande, surfing, något stallbesök till och genomgång av de sju hemsidor som sköts ideellt.

Finns mer också men nu är jag trött i fingrarna. Fibromyalgiker, känner ni igen er?

CrazyQ2011-11-14 20:14

flowerpot: Du vet verkligen inte vad du pratar om, det är uppenbart!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?