Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 626

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-11-17 23:03
Antal inlägg: 4429

Vem ska agera då? Om vi inte agerar via samhället?

Minta2011-11-17 23:03
Antal inlägg: 20042

MAn behöver väl inte fixera löner, bara använda sans och måtta.

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-17 23:05
Antal inlägg: 4590

tvålis - jag skrev inledningsvis att bonusar skulle betalas tillbaka - det är för att jag är sur. inte riktigt realistiskt att det skulle hända - kanske inte ens rättvist.

men för framtiden tycker jag helhjärtat att bonussystemen behöver styras politiskt.

Tvålis - Ej medlem längre2011-11-17 23:07

Som jag ser det så är politiskt ett annat ord för samhället.

Moraliska idioter kan man inte lagstifta emot.

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-17 23:07

"Vem ska agera då? Om vi inte agerar via samhället?"

lagstifta moraliskt :)

du var ju emot det - och politik är väl (ideellt sett) ett uttryck för samhällets vilja.

Tvålis - Ej medlem längre2011-11-17 23:11

Jag är emot lagstiftningar.. generellt.. Får rysningar faktiskt. Men är det viktigt nog för samhället, så fogar jag mig lydigare än lydigast. Nästan alltid i alla fall...

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-17 23:17

jag är bara emot onödig lagstiftning ):

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-17 23:17

:) menade jag

Tvålis - Ej medlem längre2011-11-17 23:18

:)

frukantarell2011-11-17 23:30
Antal inlägg: 251

Lagstifta!

grisseknorr2011-11-18 12:38
Antal inlägg: 241

Helt klart borde alla dessa bonusar bort!! Sen när är det rätt att ge bort en bostad på 22 mille i bonus och sedan sparka anställda pga sparkrav??
Är väl märkligt att ett företag kan dela ut bonusar i 100 miljonersklassen (är väl där det oftast ligger) för att sedan säga upp 2k-5k personer för att företaget måste spara????
Pengar måste gå i omlopp väl eller? Är det inte bättre då att alla dessa anställda får sin lön och sedan spenderar istället för att en pers ska lägga allt på hög..

Tycker vi läser mer och mer om dessa sjuka bonusar som delas ut utan krav på den som får den, sen när skulle en vanlig arbetare ens kunna kräva vanlig löneförhöjjning om man missköter sitt arbete? Man skulle få kicken direkt.

grisseknorr2011-11-18 12:43
Antal inlägg: 241

Tycker även vi kan ta upp våra politikers girighet än fast där kallas det pension o inte bonus..

Varför ska en politiker som slutar,hoppar av få behålla sin lön i 5 kanske 10 år??? Bara för att sedan skapa ett bolag och ta jobb genom detta och på så vis kunna behålla sin pension (politikerlön) samtidigt som den drar in lön från sitt nuvarande jobb...
Undrar hur mycket skattebetalarna betalar genom detta system varje år?? Lär bli en hel del som hade kunnat gå till sjukvård eller bättre järnväg tex...

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-18 12:50

Håller med.

jag tycker att det är sjukt att näringslivet tillåts utdela ryggdunkningar i miljonklassen inbördes - samtidigt som företagen de jobbar på friställer folk.

magnusito2011-11-18 12:56
Antal inlägg: 4985

Absolut. Bonusar är moraliskt förkastligt. Det handlar inte om att de gjort en bra prestation utan om att de anser sig vara bra p g a höga löner och bonusar.

Nu tror vissa här att jag bara är avundsjuk, så brukar resonemangen förenklas och bli. Jag vet vad jag talar om, arbetar och har arbetat högt upp i organisationer såväl privat som offentligt.
Jag säger det igen, ju högre upp man kommer ju mer nonsens arbete och "som om" prestationer och i takt med det allt högre lön.
Jag säger: Säg upp alla bonusar och sänk lönerna radikalt inom näringslivet. Det är bara bortkastade pengar. De tillför inget, vi låter oss luras av att de hotar med att fly landet. GÖR DET! För guds skull.

De verkliga hjältarna arbetar alltid under sämst villkor med de hårdaste jobben.

magnusito2011-11-18 12:59
Antal inlägg: 4985

Det är ju helt absurt att vi tillåter ett system där männiksors surt förvärvade skattepengar tillåts gå till redan förmögna i form av skyhöga löner och bonusar.
Helt vansinnigt.
De får väl starta vilka jävla verksamheter de vill men utan en enda skattekrona och jobba ihop sitt rykte och sina löner själva.

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-18 13:06

håller med om "politikerbonusar" också.

vi bör ha en diskussion om arbetes värde. om vi låter fri konkurrens helt styra lönesättningen (och andra typer av ersättning) får vi en väldigt skev fördelning.

folk som är "smarta" tillåts att springa med stålarna - folk som är dedikerade och bra på det de gör inom branscher som sjukvården tex får nöja sig med småpotatis trots att de utför tjänster som är ovärderliga (vård av gamla, lärare, sjuksköterskor mm)

den fria marknaden premierar de som är mer intresserade av pengar än av människor skulle man kunna säga på ett förenklat sätt. på så sätt bygger man ett samhälle som nedprioriterar människovärdet.

skit tycker jag.

gnagelram - Ej medlem längre2011-11-18 13:15
Antal inlägg: 1646

Är dessa arbeten "ovärdeliga" får vi väldigt svårt i diskussionen om olika arbetens värde ;)

Och däri ligger problematiken - det går inte att skapa en kommitte som enas om vilka arbeten som är viktigast och rangordnar dem. Människor har olika behov, olika viljor och väljer därför olika. Historiskt har det visat sig att friare marknader är väsentligt bättre på att få fram tjänster och saker folk vill ha än ofriare.

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-18 13:25

gnagel

ju friare desto bättre?

jo, nog kan man efter diskussion komma fram till ett sätt att prioritera med löner - alla blir inte nöjda, men jag ser gärna ett tänk från politikers sida som modererar marknadskrafterna.

marknaden är bra på att skapa behov också, förutom att ta fram saker och tjänster som folk behöver.

carlmartin - Ej medlem längre2011-11-18 13:29

fortsätter mitt eget inlägg från 13:25

därför bör "fria" marknader reguleras i viss grad.

det är ok att använda eget vinstintresse som drivkraft - men detta bör inte vara ett samhälles enda fokus.

gnagelram - Ej medlem längre2011-11-18 13:31
Antal inlägg: 1646

Antagligen inte. Men ju ofriare desto sämre :)

Jag menar mest att man bör börja i rätt ände, med maximal frihet och inte maximal reglering.

Jag har inget som helst förtroende för att politiker centralt skulle vara bättre på att sätta "rättvisa" löner.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?