Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade75
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22011-12-10 19:42
Antal inlägg: 2847

Nu är det ju inte Svenska akademin som ansvarar för festen så varför deras devis ska ifrågasättas förstår jag inte riktigt...

azen - Ej medlem längre2011-12-10 21:29
Antal inlägg: 293

@limpan__2:
"Så om de inte bjudit in de diplomater du tar upp hade du då tyckt det vore okej att de inte bjuder in SD?"

Mitt svar på din fråga; ja. Tycker dock ej att politik borde blandas in i nobelmiddagen över huvud taget med det är en annan diskussion.

Rabiesgalen2011-12-10 21:32
Antal inlägg: 396

azen varför skriver du i denna tråd, med avseende på ditt svar ovan. Annan diskussion? Hehe

carlmartin - Ej medlem längre2011-12-10 21:35
Antal inlägg: 4590

hehe - nobelkommiteen borde också besitta de egenskaperna - föutom att de borde vara genier såklart...

StickySara2011-12-10 22:10
Antal inlägg: 12

Alltså jag förvånas dagligen av hur extremt trånga en del människor är i huvudet. Att låta bli att bjuda SD är inget "öppet förakt gentemot de som röstat på partiet", utan ett ställningstagande mot partiets åsikter och ståndpunkter. Dessutom har Nobelstiftelsen som sagt rätten att bjuda in vem tusan de vill, de har ju inte direkt någon åsikt kring vem ni bjuder in till era barnkalas!

Sedan vill jag även påminna om att SD kan klassas som rasister då Sverige faktiskt har diverse diskrimineringslagar, och tar man sig en titt i "FN:s deklaration om människors fri- och rättigheter så kommer det stå "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter." i första artikeln. Man behöver inte vara speciellt politiskt insatt, eller smart, för att kunna dra en och annan slutsats kring SD's skeva syn på politik och demokrati.

Frizk2011-12-10 22:12
Antal inlägg: 129

För att återgå till det Lillstöllas var inne på,

""Nobelstiftelsens vd Michael Sohlman hänvisar till Alfred Nobels testamente.

– Där framgår mycket tydligt att ingen hänsyn får tas till nationell tillhörighet.""

Personligen skulle jag uppskatta om folk efter min död följer mitt testamente. Så frågan är väl egentligen inte varför SD inte tillåts, utan som vanligt huruvida de motarbetar olika folks rättigheter på grund av deras nationella härkomst.

Rabiesgalen2011-12-10 22:24

Det är de i stiftelsen som valt att tolka testamentet så att SDs partiledare inte kan bjudas in. Alfred Nobel hade inte i tankarna att förbjuda folkvalda politiker utan tänkte mer på vilka som kunde bli pristagare och i övrigt inbjudna.

StickySara2011-12-10 22:28

Svar till "Rabiesgalen"

Detta har du alltså diskuterat med herr Alfred Nobel, himself?

Quicka2011-12-10 22:29
Antal inlägg: 644

Tycker självklart Åkesson är värd en plats på middagen, minst lika mycket som alla andra... men, man blir inte förvånad så som SD "jagas" (ffa av media) hela tiden för sin politiska åsikt. Fint demokratiskt samhälle vi lever i.

Rabiesgalen2011-12-10 22:38

StickySara, det är väl bara att tänka sig in i hur världen såg ut när han plitade ner sitt testamente. Inte hade han detta i åtanke då. Du måste förstå hur världsbilden såg ut då. Men du kanske inte kan historia så bra. Dagens unga är ju inte så skolade.

Sedan drar du väldigt långtgående slutsatser om SD i ditt andra inlägg ovan. Kan du deras partiprogram och att dumförklara andra så totalt som du gör för att andra har avvikande åsikter. Vet du vad demokrati innebär?

carlmartin - Ej medlem längre2011-12-10 22:41
Antal inlägg: 4590

sticky - din förvåning över trångsintheten beror på att du inte är tillräckligt elastisk i huvudet själv :)

jag tycker att det är föraktfullt och respektlöst. - du tycker det inte. vi har naturligtvis rätt båda två.

de tar avstånd från ett demokratiskt valt parti. samtidigt väljer de att bjuda representanter från diktaturer. dåligt omdöme, helt klart. de har inte balls nog att vara konsekventa när de ska "föregå med gott exempel" - därför är det löjeväckande tycker jag.

är det inte lite att ge ett erkännande till diktaturerna? antingen inte politiskt, eller genomfört politiskt kan jag tycka

Frizk2011-12-10 22:54
Antal inlägg: 129

Rabies, finner dina uttalanden snarare komiska än provocerande då du försöker lära ut om demokrati samtidigt som du trycker ner på användare som ifrågasätter din auktoritära åsikt.

Det är sant att ingen vet exakt varför Nobel valde att skriva som han gjorde i sitt testamente. Däremot är det sant att ett testamente är juridiskt bindande oberoende av vad en död människa en gång i tiden tänkte.

StickySara2011-12-10 23:01

Givetvis såg världen väldigt annorlunda ut när han "plitade ned" sitt testamente, men det behöver väl inte betyda att han INTE hade detta i åtanke. Kom igen, du som uppenbarligen är så mycket mer skolan än "dagens unga" bör ju veta att Alfred Nobels visioner skilde sig en hel del från SD's!?

Mina historiekunskaper ligger precis där de bör göra vid min ålder, och jag kan lova dig att jag KAN tänka mig hur världen ser ut, tack vare att jag faktiskt tagit mig ut i världen och sett den med egna ögon.

De slutsatser jag drar kring SD är helt grundat på vad man kunnat läsa sig till, från partiprogram till Sveriges lagar. Rena fakta dvs. Dessutom vet jag mycket riktigt vad demokrati är, frågan är om SD och deras konservativa och bakåtsträvande politik vet vad demokrati är?

Till dig "Carlmartin" kan jag bara säga att, ja visst är hela diskussionen kring representanterna från diktaturer, en fråga man givetvis kan ifrågasätta. Det är absolut ett erkännande till diktaturer, precis som att det skulle vara ett erkännande till SD's skeva politik. Jag själv är halv-iranier och tycker att representanter från det landet, inte hör hemma på en Nobelfest.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-12 10:10
Antal inlägg: 1019

Varför tas inte inlägg bort där man beskyller andra för trångsynta, mm? Hade det handlat om invandrare hade det tagits bort direkt. Var finns nu demokratin?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?