Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 19 856 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Vamf - Ej medlem längre | 2012-01-26 18:31 | |
![]() | sv.wikipedia.org/wiki/Lik mask | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-01-26 18:32 | |
![]() | äggsmet: Bäst före-datumet anger endast den tid produkten håller samma kvalitet som när den var nyköpt. Om vi tar stiltonosten som exempel så har den alltså framställts i minst 3 månader och har kanske ett bäst före-datum på 1–2 månader (vid en viss temperatur, har du annan temperatur i kylskåpet blir det längre eller kortare). Efter den tiden tror tillverkaren alltså att det kan ha skett något typ av kvalitetsförändring – ingen förändring i om produkten är säker att äta eller inte. Nu är det dock så att alla mögelostar har (bra) mögel som konkurrerar ut allt annat (dåligt) mögel, vilket gör att mögelost egentligen aldrig kan bli otjänlig – den kan bara förändras lite i smaken (t ex bli starkare eller svagare beroende på typ av ost, och kanske ta upp doftämnen från andra starka ostar eller livsmedel du har i närheten av den i kylskåpet). När det gäller ostar (dock inte färskost) utan mögel är de så pass torra att även om man skulle få mögel på en sådan så kan man helt utan problem skära bort det med lite marginal (en halv till en cm). Sedan har ju många livsmedelsprodukter kommit till av att man har velat konservera en råvara. Mjölk konserveras till ost och fil; bröd kan bakas till knäcke för att förvaras över vintern; kött kan saltas in eller rökas; grönsaker (och sill – surströmming) kan fermenteras eller läggas in i ättiks- eller saltlag; bär kan syltas och så vidare. Nu görs de produkterna naturligtvis främst för smakens skull, men om de görs rätt så får man ju fortfarande de konserverande egenskaperna på köpet och maten blir inte dålig. Saker som har kort hållbarhet och lätt kan bli dåligt är färska mejeriprodukter och kött. Mejeriprodukter surnar men blir inte farligt att äta eller dricka och kött luktar om det är dåligt. Kött är också märkt med sista förbrukningsdag och det är däremot ett datum man bör följa. Det brukar stämma ganska ofta. | |
bobo flux | 2012-01-26 18:33 | |
![]() | Jag är inte så haj på utgångsdatum. 25 mars kanske? Hur uppkommer mögel i oöppnade förpackningar? Upplys denna av okunskap förmörkade själ. | |
bobo flux | 2012-01-26 18:34 | |
![]() | bra där, arbetslinjen. stryk min andra fråga. jag är illuminerad! | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-26 18:35 | |
![]() | Det finns mögelsporer där från början, litet hål i förpackningen... | |
bobo flux | 2012-01-26 18:39 | |
![]() | Vad har hålet i förpackningen för betydelse om mögelsporerna finns där från början? | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-26 18:39 | |
![]() | 2 olika varianter? | |
bobo flux | 2012-01-26 18:40 | |
![]() | Jaha, du menade så. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-26 18:41 | |
![]() | Ja. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-26 18:51 | |
![]() | arbetslinjen 2012-01-26 18:32 "äggsmet: Bäst före-datumet anger endast den tid produkten håller samma kvalitet som när den var nyköpt." Ja, och för mig är det där väldigt enkelt, det jag äter, det jag stoppar i mig, ska vara samma kvalité som då när jag köpte det. Är du förresten en ostoman? | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-26 18:54 | |
![]() | *vara AV samma... | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-26 18:55 | |
![]() | Jag vill fortfarande veta hur småkrypen uppstår i kryddburken på utgångsdatumet. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-01-26 19:08 | |
![]() | Äggsmet: Fast mellan utgångsdatumet och dagen före sker i praktiken ingen förändring, så om du är så nitisk att du slänger allt på utgångsdagen är det inte på grund av kvaliteten. Om jag får vara så oförskämd att gissa varför du gör det så är det för att du tycker att det KÄNNS fel/äckligt och att det till största delen bottnar i ovisshet. Inget fel i det. Då kan man bättra sig. Annat om man inte vågar inse sina fel. | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-26 19:15 | |
![]() | Äggsmet. Brukar du äta på restauranger? | |
ektis - Ej medlem längre | 2012-01-26 20:16 | |
![]() | luktar det dåligt så är det dåligt. och då slänger jag maten. annars är jag vädligt försiktig med att slänga mat. det känns inte och är inte bra. kollar inte så mycket på datumet. försöker avgöra själv. | |
levakdörB | 2012-01-26 20:46 | |
![]() | 3½ månad gamla ägg har jag använt i matlagning. Oöppnad mjölk, någon vecka. Jag kan vara väldigtpetig också... äggsmet: grönsaker har inget bästföre datum hur gör du med datumet då? Fresh cut, skalat o klart mm är så ofantliga mycekt dyrare än om man köper obearbetade grönsaker. Bäst före är ett bra riktmärke. Köper du en fryst produkt med 12, 18 elle 24 månaders hållbarhet gör inte en vecka hit eller dit något. | |
rajden | 2012-01-26 20:50 | |
![]() | Skulle kunna vara NÖD-utgången... Annars är ju bäst föredatum viktigt att hålla reda på för oss skidåkare... OBS!! Buskis... | |
marmeladov22 | 2012-01-26 20:56 | |
![]() | för att så många skidåkare hamnar i buskarna eller? | |
slånbär | 2012-01-26 21:00 | |
![]() | Mjölk är ju aldrig någon fara med eftersom man ju faktiskt inte kan dricka dålig mjölk då den luktar och smakar helt annorlunda när den blir dålig. Man kan helt enkelt lugnt lita på näsan när det gäller mjölk. Vad gäller fil, fraiche och andra liknande produkter så får man även där går på sunt förnuft, smak och utseende på produkten. Man blir inte magsjuk av en vecka gammal fil i alla fall. Griskött och framförallt kyckling är det däremot betydligt riskablare med. Man bör alltid lukta och framförallt känna på produkten.känns fläskfilen liksom klibbig och har passerad sista datumet då äter jag den inte. Kyckling äter jag helst inte ens samma dag som utgångsdatumet. Det allra känsligaste livsmedlet är ju förstås köttfärs. Det ska man aldrig äta ens dagen efter sista datum för man kan bli jävligt sjuk av det. Jag har blivit det en gång och efter det är jag väldigt försiktig med köttfärs. Vad gäller fryst mat så handlar det ju mest om kvalitet. Frysskadade produkter och framförallt sånt som nästan känns frystorkat är ju ingen höjdare men man blir ju inte sjuk av det. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-26 21:08 | |
![]() | Men herregud. Finns det bara sopätare på det här stället? | |