Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 143

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-02-09 08:50
Antal inlägg: 37631

stockholmska är pinsamt,nämen hurru ,och förståru efter alla meningar,märkte inte hur illa det let för en jag flyttade där ifrån

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-09 08:51
Antal inlägg: 37631

Göteborgs dialekten är så fin jag blir glad av att höra Göteborgska

Jooohaan - Ej medlem längre2012-02-09 09:09
Antal inlägg: 184

Ungerska låter som en enda lång svordom. Arabiska är ett väldigt aggressivt språk. Tyska är bara allmänt trist. Östgötska får folk att låta efterblivna, liksom tung göteborgska. Portugisiska och italienska låter bra i mina öron. Norska kan vara skikkeligt dejligt och mitt norska absoluta favoritord är rumpetroll! :)

älskarSiri2012-02-09 09:12
Antal inlägg: 98

Överklassgöteborgskan låter fint, men i övrigt kan det låta ganska bonnigt i Göteborrgg. Skånskan gör mig ofta gråtfärdig. I Gävle låter de rent IQ-befriade. "Fårö-gotländskan" låter härligt och falumål får mig nästan att smälta av välbehag.
Och ja, ryska är verkligen ett fint språk. Danska ligger i botten bland dom tio hemskaste. Hindi blir jag smått salig av.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 09:16
Antal inlägg: 3613

Nämen, nu måste Jooohaan förklara vad ett rumpetroll är. Det låter intressant.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 09:17

Det är synd att en del danska dialekter är svåra att förstå. Det är lättare att förstå danska i text. Men fint låter det aldrig i min öron. Tycker att finlandssvenska är vackrare.

vigren2012-02-09 09:23
Antal inlägg: 1146

Franska är i mina öron absolut det språk som låter fjantigast. Gillar inte heller finska.
Tillhör nog en minoritet som tycker danska är ganska fint...
Isländska, italienska och tyska också.

Jooohaan - Ej medlem längre2012-02-09 09:27
Antal inlägg: 184

"Rumpetroll eller amfibielarver er overgangsformen eller stadiet mellom egg og voksen hos amfibier. Uttrykket brukes mest om frosker og padder, men også salamandere har rumpetroll, skjønt disse likner mer på de voksne dyrene. Rumpetrollene er et larvestadie, tilsvarende yngel hos fisk."

no.wikipedia.org/wik...Ru mpetroll

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 09:28

Isländska och italienska gillar jag också. Tyska kan låta fint om en lågmäld och sympatisk person talar det. Tyska som Hitler talade den lät inte fint. ÄR lite allergisk mot tyska som talas av bestämda män. Typ de som snor solstolarna på charter eller tränger sig för kvinnor och barn i busskön på semesterorter. Men de tyska kvinnorna som bufflar sig fram på semestermålen låter inte heller trevliga.

Hmm, tror att språken låter fina om sympatiska människor producerar talet...

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 09:29

Tack för förklaringen till "rumpetroll". Håller med om att det är ett fint ord. Nästan i klass med Astrid Lindgrens "rumpnissar".

Tornvy2012-02-09 10:02
Antal inlägg: 67

Danskan är ju ljuvlig. Speciellt i musikaliska sammanhang. Katalanska är nog världens finaste språk. Så fyllt av karaktär och personlighet att det nästan är fysiskt. Till och med sportreferat låter som poesi.

Finskan är rätt brutal och melodilös. Konstigt eftersom finlandssvenskan är så sjungande.

Har svårt för språk med harklande ljud.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 10:07

Harklande ljud och klickljud låter intressant, men kanske inte så vackert.

exotica2012-02-09 10:10
Antal inlägg: 134

Albanska har jag svårt för...ryser då jag hör den...inte av välbehag.

Viss arabiska också...men det är nog baserat på att vissa har för hög volym i sitt snack med sitt jallande.

Ryskan har mkt drama...som kan framkalla känslor utan att man förstår språket...men vackert i mina öron? Njet!

Gillar katalanska dialekten.

Holländskan är rätt mysig..

Tycker faktiskt grekiskan kan också vara det...

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 10:13

Ja, grekiska kan verkligen låta fint!

älskarSiri2012-02-09 10:20
Antal inlägg: 98

"Speciellt i musikaliska sammanhang."
Men gud! Det hade jag inte trott, men nu när jag tänker efter så kan jag hålla med. :)
(trots att jag då inte förstår _vad_ de sjunger, men "sjungen" danska kan låta behagligt)

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 10:29

När Salomonssen eller vad hon nu heter sjunger så låter det helt OK.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-09 10:34
Antal inlägg: 1194

De flesta språk kan vara både vackra och hemska beroende på hur de talas tycker jag. Ta Persiska till exempel. Jättevackert när de läser poesi eller när Azam Ali sjunger. Men raka motsatsen när de talar aggressivt. Samma sak med Tyskan, pendlar mellan ytterligheterna.

Men generellt tycker jag nog sämst om Kinesiska. Stimmigt språk. Finlandssvenska är väldigt mumintrollcharmigt!

BSKV - Ej medlem längre2012-02-09 10:37
Antal inlägg: 512

Danska får jag sår i öronen av. Däremot är italienska, holländska, hebreiska och serbokroatiska örongodis. Det sistnämnda är det enda snygga slaviska språket.

agre2012-02-09 10:39
Antal inlägg: 83

Börjar negativt: fulast är finskan, arabiskan och alla former av "jugoslaviska"
slutar positivt: vackrast är franskan, hebreiskan, turkiskan (vilken språkmelodi) och portugisiskan.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-09 10:43

Vi har ett mumintroll på jobbet. Det är så mysigt!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?