Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 223 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bobo flux | 2012-05-15 09:19 | |
![]() | Klart det är skillnad på gnäll och gnäll. Och avtalsbrott är fullt legitimt att gnälla över, det jag syftade på var om folk - fullt avtalsenligt - får en Porsche men gnäller över att de vill ha en Lamborghini. Jag har en gräns över vad jag tycker är rimligt att gnälla över. Var går din gräns, VonSchnygg? :) | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-15 09:37 | |
![]() | Jag tycker absolut att man kan vara nöjd. Och många är det också joråsatt. Men en fet lön ska som jag skrev tidigare INTE vara synonymt med att man ska behöva ta emot, eller "stå ut" med varken avtalsbrott eller annat vad det nu än må vara som inte känns rätt och bra!! Och som jag också skrev så är det kanske varken pengarna i sig eller det materialistiska som personen ifråga protersterar över, även om du råkar ha en månadslön på 40tkr eller mer så ska du inte behöva acceptera förändringar eller försämringar som går utanför övernskommelserna och avtalen. Och alla har vi våra olika referenser joråsatt, en lön på 40 är inte så förskräckligt mycket. Det ger inte mer än 27tkr netto i månaden. Vilket inte är någon skyhög lön. Och med den åsikten så borde man ju rimligtvis förbjuda alla trissvinster och liknande. Tänk den som skrapar fram ett månadsbelopp på 50tkr i månaden, skattefritt!! För fem minuters "arbete"Den kan då definitivt INTE varken ha gjort sig förtjänt av, och därmed vara värd dom pengarna.... | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-15 09:43 | |
![]() | Min gräns är varken ekonomisk eller materialistisk bobo flux, min gräns är orättvisor, missförhållanden eller avtalsbrott. Oavsett om det gäller folk som tjänar miljontals kronor eller om det är folk som är arbetslösa. Jag lägger inga aspekter i vad människan äger eller hur mycket/lite den tjänar. | |
| bobo flux | 2012-05-15 09:52 | |
![]() | Anar jag inte lite jante i de sista meningarna där, VonSchnygg? ;) Som jag skrev, avtalsbrott är definitivt något att gnälla över, men det är ju inte riktigt den typen av gnäll jag stör mig på, utan snarare "girighetsgnäll", exempelvis i samband med bortskämdhet och curlande. Jag tycker helt enkelt inte att det i de fallen finns någon anledning att gnälla, det är i mitt tycke bara osmakligt. | |
| joråsatt | 2012-05-15 09:54 | |
![]() | Men du skrev inget om avtalsbrott i första inlägget så det har jag inte sagt mig emot. Klart man ska säga till om någon begår ett brott och absolut inte behöva stå ut med oavsett lön, men jag tror varken jag eller bobo flux anser att man ska det. Kan ha vart 40000 efter skatt, det vet jag faktikst inte, och jag tycker vi är bortskämda så in i... om vi tror att vi ska kunna leva för mer. Tänka på miljö, överkonsumtion, rättvisa och fattiga länder, jo tjena. Trissvinster är helt klart en sån där i-landsgrej som är onödig, enligt mig, men samtidigt så lägger folk pengar på lotter, som sen läggs i en stor pott och betalas ut till en människa, och detta är lottköparna medvetna om. Klart onödigt, när vi skulle kunna lägga pengarna på nåt bättre, men samtidigt är det deras val och som andra inte drabbas av. | |
| bobo flux | 2012-05-15 09:56 | |
![]() | Jante-delen i mitt senaste inlägg syftade på ditt prat om trissvinsten, VonSchnygg. Och på tal om det. Det känns lite osynkat när du först klagar på någon som vinner på triss och i nästa inlägg skriver att du inte lägger några aspekter i, citat "vad människan äger eller hur mycket/lite den tjänar". | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-15 10:08 | |
![]() | Nu har du inte läst eller inte förstått inlägget bobof. Det var en jämförelse, som svar på det jorosatt skrev innan. För mig får folk gärna både vinna på triss och tjäna pengar. Jag skrev... Och alla har vi våra olika referenser joråsatt, en lön på 40 är inte så förskräckligt mycket. Det ger inte mer än 27tkr netto i månaden. Vilket inte är någon skyhög lön. Och med den åsikten så borde man ju rimligtvis förbjuda alla trissvinster och liknande. Tänk den som skrapar fram ett månadsbelopp på 50tkr i månaden, skattefritt!! För fem minuters "arbete"Den kan då definitivt INTE varken ha gjort sig förtjänt av, och därmed vara värd dom pengarna.... | |
| bobo flux | 2012-05-15 10:16 | |
![]() | Sorry, det var jag som missuppfattade det. Mitt fel. Min ståndpunkt kvarstår dock. Jag har en gräns för vad som är rimligt att klaga på, och Porsche/Lamborghini-gnäll et (obs: inget avtalsbrott inblandat) är mitt exempel på ett gnäll som med råge passerat den gränsen. Jag tycker det är bortskämt, helt enkelt. | |
| Gravendal | 2012-05-15 12:29 | |
![]() | Allt åt alla! | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-15 12:37 | |
![]() | Det finns ju alltid en (ekonomisk) gräns man måste upp till för att kunna leva ett drägligt liv. Den kan till exempel sättas som existensminimum – att man kan betala bostaden, köpa mat, kläder, sjukvård, fritidsaktiviteter osv. Ligger man under den nivån blir klagomålen i form av att man inte har råd att äta eller att betala sjukvårdskostnader. Ligger man över den (eller kanske en bra bit över) så blir klagomålen i form av att man inte kan äta ostron och dricka champagne varje dag. Man får ju erkänna att det finns en viss skillnad däremellan. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-15 12:45 | |
![]() | Naivt så det förslår!! Att ens tro att allt handlar om livets lyx och flärd för alla som har ett större lönekuvert än medellöninkomsttagaren... | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-15 12:54 | |
![]() | "Lyx" är ju ett knepigt ord eftersom det kan innefatta så många olika saker beroende på vilket perspektiv man har, men visst överdrev jag lite när jag skrev om ostron och champagne, men trodde eventuella läsare skulle kunna se förbi det och förstå poängen i alla fall. Oavsett vad det gäller så har en medelinkomsttagare oftast de basala behoven tryggade, men beroende på hur man prioriterar kanske man inte alltid ser det. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-15 13:14 | |
![]() | Jag förstår nog poängen! Det jag dock inte förstår är framställningen över att det ska vara så fruktansvärt synd om folk som HAR arbete, bostad, mat på bordet, kläder etc... oavsett om man har en högre eller lägre lön???V Och därmed kanske inte lika dyra bilar, kläder. m.m. m.m....Varför ska en viss kategori framställas/framställa sig som några "stackare" hela tiden. Man har väl ändå valt sin utbildning och sin karriär, och därmed sin löneutveckling själv? Sen är jag mycket väl medveten om att det verkligen FINNS dom det är riktigt synd om, som av en eller annan anledning inte kan/har möjlighet att försörja sig på ett människovärdigt sätt, som kanske inte ens har bostad! Det är däremot fruktansvärt tragiskt och sånt borde inte existera i 2000-talets sverige... | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-15 13:25 | |
![]() | Jag har inte (eller syftade åtminstone inte till) att framställa någon grupp som mer ömkansvärd än en annan, men jag menar att det finns olika substans i de två klagomålen och det tror jag de flesta håller med om. Och du har naturligtvis rätt: man har väl (förhoppningsvis) valt sin utbildning och karriär/lön själv, men den enskilde individen kan ju å andra sidan inte påverka allt här i världen. Sett ur ett globalt perspektiv så har ju inte de som växer upp i fattiga länder valt det. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-15 13:33 | |
![]() | Nej det har dom absolut inte gjort, vilket är ett viktigt och diskutabelt ämne i sig..... Jag märker också att trådtiteln var väldigt relevant, när man ser åt vilket håll den här tråden spårar.... | |