Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 405

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tigerttiger2012-06-02 14:25
Antal inlägg: 24

Nu kom jag på det det är Stockholmarna som beter sig illa på vägarna i Skåne - för där finns en himla massa "lyxbilar" som kör i vänsterfilen. Hör ni Stockholmare ni glömde tala om för resten av landet att man ska köra i vänsterfilen. Jag ler. Gillar bröd.

Thomasasser2012-06-02 14:28
Antal inlägg: 11

Stockholmarna skriker nog det- inne i bilarna... ;)

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-08 09:25
Antal inlägg: 37631

Tigerttiger,Det du talar om är avundsjuka,titta på andra bilar i stället för dom bilar du är avundsjuk på ¨så ska du se att det är lika över hela fältet,förästen har jag kört Audi ett tag nu och det är inget att vara avunsjuk på det är en skitbil A6 tror jag den hette turbodisel ny,och den var inte så kul

mergallfeber2012-06-08 09:32
Antal inlägg: 132

äsch, det handlar om att vara först hela tiden så klart!! Ni andra kan stå i kö, men jag är så viktig och min tid så dyrbar så jag har faktiskt inte tid, eller råd, att se på när bönder i Volvo, saab eller någon annan, kanske, billig japansk bil inte kan köra... då kör jag bara som jag vill och alla andra får naturligtvis flytta på sig!
Självklart!

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-08 09:57
Antal inlägg: 37631

mergallfeber,har du tagit körkort det var någe nytt

Locomondo - Ej medlem längre2012-06-08 10:10
Antal inlägg: 3768

hehe, det där är så typiskt svenskt. Det absolut värsta som finns i heeeeela världen är när någon kommer före dig i kön. Såna problem man kan skapa när det man behöver vara bitter.

Allvarligt, om ni menar på att man inte ska utnyttja hela vägbanan (2 filer) så långt som möjligt varför bygger man då flerfiliga motorvägar? Har ni över huvud taget varit utanför Sverige och kört bil? Ta en tur ner till Tyskland och prova deras autobahn.

Att "inte släppa in" folk när "blixtlåsmodellen" skall användas är så urbota korkat och okunnigt så där har man saker man borde bli av med körkortet för.

Locomondo - Ej medlem längre2012-06-08 10:29

Sen undrar jag vad ni menar att de som kommer från vänster "tränger
sig" in i högerfilen?
Om vänsterfilen tar slut och de måste in i högerfilen så blinkar de väl och de i höger beter sig som folk och lämnar en lucka så att de smidigt kan komma in.

Eller...?

Mindymoo2012-06-08 10:55
Antal inlägg: 1743

Blixtlåskörande känner nog alla till. Men grejen är väl att det vanligtvis finns en omkörningsfil och en normal långsammare högerfil. Om det då dyker upp ett tillfälligt vägarbete, som man inte känner till i förväg alltså, ska man då känna sig tvingad att s a s bilda jämna köer i de båda filerna? Hur ska man veta när det ska ske? Hur många mil ska man ligga parallellt för att bete sig "rätt"?
Och vad händer med att visa hänsyn till utryckningsfordon?
stovnerjohnny, dina länkar gjorde inte saken klarare. Den ena leder till en debattartikel av en person som inte presenteras med titel, han kan vara vem som helst, och i den andra artikeln framgår att polisen och Vägverket är oense :)

Locomondo - Ej medlem längre2012-06-08 10:58

Well, ingen tvingar väl någon annan att ligga i vänsterfilen. men det verkar som att de som prompt vill ligga kvar i en enda lång högerfil inte accepterar att någon annan kör i vänster?

Det är lite det som är problemet tycker jag. "Om inte jag gör, så ska ingen annan heller göra det".
Trots att man faktiskt gör fel enl Vägverket.

Locomondo - Ej medlem längre2012-06-08 11:00

Vad med uttryckningsfordon? Hur menar du att man inte visar hänsyn mot de?

Lika bra2012-06-08 11:18
Antal inlägg: 437

Mindymoo har helt klart en poäng vad gäller utryckningsfordon. Om det är köbildning i båda körfälten blir det svårt, för att inte säga omöjligt, för utryckningsfordonet att ta sig fram fort. Om däremot vänster körfält är tomt då kan utryckningsfordonet köra förbi hela kön där. Borde det inte därmed vara vettigare att alla håller sig i höger körfält?

Locomondo - Ej medlem längre2012-06-08 11:44

Men hur gör ni till vardags då med uttrycknignsfordon? Hur kommer det sig att ni ser ett hinder här?
Stannar ni aldrig vid rödljus eller stoppskyltar ifall att det skulle komma en ambulans?

Är det verkligen ett argument för att inte göra som Vägverket säger att man ska göra? Kanske kan använda det argumentet om jag åker fast för att ha legat i 180 km/h? "Jag ville inte vara i vägen för eventuella uttryckningsfordon".

bobo flux2012-06-08 11:59
Antal inlägg: 11371

Rätta mig om jag har fel, men är det inte lite skillnad på att ett utryckningsfordon fastnar 10-15 sekunder i ett rödljus eller vid en stoppskylt jämfört med att det exempelvis fastnar i en hundra meter lång och dubbelfilig bilkö?

Locomondo - Ej medlem längre2012-06-08 12:04

Absolut, men det finns väl en vägren också som används vid dessa tillfällen.
Eller sunt förnuft att hålla så långt åt varsitt håll som möjligt och skapa en fri gata i mitten.

Funkar ju i alla andra länder, vad är det vi inte skulle klara av här i Sverige?

Allvarligt, det här är ju en löjlig diskussion....

bobo flux2012-06-08 12:13

Jag för min del tillhör den kategorin bilister som håller mig till högerfilen men inte klagar ifall någon använder vänsterfilen. Dessutom har jag en fetish för (fungerande) blixtlåskörning. Det är rationalitet i dess vackraste form.

Lika bra2012-06-08 12:28

"Dessutom har jag en fetish för (fungerande) blixtlåskörning. Det är rationalitet i dess vackraste form." :-)

Locomondo
Jag säger inte att vi i Sverige inte skulle klara av att släppa förbi utryckningsfordon vid köbildning, däremot är det intressant att diskutera vad som är mest lämpligt.

Diskussionen är på intet sätt och vis löjlig. Innan jag läste här var jag en stark förespråkare av högerfältet, har till och med blockerat vänster körfält vid några tillfällen. Det var för övrigt riktigt roligt med några upprörda och tutande galningar bakom sig. Nu är jag dock inte längre lika säker på min sak. Det finns helt klart poänger med att använda båda körfälten.

Locomondo - Ej medlem längre2012-06-08 12:33

Men om vi nu har en myndighet som utreder såna här saker och skapar lagar och regler och Vägverket nu anser att båda fälten skall utnyttjas.
Vad är det då som måste diskuteras?

Lika bra2012-06-08 12:43

Loco
Rimligheten i lagar och regler måste väl ständigt diskuteras och aktualiseras. Hur skulle annars samhället se ut?

Samhället förändras, inte minst vad gäller infrastrukturen, självklart är det intressant att diskutera trafikregler.

Locomondo - Ej medlem längre2012-06-08 13:02

Det har du helt rätt i faktiskt.
Jag överlåter diskuterandet till er, vi ses i vänsterfilen =)

bobo flux2012-06-08 13:09

Lika bra, var något inlägg riktat till mig? Du citerade en del av mitt inlägg nämligen, men skrev till Locomondo. Jag blev lite förvirrad.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?