Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 6 |
Inloggade | 11 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-09-10 13:52 | |
![]() | alltså, jag skulle lätt vilja va hemma. ganska säkert hade jag målat, författat eller haft någon sorts verksamhet som både underhöll min kreativitet och fick några extra slantar att rulla in på kontot. Jag har inte kört truck de senaste tio åren för att det är så kul eller utvecklande precis. Nu är jag mitt i uppstarten av mitt egna företag och där kommer jag anställa så fort det går att göra det med vinst, just för att få jobba mindre men ändå ha pengar till hyran. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 13:58 | |
![]() | Men är det inte jobbigt att inte ha 'egna' pengar t ex? Bara undrar, är nyfiken. | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-09-10 14:04 | |
![]() | Om man är hemmafru och ''bara drar'' och är 100 procent säker på att ens make inte kommer att lämna en så är det väl inga problem. Om man däremot förväntas sköta sysslor hemma (såsom städ, handla, ta hand om barn inte minst) så finns det betänkliga nackdelar. Skälet är att att alla dessa sysslor tillhandahålls av marknaden (typ städhjälp) och kommunen (förskola) om man arbetar. Det innebär att man som ''hemmaarbetande'' hemmafru inte bara förlorar pensionen som socialförsäkring, utan även alla andra socialförsäkringar, såsom a-kassa, arbetsskadeförsäkring och sjukpenning, i det fall man behöver hjälp med hushållssysslorna. Blir en förvärvsarbetande kvinna som anlitat städhjälp och dagis så sjuk att hon inte längre kan arbeta, städa eller sköta om barnen så får hon stöd för detta genom sjukpenning och dagis (av vilka båda har arbetskrav). En hemmafru med ett implicit kontrakt att sköta barn och hem blir i princip oduglig den dag hon får reumatism. Då finns det risk att den ännu fertila mannen inte längre kommer ihåg vad det var som var så bra med forumberoende, analfabet och tjocklagt kvinna i klimakteriet. Men som sagt, att vara är lyxhustru med ett välformulerat äktenskapsförord ser jag inga problem med. Men det verkar inte vara tillvaron för TS, som i princip gått in och gratis tillhandahållit sysslor vi andra köper från marknad och stat. | |
hemmafrau | 2012-09-10 14:11 | |
![]() | Det är väl klart att jag sköter hemmet när jag inte arbetar. Inte ska min man som jobbar heltid behöva komma hem, städa, tvätta och ställa sig och laga middag. Det är ju våran deal - han drar in pengarna och jag sköter hemmet (vilket jag inte tycker är ett dugg betungande då jag har tid) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 14:29 | |
![]() | Nä, jag skulle aldrig klara av att inte tjäna egna pengar. Tänkte just efter hur det skulle vara att inte ha samma rätt att bestämma över investeringar, inköp och placeringar. Det hade inte funkat för mig. | |
hemmafrau | 2012-09-10 14:40 | |
![]() | jonisk. nej det är inte jobbigt att inte ha egna pengar. Men visst slösar jag inte lika mycket nu som tidigare. När jag tjänade pengar så kunde jag köpa en ny handväska bara för att jag såg en som var snygg fast jag egentligen har 2 st redan som är helt ok. Och jag byter inte hårfärg varje månad längre. Men vi behöver för den delen inte snåla. vi har råd till bra mat och en resa nu och då osv. | |
Minta | 2012-09-10 14:42 | |
![]() | Hur många män vill vara gifta med en hemmafru och hur många barn vill ha en mamma som är hemmafru efter småbarnsåren? | |
hemmafrau | 2012-09-10 14:48 | |
![]() | Var frågan till mig Minta? Jag har ingen aning om statistik, men min man är nöjd | |
temperance | 2012-09-10 14:48 | |
![]() | Åh, vad lätt! Jag skulle aldrig klara av att gå hemma och sköta det praktiska, det är ju så sjukt tråkigt. Dessutom har jag ett så roligt jobb att jag skulle sakna det efter en vecka. Men, förstås respekterar jag att alla är olika, klart man kan tycka att vara hemma är the shit. Och att ta hand om barn är säkert underbart, men nu har jag inga barn så valet är lättare nu. | |
Minta | 2012-09-10 14:51 | |
![]() | hemmafru, den var till vem som helst och den är lika relevant som frågan vilka kvinnor/män som kan tänka sig att bara hemmafru. | |
hemmafrau | 2012-09-10 14:51 | |
![]() | Temperance. Att det är sjukt tråkigt att sköta det praktiska tyckte jag också då jag arbetade. Jag var helt enkelt för slut på för att orka ställa mig och laga mat, städa diska klippa gräs osv osv när jag kom hem från jobbet | |
OsLuWi | 2012-09-10 15:31 | |
![]() | Mitt inlägg kanske bidrar till "Pigdebatten" i stället för "Hemma fru/man debatten". För att inte behöva bekymra sig om markservice när man jobbar kan man ju anlita en RUT så kan man spendera tid och kraft på annat. Dessutom skapar man arbetstillfälle, hinner träna, träffa maken/makan/vänner osv. OCH det kostar både mig och samhället mindre. Man bidrar då både till ett "lyckligt" äktenskap, betalar tillbaka det samhället kostat på mig i utbildning, sparar in på socialbidraget och ger, i sinom tid, egen intjänad pension. Kanske något att fundera på? | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-09-10 15:47 | |
![]() | Jag skulle aldrig välja att sluta jobba. Mitt barn är vuxet nu och jag älskar mitt jobb (i alla fall de flesta dagar). Jag gillar inte ens att ha semester eftersom jag snabbt blir rastlös och känner mig overksamt värdelös. Det har inget med att jag ser ner på hemmafruar eller hemmamän att göra, det handlar helt och hållet om att jag som person inte passar att vara sådan. Dessutom instämmer jag med jonisk i att det skulle kännas fel att inte ha 'egna' pengar. | |
toonfisken | 2012-09-10 15:53 | |
![]() | Skulle inte tveka en sekund , jag hade stannat hemma ! Beror nog på vilken ålder man är i och hur man lever för övrigt ! | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-09-10 16:01 | |
![]() | Som svar på ts fråga: nej, jag skulle inte sluta jobba. Men jag skulle gärna gå ned i arbetstid för att orka/hinna leva lite mer. Det verkar vara en osäker tillvaro att göra sig beroende av en annan människa så att man inte har egna pengar. Om förhållandet tar slut har du ingen arbetslöshetskassa, ingen sjukpenning och ingen pension förutom den låga garantipensionen. För att inte tala om hur oattraktiv man blir på arbetsmarknaden om man inte kan uppvisa meriter den dag man behöver ett arbete. | |
kalasgas | 2012-09-10 16:05 | |
![]() | Vill någon lyckligt lottad vara hemmafru så var det. Om vi andra vill jobba så gör vi det. Folk får väl göra vad dom känner för och tror dom mår bäst av. Orka bry sig! | |
Lillstölla | 2012-09-10 16:13 | |
![]() | Hade jag fått valet hade jag nog aldrig i livet valt att bli hemmafru. Möjligen att gå ner lite i tid om möjligheten funnits. Sen hade jag inte valt att säga upp mig och sluta jobba helt bara för jag inte trivdes med det jobbet jag hade. Hade sökt nåt annat, utbildat mig eller nåt i den stilen. Men jag vet vad TS pratar om när det gäller det där med att "inte ha den sociala biten om man inte jobbar" och det är ju trist när folk tror att det är så. Jag har, av en helt annan anledning, gått hemma i många år, och jag har ett socialt liv det till trots. Tänka sig va. | |
Tjorv1 | 2012-09-10 16:22 | |
![]() | Jag triva jättebra med mitt jobb - är lärare, men jag skulle ändå kunna tänka mig att vara hemmafru, åtminstone för en tid, dels för att jag tycker om att hålla odning och pyssla hemma och dels för att min man, som jobbar mycet och länge, skulle slippa känna att han skulle göra "sin del" fast han är trött. Men, vet inte hur det skulle kännas att inte ha egna pengar och i så fall behöva be om pengar för egen konsumtion...i dagsläget tilltalas jag inte direkt av den tanken. Nu var ju TS rätt ung, så det finns ju många år att vara ute i arbetslivet ännu, för pensionen lär ju inte bli så fet om man väljer att "bara vara hemmafru", liksom... | |
brava | 2012-09-10 16:29 | |
![]() | Jag tycker att man i sammanhanget ska definiera ordet "jobba". Är det bara sånt som ger pengar på kontot som räknas. Om man är hemma finns det mycket tid man kan lägga in som kan sänka hushållets utgifter på olika sätt. | |
bommarna | 2012-09-10 17:50 | |
![]() | Den som är hemma jobbar också, mer än heltid skulle jag säga. Har varit hemma med mina barn när dem växte upp jobbade bara några timmar i veckan. Om man har möjlighet och vill så ska man vara hemma med barnen den tiden går så fort och kommer aldrig mer igen. Och man behöver inte ha jättehög inkomst för att klara det, man spar pengar genom att vara hemma, ingen barnpassning som kostar, inga resor till och från arbetet, du kan laga all mat vilket blir billigare osv. | |