Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 809 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Challe_B - Ej medlem längre | 2012-09-25 20:37 | |
![]() | Negerbollsdiskussionen är kanske den sämsta diskussion man kan ha. Bara så ni vet. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-09-25 20:42 | |
![]() | Har vi inte haft den här på Beta? | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2012-09-25 20:45 | |
![]() | Säkerligen. Borde va nackskott på folk med t-shirten "Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?" | |
| mistmaster | 2012-09-25 20:50 | |
![]() | nog är det väl ändå lite sämre att önska livet ur folk än att tycka det borde få kallas negerboll? | |
| corlini | 2012-09-25 21:15 | |
![]() | håller med TS i slutklämmen och som svar på vad jag tycker: skrattretande patetiskt löjligt skrämmande gravt fel irriterande osv skandal alltså. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2012-09-25 22:35 | |
![]() | tycker jag nog inte | |
| Måns_E | 2012-09-25 22:55 | |
![]() | Nog för att Tintinuppbådet var osedvanligt korkat. Att plocka bort "olämplig" litteratur från bibliotek känns ju minst sagt gjort, och det har väl aldrig något direkt blivit bättre av? Förövrigt så förstår jag inte varför det skall vara så fruktansvärt svårt att låta bli att säga neger. Om nu andra tar illa upp av det så är det väl bara att låta bli, argumenten för att få säga neger låter ofta som om de kommer från en obstinat 2 åring i trotsåldern. | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-25 23:02 | |
![]() | Utanför ämnet i sig, men ändå inte. Måste ju bjuda på detta sverigesradio.se/sid...el =5283395 | |
| Arvisen | 2012-09-25 23:10 | |
![]() | Jag begriper inte heller varför det ska vara så svårt att låta bli att säga neger? "Det har vi sagt sen jag var liten" är en av de mest korkade ursäkterna jag hört. När jag var liten kallades barn med bokstavskombinationer för CP-barn i min skola, när min mormor var liten jämförde man afrikaner med "den felande länken" mellan människa och apa. Tider ändras förstår ni gott folk, och ni andra med... Jag säger chokladboll när jag köper dessa runda små härligheter. Tror det kallas respekt. Det är lättare för mig att sluta säga neger än att sluta visa respekt. Vad gäller hela bokdiskussionen så tycker jag att allt från Mein Kampf till Fittstim ska få finnas på bibliotek. Man måste tyvärr ta det onda med det goda vad det gäller vår kultur. "Jobbar" skrev detta: "Förse hellre med en text som förklarar hur vita européer skildrade svarta och andra naturfolk på ett ofta stereotypt och nedlåtande sätt." NATURFOLK?! Vad menar du med det?? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-09-25 23:19 | |
![]() | Gissar att han menar sv.wikipedia.org/wik.../N aturfolk | |
| AMF | 2012-09-26 00:17 | |
![]() | En annan grupp i vårt samhälle - de feta. Där har man inga som helst betänkligheter. Fritt fram att nedvärdera dessa människor. Att peka finger och äcklas av att dessa - som de säger som inte är insatta i problematiken - inte har KARAKTÄR att banta sej smala. DÅ är det ingen som reagerar för att få en ändring! Det kan fortgå i generationer. Om vi nu ska vara så storsinta så ska väl det inte bara gälla negrer utan även andra utsatta grupper i samhället. För att hårddra det så är de feta vårt samhälles negrer. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-09-26 00:20 | |
![]() | Du jämförde just sjukdomen och samhällsproblemet fetma med att vara svart? Lite osmakligt, kanske. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-26 00:24 | |
![]() | det är att vara mer rasistiskt att byta namn på negerboll ,till chokladboll | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-09-26 00:32 | |
![]() | Fast... hur får du ihop det där? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-26 00:33 | |
![]() | Nä, för bollarna är gjorda av choklad. | |
| Måns_E | 2012-09-26 00:49 | |
![]() | Så för att folk är korkade och sårar feta människor så skall det vara ok att säga neger? Vad storsint. Ttiittiis trams tänker jag inte ens bemöta. | |
| numsan | 2012-09-26 00:59 | |
![]() | Ibland förundras jag över hur låg nivån kan vara på det här stället och det påminner mig om varför jag knappt hänger här längre. Tur att det finns vissa (Måns, jonisk, crooked rain) som alltid håller fanan högt. Och tråden hade kunnat stängas efter jobbars inlägg. | |
| boffertomte | 2012-09-26 08:23 | |
![]() | Crooked Rain: "Du jämförde just sjukdomen och samhällsproblemet fetma med att vara svart? Lite osmakligt, kanske." Nej, jämförelsen var mellan fetma och att vara neger. Begreppet neger, och det är väl problemet, innebär inte att man har en mörk hudfärg, utan att man är dum, vidskeplig, lättledd, lat och behöver någon överhöghet som styr en och sätter en i arbete. Denna tolkning av ordet neger är ganska spridd. T ex i filmen Trainspotting hävdar huvudpersonen att skottar är Storbrittanniens negrer. Han menar då inte att skottar har mörk hudfärg eller afrikanskt ursprung. | |
| llloyden | 2012-09-26 08:47 | |
![]() | Var finns tryckfriheten i detta med Tintin? Ska vi börja ta bort delar av alla serier, böcker, filmer etc. som producerats sen skrivkonstens uppkomst?? Vart är vi på väg? | |
| AMF | 2012-09-26 09:03 | |
![]() | Nej crooked rain - jag jämförde ENGANGEMANGET att vilja ställa upp för att förändra ett invant beteende. Det framgick nog för de flesta. Negerfrågan engagerar - speciellt för er yngre - men vi har 100.000-tals feta i vårt samhälle som liksom negrer är en utstött grupp i olika sammanhang - inte minst på arbetsmarknaden. Det anses att vara fet är detsamma som korkad. Så lätt att engagera sig på världsnivå men viljan att förändra för våra egna utsatta grupper i samhället finns inte. Om du crooked rain inte är så upptagen med att vara obstinat så sansa dej och försök begripa det verkliga budskapet. Tack boffertomte för att du klargjorde. | |