Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mz_lzrd2012-10-22 16:50
Antal inlägg: 2498

_hedvig_, du missade ej ovantat poängen fullständigt. Men jag förklarar gärna! Om man som kung har valspråket För Sverige i tiden så är det mer eller mindre "förskräckligt" om man uppträder som en gammal gubbsjuk kvarleva.

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-10-22 17:02
Antal inlägg: 339

följ tråden istället för att vara oförskämd mot mig mz

mz_lzrd2012-10-22 17:23

Ber om urs ifall du tog illa upp.

Jag gillar kronprinsessan. Så, nu fick i af den delen av kungahuset sig min lilla hyllning. Tråden följd.

Zoroastro2012-10-22 17:44
Antal inlägg: 46

Om vi skall ha monarki så skall vi återinföra valkungadöme. Att tronen går i arv strider mot svenska grundlagen, varje person har rätt att välja sitt liv och sin framtid. Det kan inte, i vårt fall kronprinsessan göra. Att abdikera finns inte i hennes värld....även om hon skulle vilja....

mz_lzrd2012-10-22 17:53

Rent tekniskt kan hon abdikera. Att hon har svårt att tänka sig att välja den vägen är en helt annan femma. Jag kan däremot inte välja att bli drottning alldeles oavsett om jag kan tänka mig jobbet eller ej. Så när det gäller att välja sitt eget liv och sin framtid är hennes möjligheter bra mycket större än mina.

Mincie2012-10-22 18:13
Antal inlägg: 157

Klart vi ska ha ett kungahus! :-)

Laxkungen2012-10-22 18:41
Antal inlägg: 100

Kungahuset kvar

slånbär2012-10-22 19:15
Antal inlägg: 5539

Tja rent tekniskt så kan dom väl vara kvar som nån sorts historisk symbol för landet men gör om hela klabbet så att det blir sponsrat av näringslivet istället för skattepengar. Staten ska självklart stå för slotten men kungafamiljen får hyra sina bostäder av staten precis som alla vi alla får betala för vårt eget boende. Dom kan gärna göra reklam för sverige men låt då dom som tjänar på detta vara dom som betalar. Gör som med kyrkan-folk kan få välja om dom vill vara med och betala eller inte och sedan kan man se på deklarationen hur mycket av inkomsten som har gått till kungahuset.
Jag är ganska övertygad om att rätt många direkt skulle avsäga sig betalningsansvaret för dessa personer om möjligheten gavs. Dom har så fruktansvärt stora förmögenheter och egna bolag som drar in väldigt mycket pengar så dom klarar sig nog själva. Sedan kan dom få lön från tex ett aktiebolag där näringslivet är med och betalar för att få del av den"positiva reklamen" som alla jämt tjatar om att dom gör för landet.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-22 19:17
Antal inlägg: 7985

Jag betalar gärna för byggnadsvården, på samma sätt som jag fortf är med i SK för att bidra till underhållet av kyrkobyggnader. Men allt annat, nej.

Måns_E2012-10-22 21:37
Antal inlägg: 12028

Bu för kungen i allmänhet och monarkin i synnerhet.

Den s k reklamen tror jag är gravt överskattad, själv tycker jag att monarki är pinsamt.

Birgerkung - Spelvärd2012-10-22 22:09
Antal inlägg: 2392

Jag undrar vad kungen hade jobbat med om han hade fötts som en vanlig människa? Det hade i alla fall inte varit något inom PR. Jag tror aldrig att jag har sett en offentlig person som är så obekväm med att tala inför andra människor som vår kung.

limpan__22012-10-22 22:27
Antal inlägg: 2847

Ja jämfört med många andra har vi ett rätt vettigt kungahus, hisorien har ju visat upp en rad gökbon genom tiderna. Men att familjen Bernadottes förstfödde alltid skulle vara den mest lämpliga statschefen kan väl ändå ingen tro på. Och om så vore fallet kommer hon eller han att vinna demokratiska val med...

Hillegnu2012-10-22 22:27
Antal inlägg: 710

Kungahuset är hederskulturer personifierat

Nilka2012-10-22 22:30
Antal inlägg: 35

Vi kan väl lotta ut kungaämbetet vart fjärde år. Eller man kunde få konungaskapet som pris i robinsson. En sant folklig kung!
Sen kunde kronstaten gå runt på intäkter från skvallerpressen. Med bidrag från TV-licensen.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-10-22 23:06
Antal inlägg: 3613

Kungens syster Christina hade nog gjort ett bättre jobb. Om kungen fötts i arbetarklassen eller medelklassen hade han nog gått ut åttonde klass och börjat jobba som springpojke som en del gjorde i hans generation. Sedan hade han kanske jobbat sig upp till vaktmästare eller liknande. Han är nog praktiskt lagd. Bonde hade han nog också passat som. Han gillar ju djur och natur. Han skulle nog aldrig valt att bli talare och marknadsförare.

Pelle J2012-10-22 23:21
Antal inlägg: 35

Tror att avskaffande av monarkin närmar sig (gudskelov). Om man ser bakåt i tiden tror jag att mer ont än gott kommit ut av våra konungsliga (kan man säga så?) företrädares göranden och låtanden. Antagligen därför all makt fråntagits kungahuset. Så nästa naturliga steg lär väl komma inom någon/några generationer...

Tokpet2012-10-22 23:36
Antal inlägg: 97

Hoppas verkligen du har rätt Pelle J! Håller helt med dig i ö ...

inchina2012-10-23 06:44
Antal inlägg: 208

Lite imponerande med prins Daniels karriar, direkt fran gymet till kungahuset...

Vendela342012-10-23 08:13
Antal inlägg: 145

Birgerkung; Calle hade säkert blivit jägmästare om han fått välja.
Han har mumlat sej igenom snart 40 år som kung assisterad av Silvia som många gånger sett ganska orolig ut när han stakar sej fram.
Nej, han hade inte velat bli kung om han kunnat välja men hade inte modet att kliva av.
Han har prasslat runt lite och det är honom väl unt. Måste säkert släppa lite på pressen.
Jag gillar kungen men inte som kung utan som människa.

BORT MED KUNGAHUSET!

toonfisken2012-10-23 09:04
Antal inlägg: 732

inchina: Sant !

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?