Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 926

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2013-01-11 09:06
Antal inlägg: 5539

Man kan ju helt enkelt skilja på juridiska äktenskap och övriga förhållanden. Det finns ju redan idag många som lever i polygama förhållanden utan att vara juridiskt reglerade så det står ju var och en fritt att leva så. Det finns dessutom , åtminstone i vissa stater i USA, kyrkor som praktiskt utövar polygami. Att samhället i sin tur har svårt att acceptera detta är ju en annan sak. Det centern är ute efter är ju , antar jag, att flera kvinnor ska kunna vara juridiskt gifta med samma man och ändå ha samma juridiska rättigheter. Detta känns som att det i vårt samhälle inte kommer kunna accepteras eftersom det inte hör till våra traditioner men vem vet hur det kommer se ut i framtiden?

limpan__22013-01-11 09:12
Antal inlägg: 2847

"Det centern är ute efter är ju , antar jag, att flera kvinnor ska kunna vara juridiskt gifta med samma man och ändå ha samma juridiska rättigheter."

Eller att flera män kan leva med samma kvinna, eller att flera män och flera kvinnor lever tillsammans. Helt enkelt att folk ska få välja själva.

bobo flux2013-01-11 09:17
Antal inlägg: 11371

Det är uppfriskande med ett idéprogram såtillvida att det blir en mer ideologisk debatt, men ska det bli någon substans i de efterföljande diskussionerna så måste Centern visa att det finns någon ryggrad bakom värderingarna och att det inte bara är ett utspel för att vända blickarna från deras nuvarande problem. Centerpartiet är i mina ögon det parti som i störst utsträckning sålt ut sina ideal för Alliansens räkning.

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-11 09:22
Antal inlägg: 37631

Äktenskapet är instiftat av Gud mellan man och kvinna,sen att icke kristna har dålig fantasi och måste härmas och har svårt att hitta på någonting eget. är bara brist på fantasi

Sote2013-01-11 09:24
Antal inlägg: 3557

Limpan självklart! Nu är ju det i särklass vanligaste att det är en man och flera kvinnor så därför tog jag det exemplet.

Sote2013-01-11 09:26

Limpan sorry skriver på mobilrn o där har jag en annan inloggning. Svret är angående slånbärs.

Sote2013-01-11 09:28

Ttiitti äktenskapet som kulturellt fenomen är betydligt äldre än så och absolut inte ett kristet påfund

kjel_lilja2013-01-11 09:57
Antal inlägg: 4

kan först som sit säga att jag har inte läst deras idéprogram..... nu har jag läst alla era inlägg... och tycker ni i allmänhet plockar ut meningar och uttryck ur ett sammanhang..... vilket gör att era inlägg blir snedvridna .....och det är väldigt vanligt när man gör så....
och fortfarande utan att ha läst idéprogrammet...
så är jag för äktenskapet men tycker att om man vill leva med flera så är det frivilligt och har inte med äktenskap att göra....
tycker att staten ska ta tillbaka kontrollen över våra skolor, för kommunaliseringen har inte varit bra då det blivit skillnad i undervisningen skollagar till trrots.... har varit lärare i 26 år och har alltså varit med om båda versionerna.... tycker dock att hemundervisningen dvs att föräldrarna själva tar ansvar för undervisningen säkert skulle vara bra för vissa...MEN och det är ett stort men dbarnen måste då "tenta" av för att få betyg i de olika ämnena...
ler... får säkert en massa konstiga svar på detta... men det bjuder jag på

kjel_lilja2013-01-11 09:59
Antal inlägg: 4

ledsen mina fingrar fungerar inte riktigt.... sit = sist, trrots = trots, dbarnen = barnen

Lika bra2013-01-11 10:27
Antal inlägg: 437

Titti
"Äktenskapet är instiftat av Gud mellan man och kvinna,sen att icke kristna har dålig fantasi och måste härmas och har svårt att hitta på någonting eget. är bara brist på fantasi"

Är du ironisk nu? Eller är du så blint kristen att du tror på den där smörjan själv? Äktenskapet har längre traditioner än kristendomen och har knappast något med gud att göra. Äktenskapet är, precis som Måns skriver, en social konstruktion. Äktenskapets roll har genom tiderna varit både praktiskt och andligt men att det skulle vara instiftat av gud är bara nonsens. Äktenskapet har en bra mycket längre historia än kristendomen. Det är väl snarare så att de kristna har snott äktenskapsidén än tvärt om.

Lika bra2013-01-11 10:47
Antal inlägg: 437

Bra skrivet av Maria Wetterstrand på temat:

www.sydsvenskan.se/o...de -sig-pa/

johannesbröd2013-01-11 12:31
Antal inlägg: 35

Läroplikt skulle alltså vara obligatoriskt precis som skolplikt..alltså inget fötäldrarna kan välja bort..utan barnen MÅSTE skolas oavsett om det sker på offentlig plats eller i hemmet.Har jag fattat det rätt?

Måns_E2013-01-11 12:43
Antal inlägg: 12028

På det stora hela ja.

Yamma2013-01-12 20:38
Antal inlägg: 2285

Det är inte bara äktenskapsbalken det rör sig om i frågan om månggifte, det handlar också om att vänner eller syskon ska kunna bo ihop och ha samma rättigheter som gifta par.

Det finns inga argument emot månggifte, inte ens om man tycker att det är en guds påfund. Det finns idag sätt att gifta sig utanför kyrkan, och det är fullt möjligt att på samma sätt som med samkönade så kan det vara det upp till den specifika prästen att välja om han vill eller inte vill viga människor i specifika konstellationer.

pabster12013-01-13 09:50
Antal inlägg: 707

"Fri invandring innebär exempelvis inte att invandrare skall omfattas av det välfärdssystem som de omfattas av idag. I själva verket så vill ju Centern montera ned välfärdsstaten."

Men vänta lite nu inte innebär en enormt stor invandring att vi nermonterar välfärdstaten? Måns har du blivit främlingsfientlig och rasist?

Fri invandring samt den stora invandring vi redan har haft pressar ner löner och urholkar välfärdsystemet. Idéerna om fri invandring är gamla samma skit jag fick debattera med mina nyliberala vänner som vill bygga ett samhälle för eliten och skiter i de längre ner i svenska samhällsskikten. Varför bara köpa kläder från HM sydda av någon som får 2 kr i timmen när man kan anställa dem i sitt hushåll för 2 kr/h samt mat och husrum? Centern har blivit tillsflyktsort för nyliberaler som är mer extrema än MUF. Centerns väljarkår har ALDRIG befunnit sig där och de kommer aldrig upp i 4% i nästa val om de inte byter partiledare igen.

Hemskolning är ju bra om man anser att barn tillhör föräldrar och inte staten. Men jag är kluven då det hämmar barns utveckling i värsta fall. Det öppnar dörren för undervisning som nästan endast består av bibelläsning (eller koranläsning)vilket förekommer i kristna sekter i USA med hemskolning. Skulle kunna tänka mig hemskolning med regelbundna prov i skola som barnen måste klara.

Månggifte finns redan i Sverige. En muslimsk man får ha 4 hustrur och Janne Josefsson intervjuade flera män som hade flera fruar i något reportage jag såg förra året. Även svenska män har fler kvinnor och motsatt vi smyger dock med det. Jag tycker dock att äktenskap är mellan 2 personer och sedan får de väl bo ihop så många de vill ändå för det är ju inte olagligt.

Zaskia - Ej medlem längre2013-01-13 10:20
Antal inlägg: 576

Partiet kommer att gå back ännu mer.

Yamma2013-01-13 14:44
Antal inlägg: 2285

Pabster, att folk i hemlighet har fler än ett äktenskap betyder inte att det är tillåtet.
Har du några argument för din åsikt i den här frågan?

Fri invandring behöver inte urholka välfärdssystemet. Allt beror på hur den planeras. Väldigt mycket hänger på en bra sfi-undervisning, anpassad till individen. Där kan mycket göras.

pabster12013-01-14 07:43
Antal inlägg: 707

Fler äktenskap är vanligt men de är gifta enligt sina religiösa samfund och inte juridiskt enligt svensk lag.

Nej visst invandringen har inte urholkat vårt välfärdssystem hur hårt blundar du?

För övrigt delar jag din åsikt om SFI att man borde satsa mer på den. Men det finns ändå inga jobb Jag känner 2:a generations invandrare som bor i Stockholm har svensk universitetsexamen arbetserfarenhet och saknar jobb.

Bitte - Administratör2013-01-14 07:45
Antal inlägg: 24199

Visst heter det andra generationens svenskar , för det tycker jag är så mycket trevligare ,

Bitte

Måns_E2013-01-14 07:51
Antal inlägg: 12028

Jag tycker att svenskar låter bättre, det där med x:e generationen svensk tycker jag är ganska exkluderande.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?