Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade44
Mobilspel
Pågående20 213

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2013-01-11 18:29
Antal inlägg: 11371

Det beror väl lite på hur man svarar?

Tevvelina2013-01-11 18:35
Antal inlägg: 136

Vi hyllar väl ALLA prestationer? Förstår inte vad du menar.

bobo flux2013-01-11 18:36

Men att exempelvis göra ett IQ-test är ju inte detsamma som att gå en boxningsmatch. Testet gör man ju inte i tävlan mot andra.

Tevvelina2013-01-11 18:37

Att bli hyllad för en prestation och skryta om sin prestation är vitt skilda grejer.

bobo flux2013-01-11 18:38

Eller gör man ett IQ-test i tävlan? Jag har aldrig gjort något, hittar inte manualen.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-11 18:39
Antal inlägg: 7985

Bobo>> ja, håller med. Men tycker t ex inte att det är skryt om man svarar på en direkt fråga med att det inte var svårt, om man inte tycker att det var det, eller med resultatet. Tror det kan uppfattas som skryt om den som frågar känner sig underlägsen, men det är ju inte svarandens fel.

Tevvelina2013-01-11 18:40

Måste man verkligen göra ett Iq-test för att bli lokförare? Det är förmodligen något annat test.

BlackMirror2013-01-11 19:11
Antal inlägg: 299

Guldplate, hur hög IQ har du då? Det är helt okej att svara på den frågan. Det räknas inte som skryt.

Själv har jag aldrig gjort ett riktigt IQ-test. Jag har visserligen gjort några sådana där, så kallade, IQ-tester som finns på nätet. Men det räknas förstås inte.

Guldplate2013-01-11 20:43
Antal inlägg: 1212

BlackMirror:
142 är den högsta siffran jag fått.

Bobo flux:
Jag skulle säga att man tävlar mot sig själv i jämförelse med andra. Det är som högskoleprovet. Du vill uppnå så hög poäng som möjligt och kan du bara göra genom att klara det bättre än alla andra som gör det.

Tevvelina
Du gör en massa olika tester innan du blir antagen till utbildningen. Det börja med två delprov online. Du måste klara första för att få göra andra. Klarar du det går du vidare till sex tester med apper och penna och som är övervakade. Du måste klara alla för att gå vidare till testerna och samtal med psykologen. Underskatta inte en lokförare! ;-)

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-11 20:45
Antal inlägg: 37631

Guldplate,jag tycker du är bra,och kul för dig också att det gick så bra,hoppas du får det jobb du vill ha,kan man inte glädjas med andras framgångar utan att tycka det är skryt har man inget liv

Guldplate2013-01-11 20:51
Antal inlägg: 1212

Lamaglama:
Det kanske inte handlar om att prata om sin egen duktighet utan att prata om saker man tycker är kul eller intressant.

Om en konstnär berättar om sina tavlor, gör han det för tror sig gå obemärkt förbi annars?
Tar musikern upp gitarren vid lägerelden för att han tycker sig hamnat i skymundan?

Var drar du gränsen för hur mycket man kan prata om sina intressen utan att det går över till att man försöker berätta om sin duktighet?

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-11 20:57
Antal inlägg: 37631

så länge det är en dialog går det an för min del,men jag känner en assberger arkivarie som jag kan lyssna på i tja 1 vecka han är så otroligt intresant och kan så mycket,jag beundrar honom för hans kunnighet,sen finns det dom som babblar på om sånt som inte intreserar mig,men är personen fullt frisk så tror jag hen märker att det finns ett ointresse,sen i bland befinner jag mig i situationer där jag måste vara intreserad fast jag inte är får väll stå ut då och spela uppfostrad

Herr Banan - Ej medlem längre2013-01-11 21:02
Antal inlägg: 746

Ett problem med traditionella IQ-tester är att de inriktar sig på en väldigt begränsad del av den sk intelligensen. De fokuserar på numerisk och geometrisk förståelse. Ett annat problem är att förmågan att lösa den typen av problem växer genom övning. Den som önskar göra bra ifrån sig på ett IQ-test har alltså alla förutsättningar vid en ambitiös förberedelse, alternativt att låta testa sig gång på gång.

bobo flux2013-01-11 21:09

"Du vill uppnå så hög poäng som möjligt och kan du bara göra genom att klara det bättre än alla andra som gör det."

Poängen i testet är väl inte beroende av någon annan än dig själv?

Spinello - Ej medlem längre2013-01-11 21:14
Antal inlägg: 73

Nej verkligen inte;P Jag har aldrig fuskat i matteprov genom att skriva formler på armen.

lamaglama2013-01-11 21:16
Antal inlägg: 439

Guldplate: "Tar musikern upp gitarren vid lägerelden för att han tycker sig hamnat i skymundan?"

Ja!!!
Trubadurer vill stå i centrum, annars får de krupp. Det var därför de lärde sig spela gitarr, det är därför de har gitarrskrället med sig i tid och otid.

Men vad jag menade var snarare oförblommerat skryt, när man utan att ha tillfrågats envisas med att informera omgivningen om sina fantastiska talanger. Inte när man faktiskt i aktiv handling uppvisar skicklighet i någon form.

Det är naturligtvis underbart med skicklighet. Det är skryt som inte är så attraktivt. Tomma tunnor skramlar mest, typ.

lamaglama2013-01-11 21:18
Antal inlägg: 439

Men om man nu har 135 på ett IQ-test eller 2,0 på ett högskoleprov och någon frågar, då är det inte fel att svara ärligt.

Herr Banan - Ej medlem längre2013-01-11 21:20
Antal inlägg: 746

Om testmakarna inte vill befatta sig med sådant som rör språk, musikalitet, rumslig uppfattning eller minnesförmåga är det väl antingen ett tecken på att sådana saker är mycket svårare att mäta eller också vill man fokusera på sådana egenskaper som premieras i vårt västerländska samhälle.

Spinello - Ej medlem längre2013-01-11 21:20
Antal inlägg: 73

Din dröm är att kunna spela gitarr och stå i blickfånget. Got it ;)

jonisk - Ej medlem längre2013-01-11 21:20
Antal inlägg: 7985

Håller med, man ska ju inte ljuga för att någon annan tycker att man skryter annars.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?