Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade12
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JesusGudsson - Ej medlem längre2013-01-14 22:28
Antal inlägg: 1169

religion eller inte kvittar, utan religion skulle vi fortfarande ha flera alternativ till varje problem och vi skulle bråka över dessa med.

crooked rain - Ej medlem längre2013-01-14 22:40
Antal inlägg: 6334

Limpan, nu gällde ju tråden en värld helt utan religion och inte det liberala samhälle du beskriver. Dvs inga spagettimonster och ingen Oden.

Furios2013-01-14 22:51
Antal inlägg: 253

Att förneka gud är ju ändå den största synden (iaf inom islam om jag inte misstar mig). Plus i bibeln står det att man inte får ha några låtsas kompisar utöver den ni kallar gud. Så jo det finns nog troende som inte vill mig väl :(. Nä men min poäng var att det är klart ni får tro på gud. Jag menar bara att det är synd att religion skall straffa/vara irriterande för oskyldiga människor. Och det där med psalmer Ttiittii, är inget som stör mig personligen. Men vad jag förstått så är det kanske mest störande för folk med en annan syn på gud (annan religion).

Peace

omeganoll2013-01-14 22:56
Antal inlägg: 512

limpan__2
Kan du, utan sensorer, avgöra vad som är vantolkningar?

Vilken kategori är det som kräver anpassning här? Det är dom som vill ta bort religion, hur ni det skulle gå till...

Under 1900-talet hade vi liksom några regimer; Sovjet, Albanien, Nordkorea...
Hallå, det har alltså redan försiggått i stor skala. Några miljoner "ägg" gick åt men huvudsaken är väl att "omeletten" blev smaskig? Ska vi verkligen försöka igen?
Var det inte Einstein som ung. sa: "Galenskap är att upprepa sig och förvänta sig ett annat resultat."

F,ö, finns det i huvudsak två sorters ateister; en som i avsaknad av en god gud gör gott själv. Den andra typen tycker att eftersom ingen tackar en för nåt kan man lika gärna ta för sig, götta sig ordentligt, skita i andra, underlägsna "emotionalister" som bara reagerar inadekvat.
Den förstnämnda sorten har min välsignelse, så länge...

limpan__22013-01-15 08:02
Antal inlägg: 2847

Jag tror att problemen i de länder du tar upp är de totalitära regimerna, inte att de saknade statskyrkor (religion förekom även under kommunisttiden även om den organiserade kyrkan var mindre betydelsefull). Att koppla ateismen till de brott de begick är lika löjligt som att koppla kristendomen till alla brott som begåtts av länder som varit uttalat kristna.

Hur vet du att jag inte har sensorer? Du vet inte vilken eventuell kontakt jag haft med någon gudomlighet. Det enda vi vet är att vi inte dragit samma slutsats.

Det sista stycket förstår jag inte alls, skulle avsaknaden av en gudstro göra att man inte har någon att tacka för saker som sker? Att den värld vi lever i är en fantastisk plats fylld av fascinerande upplevelser och möten samt en hel del oförklarliga fenomen innebär inte att vi behöver hitta på en "skapare" för att förstå detta. Man kan vara tacksam över tillvaron ändå.

AMF2013-01-15 09:56
Antal inlägg: 335

Ja, utan religioner en bättre värld!

meimse2013-01-15 12:21
Antal inlägg: 733

De länder som är med i FN kunde införa obligatorisk och återkommande (typ morgon bön eller nåt) undervisning i deklarationen om mänskliga rättigheter. En sådan gemensam grundsyn, som väl redan finns i de flesta religioner, kanske skulle göra världen bättre så småningom. Sedan kan folk få tro på vilken gud de vill.

Skblole2013-01-16 17:10
Antal inlägg: 922

Vore världen en bättre plats utan människor eftersom det skulle vara mindre krig? Det här är en precis lika absurd frågeställning. Att ta bort religion vore att ta ifrån människor vad som i de allra flesta fall är deras starkaste källa till hopp och glädje för att en bråkdel inte kan hantera det. Nej, rikta ilskan åt annat håll hörni.

Ateister kanske inte startar krig över religion, men jag undrar om de inte är nummer ett på att döma andra människor idag. Med det sagt finns det naturligtvis massor av människor som beter sig på minst sagt förkastliga sätt "i religionens namn". Men idén om att peta i andra människors liv för att man i någon slags vetenskaplig beräkning tror sig kunna skapa en "bättre värld" äcklar mig.

blåhund - Ej medlem längre2013-01-16 17:13
Antal inlägg: 469

Religion är ofta grunden till krig,våld,och föder intolerans,ofrihet,självg odhet. En religionsfri värld är en utopi.De människor som tror att de måste ha en religion/bok/påve etc som bestämmer åt dem hur de ska tänka o handla,äta o klä sig,be böner och straffas/belönas efter döden etc,är förmodligen rädda för/saknar förmåga att inse att vi på vår planet är ensamma, vi har bara varandra och borde vara rädda om varandra.Det är för vissa så skrämmande att religion är att föredra, liksom det är enklare att tro på mirakler än att sätta sig in i biologi,kvantfysik,naturv etenskap.Värst av allt är att barn oftast inte har något val, de växer upp med den religion föräldrarna uppfostrar dem i. Så kan hat,ojämlikhet och kvinnoförakt frodas generation efter generation...det är ju i grunden religioner som hindrar människor att vara toleranta och se varandra som jämlikar.Skulle hedersmord,omskärelse,sjä lvmordsbomber ("du får 72 oskulder i himlen om du gör som Allah vill")våld o intolerans mot t.ex homosexuella,kvinnoförtry ck,hot om helvetet,mm mm existera om inte religioner fanns? Utan religion vore världen en bättre plats,utan tvekan.Kanske skulle folk vara snällare mot varann,helt enkelt.Vi har bara varandra.Ingen hör böner.

crooked rain - Ej medlem längre2013-01-16 17:25

+1 på skblole, nuff said.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-01-16 18:16
Antal inlägg: 1268

Svår frågeställning när begreppet religion kan betyda så pass mycket, men är det ens tänkbart med en mänsklig värld utan någon typ av religion?

Jag hörde nyligen ett bra citat: Ingen är så besatt av Bibeln som ateister.

Frasse2 - Ej medlem längre2013-01-16 21:46
Antal inlägg: 1465

Varför måste man ha en tro för att leva?
Varför inte bara finnas?

crooked rain - Ej medlem längre2013-01-16 21:48

Varför ifrågasätta andras behov av och sökande efter mening?

Frasse2 - Ej medlem längre2013-01-16 21:57

Varför tro på något som inte finns?
Skulle jag gå runt och med en dåres envishet säga att Mållgan finns så skulle folk tillslut betrakta mig som en komplett idiot men han finns ju lika mycket som gud.
Kan man inte bara tro på att vara .....ja bra!

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-01-16 22:36
Antal inlägg: 1268

De flesta troende skulle säga att det du hävdar inte finns är ytterst verkligt.

Frasse2 - Ej medlem längre2013-01-16 22:45

Visst , men det gör inte att det finns en gud iaf.
Men egentligen var tråden om världen skulle vara bättre utan religion och vi leker med tanken att det aldrig funnits någon religion så nog skulle den vara lite bättre.

mir_anda2013-01-16 23:03
Antal inlägg: 68

Blåhund; Tack för en utomordentligt välformulerat inlägg! Jag köper det rätt av - kan inte uttryckas bättre! Det är bara djupt beklagligt att så många människor på vår lilla planet har fastnat i ett religionsberoende ...vi skulle må f-n så mkt bättre om vi kunde TRO och lita på varandra ist.

bommarna2013-01-16 23:49
Antal inlägg: 366

Människor som lever efter bibeln krigar inte utan lever i fred med varandra över gränserna. De skull aldrig ta till vapen eller döda någon.

Inteallsbra - Ej medlem längre2013-01-17 16:51
Antal inlägg: 45

Gud till armén på 210 000 man :”Skona ingen döda alla, män, kvinnor, barn & spädbarn, oxar, får, kameler & åsnor”

(1 Sam 15:2-3)

Inteallsbra - Ej medlem längre2013-01-17 16:54
Antal inlägg: 45

Lovad vare Herren, min klippa, han som övat min arm för krig och lärt min hand att strida. Han som lägger folken under mina fötter

(Ps 144)

Bommarna: den som lever efter dessa bibelord ju värsta livsfarliga krigare!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?