Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2013-05-08 06:30 | |
![]() | jag håller nog med faiflower fullt ut. jag tror dessutom inte alls på att ingen "föds ond" vi är miljarders människor som alla är olika och världen hade inte sett ut som den gör om inte vissa är ondare av naturen än andra, det är ett personlighetsdrag och såna varierar mellan individer. jag tycker inte om att relationen till mor & far alltid skall analyseras sönder så fort en unge utvecklar något jobbigt. den varianten är grundad i vår empatiförmåga och att vi direkt tar barnets parti och letar fel i närmiljön. en människa kan vara en skit, en idiot, en dåre eller en underbar typ oavsett ålder. en i våra ögon normalt funtad person stryker inte omkring och styckar husdjur i smyg för att mamma var dum eller pappa söp istället för att köpa lego. möjligtvis utlöste det utagerandet pga affekt men draget fanns där annars hade det aldrig hänt. | |
| krysopras | 2013-05-08 07:32 | |
![]() | Men corlini. En 16-åring som köper Lego är kanske inte heller vad man betraktar som normalt funtad? Jag tror att vi alla har möjlighet att utveckla vad du kallar för ondska. Det som du kallar "draget" finns i människans genom som en av många möjligheter. Pressa vilken människa som helst tillräckligt hårt och du får ett monster. Det är enklare med unga människor som är fulla med hormoner men ännu inte har fullt utvecklade frontallober och därför inte någon fullt utvecklad känsla för moral eller full impulskontroll. Bl a är det därför som unga män funkar så bra som soldater i krig. Men missförstå mig inte, jag har INGET till övers för dem som plågar djur. Det finns inte på kartan. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-08 07:49 | |
![]() | vissa är inte ondare av naturen,man utvecklar inte ondska,man får skörda det man sår,slår du ett barn så lär du barnet slåss.behandlas ett barn respektlöst så lär sig inte barnet respektlöshet,får ett barn ingen kärlek så blir det så fel,En 16-åriing som köper lego är inte "normal" | |
| apbur | 2013-05-08 16:53 | |
![]() | Är det då mamman vi ska spärra in? Vi föds med olika förutsättningar. Varför ens säga emot det? | |
| fetabetapeta | 2013-05-08 18:12 | |
![]() | Under de första levnads åren utvecklas människans kognitiva och känslomässiga funktioner som tex empati. Att ha en stabil vuxen att knyta an till kan vara ganska avgörande för att forma en människa som uppfattas som normal utifrån rådande norm och värderingar. | |
| So_open_mind - Ej medlem längre | 2013-05-08 20:06 | |
![]() | Alltid någon bortförklaring om uppväxt han har väl en egen vilja ? spärrar ??? så trött på uppväxt orsaker det värkar förlåta allting :((((((((((( | |
| corlini | 2013-05-08 20:15 | |
![]() | jag menade självklart inte att grabben ska ha lego vid 16 års ålder. det jag menade var att pappa kanske söp istället för att köpa lego och umgås under uppväxten och att detta kan vara en av många utlösande faktorer. visst sker det saker i tidiga år som formar och utlöser mer eller mindre goda sidor hos alla. vi har det alla i oss, frågan är bara varför vissa ger sig fan på att bli bättre än dumhuvudet till förälder och blir riktigt kloka, sunda och snälla medborgare medans andra blir jävliga, onda och en belastning för oss alla. jag kan inte se det som annat än att vissa är mer onda än andra. att vissa har närmare att ta till destruktivitet, ilska och hat än de har att ge sig fan på något positivt konstruktivt och inte bli lika "låg" som de man är arg och besviken på. varför är det fel att påstå att det finns onda? är alla goda fast vissa börjar må dåligt? det köper jag inte. | |
| fetabetapeta | 2013-05-08 20:20 | |
![]() | Att söka efter förklaringar till människors avvikande beteenden handlar inte att urskulda, förlåta eller acceptera. men du kan aldrig med säkerhet veta att du skulle ha agerat annorlunda och gjort andra val om du gått i samma skor. Det är alltid lätt att stå på utsidan och peka finger. | |
| apbur | 2013-05-08 20:40 | |
![]() | corlini, varför vissa individer blir hyvens trots dåliga förutsättningar har med karaktär att göra. De är inte lika lata som andra som väljer att bli en pest för omgivningen. Den här lättjan känner de flesta människor intuitivt av och det är också utifrån det vi dömer. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-05-08 20:47 | |
![]() | Då stämmer det ju att ondskan sitter i pannloben..... =) | |
| So_open_mind - Ej medlem längre | 2013-05-08 21:07 | |
![]() | Nej den sitter på mitten av kroppen ;) baken haha | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-08 22:45 | |
![]() | grunden i barndommen har betydelse,och det är inte en bortförklaring mer en förklaring | |
| vase | 2013-05-09 00:42 | |
![]() | Till Corlini o övr Det svenska rättsväsendet dömer inte ut ngt direkt straff för detta, tyvärr. Är djur o personen minderårig. Men han har nog fått sitt straff. Är med namn o bild uthängd på nätet. Var FB som fångade in han. | |
| fetabetapeta | 2013-05-09 01:36 | |
![]() | förhoppningsvis får han en vårdplats på det nya rättspsyk utanför Gbg. | |
| kajix | 2013-05-09 06:54 | |
![]() | en del djurrättsaktivister tycker att vår köttindustri är ondska. många tycker att hitler var ond. inte alla. att slå ihjäl insekter (gärna med en sadistisk tanke) anses inte som ondska. att vilja plåga den här personen på värsta tänkbara sätt är normalt. | |
| siwu | 2013-05-09 06:56 | |
![]() | Varför skulle inte en 16 åring få köpa lego? Vem bestämmer vem som är normal? Har ni hört talas om Legoland och andra legostatyer. Var nog inga småglin som byggde det! Har ju inget med kattdödaren att göra men jag tycker resonemanget kring lego blev löjligt. Tror ungdommar skulle må bättre om de byggde lego istället för sitta framför datorn. Och jag menar inte duplo. | |
| corlini | 2013-05-09 07:46 | |
![]() | fetabeta, jo jag kan nog säga att jag skulle agerat annorlunda eftersom jag är beredd att hålla med apbur. det handlar om karaktär. låt oss leka med tanken att pojken haft det skit hemma på alla sätt, han får för sig att det bästa man kan göra åt saken är att stycka katter. jag får alltid för mig att se ner på, förakta och fnysa åt dem som behandlat mig som skit oavsett om det är familjemedlemmar eller utomstående och då i det ögonblicket bestämmer man sig för att inte bli likadan, bli bättre och göra rätt | |
| fetabetapeta | 2013-05-09 08:30 | |
![]() | Oj oj oj | |
| mz_lzrd | 2013-05-09 09:38 | |
![]() | Jag blev bekymrad över det som apbur skrev. Sånt förväntar jag mig av vissa skribenter, men apbur?? Hon måste väl ha skojat? I annat fall vill jag för min del gärna se en definition av begreppet "karaktär". För mig betyder karaktär personlighet. Då skulle apburs resonemang bli nåt i den här stilen: Att vissa människor har en dålig personlighet beror på att de har en dålig personlighet. Och det är deras eget fel. Nånstans där fallerar resonemanget, enl min mening. Är man just lat om man ger sig ut och plågar och mördar katter? Jag kan då hitta på en enorm massa andra mycket mer lättjefulla sysselsättningar. För vuxna människor kan jag dock absolut köpa att man har ansvar för hur man uttrycker sin personlighet. Man är skyldig att lägga band på sig även när det är skitjobbigt, helt enkelt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-09 10:49 | |
![]() | skulle mina 16 åringar köpa Lego så skulle jag fundera på vad jag gjort för fel,eller vad det var för fel på dom,förmodligen skulle 16 åringen blivit uträdd långt tidigare för sitt avikande betende.det är inte det att en 16 åring inte skulle FÅ köpa lego,utan att dom är int reserad av lego i stället för epa traktorer och tjejer tx,har en 16 åring stannat upp i en 8 årings fas så är det nog något fel som är trasigt | |