Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-12-15 01:04 | |
![]() | wildman - Vilket nytt sätt föreslår du? Det är bra att barn ifrågasätter - den vuxne bör försöka svara på alla relevanta frågor. Obstruktion däremot är något annat. Länken jag postade handlar om det. Ju bättre lärare - ju lättare för eleverna att vara motiverade. Men att vara lärare är inget lätt yrke - riktigt bra lärare på alla poster är nog tyvärr en utopi. Men elevmaterialet spelar in också - konstigt annars. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-12-15 01:08 | |
![]() | sen var ju inte allt sämre förr. Man kan inte gå tillbaka i tiden, utan måste tänka framåt - jag tycker inte att det är något fel i att sträva mot mer lydnad i skolan, utan aga eller despotism. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-15 01:33 | |
![]() | mina ungar har en mattelärare som inte kan svenska och har stora problem med att lära ut det skulle aldrig gått för 10 år sedan,Vad är förr? 10 år sedan eller 50 år sedan ?bara ändå så har jag farmors skolböcker kvar sedan hon gick i andra klass så fint som hon skrev då gör ingen unge som går i 9:an i dag,självklart ska man tänka framåt | |
| Minta | 2013-12-15 10:52 | |
![]() | Men barnen i artikeln blev inte utvisade och tilläts störa och sabotera föreläsningen. Det har ju inte med allmän disciplin att göra, inte heller att det inte var intressant. De flesta elever var intresserade, men en grupp killar tyckte det var kul att sabotera. Ingenting konstigt eller ovanligt med det, men lärarna som var med borde tagit ut dem. | |
| eeistan | 2013-12-15 12:08 | |
![]() | Vad hände med OBS klasserna? | |
| Minta | 2013-12-15 12:42 | |
![]() | Det verkar vara föräldrarna som har den största makten nu. Ingen förälder skulle acceptera att deras barn hamnade i obs-klass. Och de var inte särskilt lyckade heller och löste nog inga problem snarare tvärtom. | |
| Måns_E | 2013-12-15 12:54 | |
![]() | Eller så beror det på att inkompetenta kommunalpolitiker skall styra hur skolan skall fungera. Det var väl i och med kommunaliseringen som obsklasserna försvann? | |
| kryddeluntan | 2013-12-15 13:06 | |
![]() | I många kommuner har vi väldigt okunniga fritidspolitiker som styr. OBS klasser finns inte, däremot har vi särskilda undervisningsgrupper, för barn i behov av särskilt stöd. Det rör sig om barn med olika diagnoser, behov av undervisning i mindre grupper, anpassad undervisning m.m | |
| Minta | 2013-12-15 13:29 | |
![]() | Obsklasser var väl ingen bra lösning. De som gick där kände sig nog utsorterade och utpekade. Det fria skolvalet har lett till att föräldrarna fått mycket makt. De vill gärna hjälpa just sitt barn till en bra framtid och kan styra val av skola, betyg mm. Skolorna vill ha kvar eleverna och kan inte stöta sig med föräldrarna genom att särbehandla deras barn negativt. Det är inte bara kommunaliseringen, utan det fria skolvalet som försatt skolan i nuvarande situation. Jag tycker att den borde förstatligas. Det unika med den svenska skolan, när den hade som bäst resultat, var likvärdigheten. www.aftonbladet.se/n...80 25038.ab | |
| kryddeluntan | 2013-12-15 13:38 | |
![]() | Helt rätt Minta. Det fria skolvalet har också ökat segregationen på skolorna. Ingen vill gå i " fel skola", Sverige utmärker sig som det landet i världen som har kommit längst i att sätta individen och dennes behov främst. I flera jämförbara länder är familjen fortfarande den viktigaste sammanhållande faktorn. Jag tror också på att åter sätta in staten som huvudman för skolan. | |
| Måns_E | 2013-12-15 15:42 | |
![]() | Det är korrekt det r fria skolvalet var det andra politiska beslutet som undergrävde skolans status. Kommunaliseringen var dock det som startade förfallet. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-12-15 15:55 | |
![]() | Finland klarar sig bra tack vare att de inte gjorde som Sverige. | |
| kryddeluntan | 2013-12-15 17:31 | |
![]() | I Finland har också skolan en annan status i samhället. Håller med Måns_E om kommunaliseringen, här har vi resultatet, när okunniga politiker bestämmer. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-15 19:51 | |
![]() | obsklasser finns nu med bara det att det går under annat namn som assbergergruppen ock liknande,det ska inte vara kommunal skola den ska vara statlig | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-12-15 20:08 | |
![]() | Skolan ska vara statlig inbillar mig att den blir mer likvärdig då. Inkludering är det som gäller nu, oavsett om barnen fixar det eller inte. Intressant på P1: sverigesradio.se/sid...el =5727906 | |
| Gunilla _ | 2013-12-15 21:41 | |
![]() | Minta; " men lärarna som var med borde tagit ut dem." - med våld? st.nu/opinion/ordetf...n- i-skolan | |
| iomede | 2013-12-16 09:14 | |
![]() | Bra länk ovan. | |
| väggspel - Ej medlem längre | 2013-12-16 09:33 | |
![]() | Mycket bra länk. Finns en och annan, inte minst på det här forumet, som skulle må bra av att läsa - och försöka ta in texten. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2013-12-16 10:39 | |
![]() | Mycket bra! | |
| Minta | 2013-12-16 10:42 | |
![]() | Gunilla, ja det blir problematiskt om det skulle krävas våld. | |