Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 961

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kryddeluntan2013-12-28 10:13
Antal inlägg: 12360

Ttiittii, kan det vara så att Sote är påläst i ämnet?
Vi väljer själva vad vi vill ha för traditioner, vill du inte ha några, så är det ok.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-28 10:18
Antal inlägg: 37631

vet inte om hon är påläst mer enkelspårig,2000 åriga tradisioner som är tradision för några hundratals milijoner människor har hon en helt annan uppfattning om,firar jul som någonting helt annat

kryddeluntan2013-12-28 10:24

Ttiittii, du säger ju själv att traditioner inte har någon funktion.
I den kristna tron finns ju hur mycket traditioner som helst.

Sote2013-12-28 10:44
Antal inlägg: 3557

Ttiittii jaha är det ok att sitta och diskutera andra nu? Ok men dåså. Jag kan upplysa dig om att jag nog är betydligt mer påläst än vad du är. Du klarar ju knappt av att leta info på nätet utan kommer dragandes med dina lösttagna ideer som rätt sällan har någon som helst relevans och dessutom oftast grundar sig på dina egna begränsade erfarenheter.
Vad gäller mitt eget julfirande å säger jag det en gång till för att du ska ha en chans att förstå- jag firar som otrologt många andra helt enkelt jul av kulturell tradition och det är alltså själva traditionen som firas inte någons födelsedag eller nåt annat. God mat äts, presenter byter ägare, hemmet dekoreras, ljus tänds och man träffar goda vänner eller familj. Det har för väldigt många idag inte med religion utan tradition att göra. Det är inte så jävla kompliserat alls faktiskt.
Men jag förstår att det för dig som bara kan se det från ett håll är helt omöjligt att ta in så det bästa är ju att du låter bli att ge dig in i dessa diskussioner eftersom du trots förklaringar inte kan förstå.

Krakozhia - Ej medlem längre2013-12-28 18:27
Antal inlägg: 206

Julens historia en riktig pr-kupp.
Efter debatten om religionsundervisningen i skolan står det klart att fakta om varför vi firar julen är långt ifrån korrekt. Man kan inte annat än fascineras av kyrkans marknadsföringsavdelning. Läs mer i nedan artikel:

www.svd.se/opinion/b...82 3759.svd

Krakozhia - Ej medlem längre2013-12-28 18:30

Blanda för Guds skull inte ihop julen med sann Kristendom. De är varandras motsats. Nej julen borde avkristnas så det som vill fira den för kärlekens, familjens, eller sin hednatros skull kan få göra det. Och de som vill utöva sann Kristendom kan få göra det.

Sote2013-12-28 19:20

Det ovanstående är väl i stora drag ungefär det jag har skrivit om i både den här tråden och säkert några andra trådar också genom åren.

Majid23 - Ej medlem längre2013-12-29 01:57
Antal inlägg: 47

Jag är inte kristen men firar gärna svenska traditioner. Jag tycker att kyrkor är också jätte vackra byggnader, visar självklart alla stora kända kyrkor varje gång jag får utländska besökare i Sverige.
Jag gör det för att jag ser mest likheter i både religioner och traditioner. I 20 år trodde jag att de iranska traditionerna är BARA persisk/iransk tills jag flyttade hit och lärt mig svenskt och sett de andra traditionerna.
Bott 26 år här i Sverige och tro mig likheterna är mer än olikheterna. Även religionen, fast alla springer iväg så fort man nämner att man är muslim. Fattar verkligen inte varför!! Kristendom är en helig religion där och respekteras högt.
Det enda svar jag kan tänka mig är att det är nytt med utlänningar i Sverige. Hoppas det blir bättre om 50 år :-/

Gr3en - Ej medlem längre2013-12-29 09:25
Antal inlägg: 930

Majid23 fortsätt att skriva sådana inlägg så tar det nog bara 25 år! Det är väldigt tråkigt att du känner att folk tar avstånd pga din tro, jag hoppas det kommer en förändring snart.
Sen tror jag inte svenskar är direkt ovana med utlänningar. Vi blir bara sjukt missunnsamma, giriga och snåla med "vårt land" så fort ekonomin dalar lite. Dessutom är landet full med naiva människor som aldrig ens har varit i närheten av krig och oro. Lättlurade propagandaoffer.

Hoppas du stannar iaf. Vi behöver vettiga människor.

Majid23 - Ej medlem längre2013-12-29 22:08

Tack Gr3en, detta är nu mitt land och kommer att bygga det vidare för vår framtida generation. Har alltid tagit steg i positivt riktning men morsättningar är svåra.
Känner igen Mohammed situationen. Det är sant, det existerar men vissa vill inte känna till det för man är patriotiska för sitt land. Det är jätte fint men det ska inte blandas med rasism.

Sote2013-12-29 22:57

Trevligt Majid och välkommen hit. Det behövs verkligen lite nya perspektiv i diskussionerna här speciellt som ett stort antal av dom antingen startar som eller utvecklas till en invandrardiskussion och då påfallande ofta med anti islamiska inslag.
Jag skrev tidigare i den här tråden att jag genommåren har träffat många muslimer som har både julgran, adventsstake och julklappar och firar jul som många andra helt enkelt för att det är en svensk kulturell tradition och inte bryr sig om det religiösa inslaget. Jag blev lite misstrodd av någon så då passar jag på att fråga dig om du känner igen det. Under många år bodde och arbetade jag inom barnomsorgen i en stockholmsförort så jag har lite erfarenhet av olika kulturer till grund för mina iakttagelser.

Krakozhia - Ej medlem längre2014-01-02 19:03

Sote är du troende? Majid är du troende?

Sote2014-01-02 19:43

Krakozhia- du har uppenbarligen inte läst tråden men naturligtvis är jag inte troende. Då hade jag väl inte haft den synen på julfirandet som jag har eller? Eftersom jag tidigare i tråden , både den här och tidigare religiösa trådar, tagit upp det faktumet att kristendomen var en väl iscensatt konstruktion som sköttes av dåtidens bästa PR snubbar så torde det vara ganska så klart att jag inte är troende. Däremot är jag väl insatt i religionshistoria och även uppvuxen inom svenska kyrkan i en kyrkligt aktiv familj.

Majid23 - Ej medlem längre2014-01-03 14:46

Jo Sote jag vet, läst allas kommentarer och förstår nyanserna i diskussionerna men ville inte komentera någon.

Först vill jag bara klargöra att allt jag skriver här är från mina egna upplevelse och känslor. De är sanna för mig men behöver inte gälla för någon annan. Som bekant kan inte ens två syskon från samma föräldrar ha likadana tycke.

Men svar till din fråga sote;

Jag blandar inte ihop religion med kultur trots att de påverkar varandra i mångt och mycket. Är det inte lätt att jmf folk och beteende efter religion?
Jag firar för att jag det ger mig bra känsla men mest för att det ger en nostalgi känsla efter den tiden jag firade persiska nyåret med mina föräldrar och att kunna uppleva samma glädje och tillhörighet med min nuvarande familj, dvs fru och barn.
Jag tar verkligen illa upp varje gång någon vill visa empati och kläcker fram att jag har blivit försvenskad. Det betyder att man är bättre som svensk i mina öron.
Det enda jag försöker och vill vara är att vara människa med samvete som gör rätt för mig och leva ett sunt liv oavsett var jag bor tillsammans med de som är i min närhet. Men jag är positiv och tror inte att alla är rasister utan jag tänker att de är omedvetna. För jag tror stark på att alla människor är goda men befinner sig i olika nivåer av sina egna personlighetsutvecklingar .

Majid23 - Ej medlem längre2014-01-03 14:51

Krakozhia- nej jag är inte troende, varför frågar du?

ttiittii - Ej medlem längre2014-01-03 15:02
Antal inlägg: 37631

Majid23,det är ingen stor skillnadmellan Muslimer och Kristna,Det är mäst icke troende som tror vi hatar varandra

Sote2014-01-03 15:10

Ttiittii- nu är du där igen med ännu en okunnig och fördomsfull kommentar!

Majid23 - Ej medlem längre2014-01-03 15:17

Ttiittii- jag förstår inte vad du menar!

Majid23 - Ej medlem längre2014-01-03 15:23

Ttiittii- kan det vara intressant artikel?
www.mitti.se/?p=64197

kryddeluntan2014-01-03 16:22

Ttiittii, de kristna tror att Jesus är Guds son. Judar och muslimer tror det inte. De förnekar inte att han har funnits, men säger att han var en profet. Rätta mig Sote om jag har fel.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?