Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jellyflower2014-01-15 20:45
Antal inlägg: 1108

Jag kan inte för mitt liv begripa att man ens kan tro att tur och otur inte existerar, vad man väljer att kalla tur resp otur kan dock variera. Att tro att slumpen inte är en faktor i våra liv är att lida av den mest vanvettiga hybris. Jag fattar inte hur man kan känna sig förtjänt av allt bra som händer en, att man liksom åstadkommit allting själv - sin hälsa, sin ekonomi, sina barns hälsa och framgångar osv. Den sortens kontroll över skeendena har inte en människa.

Men depressionsbenägen som jag är och varit kan jag förstås mycket lättare förstå hur man kan tro att allting är ens eget fel. Det är dock en slags omvänd hybris över det. Sanningen är ju att människans makt är liten. Ta Steve Jobs som exempel, om ni vill.

Måns_E2014-01-15 21:03
Antal inlägg: 12028

Det är väl klart att det finns slump och tillfälligheter, men att skylla alla sina misslyckanden på otur är kanske också att blunda för sina egna begränsningar?

Oftast har inte folk otur (även om det såklart händer)

Incidental - Ej medlem längre2014-01-15 21:05
Antal inlägg: 7958

Hejsan Måns, long time no see.
Jag har tur när jag tänker.

jellyflower2014-01-15 21:13

Jo, folk har massor av otur, Måns. Även om det numera är poppis att skylla alla sjukdomar och handikapp och olyckor på den drabbade, så stämmer det inte att man är skyddad mot cancer och andra allvarliga åkommor om man bara lever ett genompräktigt liv.

T om trafikolyckor vållade av något rattfyllo kan idag skyllas på offret, vad skulle idioten ut på vägarna att göra?

Sunamikatastrofen i Thailand drabbade också bara folk som fick skylla sig själva. Uselt byggda hus i havsnivå, vad tänkte de på?

jellyflower2014-01-15 21:16

Men visst, Måns, som det klokt heter: grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference.

Det kan vara nog så knivigt att veta vad man kan påverka själv och vad som faktiskt är utom ens egen kontroll.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-01-15 21:23
Antal inlägg: 31064

Jellyflower, du skriver många kloka saker.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-01-15 21:28
Antal inlägg: 31064

Lady Sol: :) Mathias: Somliga av oss har inte möjlighet att åka på semester, så någonting har du som någon annan saknar. Kanske dags att bryta de där negativa tankebanorna innan du lägger krokben för din egen lycka.

temperance2014-01-15 21:47
Antal inlägg: 2314

Livet är absolut inte rättvist, vi i Sverige har det så äckligt mycket bättre än många andra i världen och det blir lite futtigt att då fastna i ett negativt, bittert otursmode där allt är emot en och alla är lyckade utom en själv och det är hemskt otur med vädret, trots att man haft förmånen att kunna åka till paradiset.
Jag rackar absolut inte ner på människor som drabbas av hemska saker men ibland borde man kanske stanna upp och se vad man faktiskt har - för sin egen skull, inte minst.

Anna Linnea2014-01-15 23:02
Antal inlägg: 86

Jellyflower jag instämmer helt och hållet i dina tankegångar! Temperence visst kan våra problem verka futtiga i jmfr. med våra fattiga medmänniskor i U-länderna. Men även om vi lever i ett lyxhandeln är det inte alltid problemen beror på pengar. Man kan bli sjuk, dö i förtid eller mista någon man älskar. Då spelar det nog ingen roll var i världen vi befinner oss.

temperance2014-01-15 23:22
Antal inlägg: 2314

Ja, och det räknas ju som hemska saker och knappast några I-landsproblem.

Måns_E2014-01-15 23:45
Antal inlägg: 12028

Jag har väl inte påstått att sjukdomar och olyckor aldrig slår orättvist? Folk som ofta brukar skylla sin livssituation på otur (vilket ofta snarare är någon form av avundsjuka på andra som har fått arbeta för sin framgång) handlar däremot om något annat.

Jag tror inte att man vare sig blir lycklig, nöjd eller "tursam" genom att hela tiden fokusera på vad man inte har uppnått. Det är nog också bra om man inser att man i regel inte får något gratis, och att det även gäller de som har lyckats bättre än vad man själv har gjort.

Men visst, det är klart att man kan råka illa ut, och att det inte är ens eget fel. Fast bitterhet och avundsjuka är ändock inte otur.

Silfverkrok - Ej medlem längre2014-01-16 01:09
Antal inlägg: 7174

otur är väl att råka ut för något trots att sannolikheten för att råka ut för detta skulle vara speciellt låg, gärna om det händer flera gånger på raken.

att bli förkyld under förkylningstider är alltså inte otur, även om det var under din ledighet, eller under en tid du hade råmycket att göra på jobbet (och känner dig oumbärlig på jobbet förstås).
Sen att slumpen eller oturen kan kännas lika jävla orättvis är förstås en annan femma.
Att någon alltid köper 8 till 12 trissvinster på raken är förstås skitsnack. Att räkna att skrapa fram ett värde som är exakt vad lotten kostade och kalla det vinst är förstås också fel.

Matthias M2014-01-16 08:00
Antal inlägg: 564

Sylviaplath: att åka på semester handlar inte om tur å otur för jag har tjänat ihop varenda krona till den resan själv genom att jobba. Det är inte så att jag haft turen att vinna en resa eller att jag är en sån där äcklig pappa betalar unge som tror att allt är gratis i livet. Alla kan kan åka på semester om dom vill men det handlar bara om vad man vill lägga pengarna på å hur mycket man vill spendera :)

LadySol - Ej medlem längre2014-01-16 09:26
Antal inlägg: 33199

Nej Mattias, alla kan inte spara ihop tillräckligt med pengar för att åka på semester. Livet är tyvärr inte så svart och vitt. Därför har du tur som har ett jobb som gör att du kan spara pengar, att du är klok nog att lägga pengarna på ett sparande istället för att supa upp dem, att du kom iväg på din semester, att flyget inte störtade, att bagaget inte försvann någonstans på vägen, att du inte blev matförgiftad under vistelsen, att du fick några soliga dagar, att du fick dig en upplevelse många avundas dig och som du troligen kommer att minnas tills alzheimern slår till, att du inte ramlade och bröt benet och att du sedan kom hem i ett stycke med en jävla massa roliga upplevelser och erfarenheter i ryggsäcken.

Du förstår, de gånger det funkar som det ska är de gånger man har tur. Att bara se oturen i livet gör att man tippar över och tycker synd om sig själv istället för att leva och njuta av de bra sakerna i livet.

Matthias M2014-01-16 10:40

Ladysol: klart att alla kan spara pengar till semester men jag menar inte att alla ska göra som jag å åka ända till Miami beach å va där i två veckor. Man kan semestra här i Sverige åxå för mycket billigare peng å Sverige är fint så det går bra att semestra här åxå. Men jag kan hålla med dig om att jag har tur som har ett jobb så att jag får inkomst. Ja spara pengar är jag bra på å jag köper aldrig nått onödigt skit. Men vill jag spendera så är jag väldigt duktig på det åxå. Jo du har rätt i en del saker du säger men jag ser inte bara oturen jag har å jag tycker inte ett dugg synd om mig själv. Men däremot tycker jag synd om några av dom uteliggare vi såg i Miami som jag gav några dollar eller lite mat till.

ttiittii - Ej medlem längre2014-01-16 19:51
Antal inlägg: 37631

Håller med dig Mattias,jag tar allt för givet

Matthias M2014-01-17 13:05

Ttiittii: tack men nu var det inte alls menat som nån pik till dig. Jag menade bara att jag inte tar nått för givet å att jag är tacksam för det lilla jag har för jag vet att trots att jag knappt har så mycket å önskar att jag hade vissa saker så finns det många som har det sämre än jag.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?