Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 079 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-07 14:31 | |
![]() | roja,jag håller med dig om att ordvalet är märkligt,men det kommer från bibeln.ja Gud har givit oss vinter.Jelly, jag påstår enligt dig att jag är gudsnådelig det är jättemärkligt vet inte vad ordet betyder.Och jag har helt säkert aldrig skrivit det förut och väntar med spänning på vad det betyder | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-07 14:35 | |
![]() | skördarna är för få,Människor kommer till tro hela tiden,och det är ett beslut som Alla ska ta själva, Vi kan berätta om vad Jesus gjort i våra liv hur människor blir förvandlade.men alla vill inte ha en tro på jesus och det är inget mer med det | |
| Linders - Ej medlem längre | 2014-02-07 15:09 | |
![]() | Om gud nu är allsmäktig och kärleksfull. Hur kommer det sig att han beodrar så mycket våldtäkter, mord, förstörelse av städer, ritual mord på barn osv. Gud har ju mördat otroligt mycket av sin skapelse, även om vi inte räknar med syndafloden. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-07 15:15 | |
![]() | Gud har aldrig beordrat våldtäkter mord och förstörelse,ritualmord på barn osv.Det är människor som gjort det.Gud är kärleken.Gud har gett alla människor fri vilja.I budorden så står det helt klart att du inta skall döda.men folk förkastar Guds ord och dödar endå | |
| Linders - Ej medlem längre | 2014-02-07 15:35 | |
![]() | Men enligt bibeln så har han gjort det. Bibeln är väl guds ord? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2014-02-07 15:44 | |
![]() | Tex efter att Moses fått budorden så blir det massmord direkt av hans folk som följt med, bara för att de hade gjort en staty av en kalv. På order av Gud. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2014-02-07 16:53 | |
![]() | linders- Tror du har läst lite fel där. Läs igen och återkom. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2014-02-07 16:58 | |
![]() | det enda sanna miraklet: www.youtube.com/watc...Fz RigSk_o0 | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2014-02-07 17:24 | |
![]() | Mirakalöst uselt ja. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2014-02-07 17:35 | |
![]() | gillar du inte hans mirakulöst feltajmade inlagor? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-07 17:59 | |
![]() | Linders,läs mosebok 2.Så det inte blir så fel | |
| Sangria | 2014-02-07 20:32 | |
![]() | Det är ju riktigt intressant läsning det där. Ta det här tex: 2När du köper en hebreisk slav skall han tjäna i sex år, men det sjunde året skall han friges utan betalning. 3Kom han ensam, skall han friges ensam; var han gift, skall hans hustru följa honom. 4Har hans herre gett honom en hustru och har hon fött honom söner och döttrar, skall hustrun och barnen tillhöra hennes herre, och mannen ensam skall friges. 5Men om slaven säger: ”Jag håller av min herre, min hustru och mina barn, jag vill inte bli fri”, 6då skall hans herre föra fram honom inför Gud; han skall föras fram till dörren eller dörrposten och hans herre skall genomborra hans öra med en syl, och så skall slaven tillhöra honom för alltid. 7Om någon har sålt sin dotter som slavinna, skall hon inte friges på samma sätt som de andra slavarna. 8Om hennes herre väljer henne för egen räkning men sedan inte vill veta av henne, skall han låta henne bli friköpt. Till utlänningar har han inte rätt att sälja henne när han behandlat henne trolöst. 9Utser han henne åt sin son, skall hon få samma rättigheter som en dotter. 10Tar han sig ännu en hustru, får han inte inskränka på den förras rätt till mat, kläder och bostad. 11Låter han henne inte få dessa tre ting, skall hon friges utan ersättning och betalning. Eller detta:12Den som slår ihjäl en människa skall straffas med döden. 13Om det inte var hans mening utan det var Gud som lät det ske, kan han fly till en plats som jag skall anvisa dig. 14Men om någon begår brottet att mörda med avsikt, får han gripas, även vid mitt altare, och skall avrättas. 15Den som slår sin far eller mor skall straffas med döden. 16Den som rövar bort en människa skall straffas med döden, vare sig han sålt den bortrövade eller denne påträffas hos honom. 17Den som förbannar sin far eller mor skall straffas med döden. Och här är ju ett bra exempel på den hämndlystna och mordiska guden som ni tillber: 23Min ängel skall gå framför dig och föra dig till amoreerna, hettiterna, perisseerna, kanaaneerna, hiveerna och jevuseerna, och jag skall utplåna dem. 27Skräcken för mig skall jag sända framför dig, och jag skall sprida förvirring bland alla folk du kommer till och driva dina fiender på flykten. 28Jag skall sända modlöshet framför dig, så att hiveerna, kanaaneerna och hettiterna jagas undan för dig. 29Men jag skall inte fördriva dem på ett enda år, för att inte landet skall bli en ödemark, där vilddjuren förökar sig och vållar dig skada. 30Steg för steg skall jag driva bort dem, till dess du har förökat dig och kan ta landet i besittning. 31Jag skall låta din gräns nå från Sävhavet till filisteernas hav och från öknen till Eufrat. Ty jag skall ge landets invånare i ert våld och driva undan dem för dig. Bäst att fortsätta läsa så man inte riskerar att få det hela om bakfoten och råka illa ut. Verkar ju som att våld och hot är ett stående inslag i den där boken........ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-07 20:36 | |
![]() | själv föredrar jag NT,Tror knappast du råkar illa ut .men Gt hör till allmän bildningen | |
| kryddeluntan | 2014-02-07 21:58 | |
![]() | Bra inlägg Sangria!!!är det här inte en grund för religiös extremism? I Guds namn, hans helighet har uttalat sig i en bok skriven av människor, läst och tolkad av människor, ja du milde tid. | |
| Sote | 2014-02-07 22:18 | |
![]() | Men se då är vi tillbaka på ruta ett. Ni säger att bibeln är Guds ord men eftersom GT är fullt av motsägelser, våld, hämnd, incest, övergrepp, uppmaningar till våld och hämnd, förföljelse kvinnoförtryck bara som några exempel så väljer ni att bortse från den delen och tar NT som är betydligt lättsammare och lite mer välanpassad. Finns ju förklaringar till varför just NT ser ut som det gör då det är en bok som togs fram av ett gäng gubbar för att passa den nya religionen Kristendomen. Man ville få folk att så smidigt som möjligt ta till sig det nya så man tog dom skrifter som passade bäst och ratade dom mindre passande. Ni väljer dom delar som känns lätta att förklara och leva med och väljer att blunda för resten. Det som inte funkar säger man bara är omodernt och inte anpassat till den moderna världen medan andra delar funkar finfint . Hyckleri och dubbelmoral. Ruta ett. Vi har haft den här diskussionen flera gånger redan i dom andra halleluja trådarna men det är väl bara att ta upp stafettpinnen igen och försöka komma med lite historiska fakta kring detta. Det är lätt att bortse från att det finns en mänsklig hand med i hela skapandet av religionernas utformning. | |
| kryddeluntan | 2014-02-07 22:23 | |
![]() | Tyvärr biter inte historisk fakta på Guds- fanatiker- med rätt -tro. Det har vi sett i halleluliatrådarna tidigare. | |
| kajix | 2014-02-07 22:31 | |
![]() | varför skriver ni här då? | |
| Sote | 2014-02-07 22:49 | |
![]() | Kajix- önskar verkligen att såna här trådar bara kunde självdö då dom är uttjatade till förbannelse redan men då dom alltid poppar upp och snabbt fylls med i mina ögon rappakalja så kan jag inte låta bli att tillföra en annan vinkling på det hela. Kan liksom inte låta ignorans stå helt oemotsagd men ska verkligen göra mitt bästa för att hålla det på ett minimum den här gången. | |
| kryddeluntan | 2014-02-07 22:53 | |
![]() | Mycket av världens elände och krig bottnar i religiösa fanatikers manipulationsförmåga. " jag / vi strider i Guds namn, för att förinta de otrogna hundarna." Oavsett religon. Jag struntar i stollarna här, men den som kan sin religionshistoria är Sote. | |
| kryddeluntan | 2014-02-07 23:04 | |
![]() | Kajix- såna här trådar måste man reagera på. Titta på den ultra religiösa högerextremismen i USA och i Sverige. Reagerar vi inte, tja, vad blir det då? En vända 100 år tillbaka i tiden? | |