Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 301 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Primalskrik - Ej medlem längre | 2014-04-12 06:59 | |
![]() | Är du verkligen rätt person att diskutera utbildning Titti? Ordet trovärdig är ju inte direkt något jag förknippar med dig efter att ha läst dina inlägg. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-04-12 07:04 | |
![]() | Är det rätt eller fel att diskutera andra människor i forumet ? | |
| Primalskrik - Ej medlem längre | 2014-04-12 07:08 | |
![]() | Vad har du själv för utbildning? Ärligt | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-04-12 07:10 | |
![]() | jag har 4 barn på grundskolan,1 på gymnasiet 2 på högskolan 4 barn som gått ut skolan Hur många har du primalskrik?vad är dina erfarenheter av skolan? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-04-12 07:11 | |
![]() | min utbikdning är inte intresant tråden handlar om skolan nu och inte om när jag gick i skolan | |
| Primalskrik - Ej medlem längre | 2014-04-12 07:17 | |
![]() | Vad jobbar du med? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-04-12 07:23 | |
![]() | hur många barn har du ? eftersom du stalkar mig så vet du vad jag gör | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-04-12 07:25 | |
![]() | skolan i dag diskuteras i dag diskuteras här,och ingenting annat,så lägg ner nu. | |
| Primalskrik - Ej medlem längre | 2014-04-12 07:26 | |
![]() | Undrade bara. Folk som har åsikter om det mesta brukar oftast vara högutbildade och ha full fart på karriären. Och dessutom vara belästa. Läser du mycket? | |
| le-lou | 2014-04-12 07:45 | |
![]() | www.lararnasnyheter....k- fernissa Den dominerande synen på inlärning anser jag vara en väldigt stor orsak till att den svenska skolan ser ut som den gör idag. Länken ovan förklarar det hela väldigt bra. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-04-12 08:55 | |
![]() | Flum. | |
| crille21 | 2014-04-12 11:15 | |
![]() | Många ifrågasätter lärarens kompetens när eleverna inte når målen i skolan. Varje år avsätts pengar till fortbildning. En stor del av fortbildningen är repetition av förra kursen. Man har bara bytt benämning. Med alla fortbildningar i bagaget ska nu eleverna få ta del av det hela. Men var finns tiden för genomförandet i klassrummet. Jag är ensam med 22 elever.Det innebär ca 2 minuter till varje elev. ( Eftersom alla elever har rätt tilll lika mycket.)I de flesta klasser finns det enligt statistiken två barn som inte lär sig läsa i samma takt som de andra eleverna. I den integrerade skolan finns också de barn som har stora koncentrationssvårigheter som drabbar inlärningen. För min del är det inte fortbildning och kompetens som saknas. Det är tid och resurser till barnen. | |
| Gunilla _ | 2014-04-12 12:27 | |
![]() | Att jämföra Sverige med andra länder, likväl som nu och då, är lite missvisande. Andra länder (och för 20+ år sen här) har inte "en skola för alla" där t ex nyanlända eller barn med stora svårigheter förväntas klara av det samma som övriga. Få länder är så glada i att reformera skolan som Sverige. Dessutom är det inte i Sverige en trend att plugga och nöta - det behöver uppmuntras! (Enligt forskningen tar det 5000 timmar att bli en bra [läsare]. Betänkt hur många år det tar för en som ägnar 7-8 minuter/dag åt det...) | |
| kryddeluntan | 2014-04-12 12:35 | |
![]() | Den senaste OECD rapporten visar tydligt precis det Gunilla och Crille tar upp. Svenska lärare ska ensamma klara av alla elever, oavsett elevernas förutsättningar. Lönerna är usla. Rapporten visar att, om vi sätter 100 på en person med jämförbar utbildning, så har svenska lärare 80% av dennes lön, motsvarande siffra för andra OECD länder är 136%. Det här är ren fakta. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-04-12 20:08 | |
![]() | Den intergrerade skolan är på väg bort,de har kommit på att det var ett dåligt sätt att spara pengar på,22 elever i olika åldrar är för många,men 22 elever i samma ålder är ganska få i värsta fall kan det vara 30 elever | |
| crille21 | 2014-04-12 21:58 | |
![]() | Jag vet... Det finns verkligen en anledning till att allt fler barn inte når de uppsatta målen. Att få tillbringa skoldagen i en mindre grupp har varit helt tabubelagt. Barnen är väldigt bra på att se olikheter redan i låg ålder. Under den sk lågstadietiden finns kämparglöden kvar. Tyvärr får de redan i årskurs 3 göra nationella prov i matte och svenska. Även om anpassning sker får de stackars barnen nu reda på sina bristfälliga resultat. De utvecklinssamtalen leder knappast till större förbättringar. Dessutom finns det knappast mer resurser insatta på mellanstadietiden heller. Det är jätteviktigt att byggstenarna i grunden sitter på rätt ställe för att färdigställa huset. | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-04-12 22:04 | |
![]() | Länka till styrdokumentet som säger att ''alla elever har rätt till lika mycket tid''. Tack på förhand. | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-04-12 22:04 | |
![]() | till "crille21". | |
| bommarna | 2014-04-12 22:49 | |
![]() | Sluta klaga på skolan och lärarna, de gör ett utmärkt jobb med de resurser de har. Höj lärarnas status istället se till att det blir mindre klasser och bättre lön. Och ni föräldrar det krävs faktiskt ansträngning för att lära sig något, se till att era barn gör läxor, läs för dem, förhör dem på läxor. Engagera er!! Lärare är inga trollkarlar och kunskap kommer inte utan ansträngning!! | |
| gurkan31 | 2014-04-13 03:04 | |
![]() | Bra skrivet Bommarna. Skolan är ingen Kunskapsautomat, det krävs engagemang och hårt jobb för att komma ngnstans, ngt många missar idag :P | |