Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 385

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2014-05-31 22:25
Antal inlägg: 3557

Ttiittii- tycker nog inte att du ska slå dig för bröstet och snacka om vad som är olagligt och inte. Du som mer än gärna betalar dina fortkörningsböter!!! Det är väl precis lika olagligt att köra för fort oavsett tid på dygnet och hastighetsbegränsning på gällande sträcka som att köpa en flaska skumpa till en nittonåring? Speciellt om man gör det typ varje dag! Så innan du kommer med dina moralpredikningar så kanske du ska ta och fundera över det där med att kasta den första stenen.......eller är det skillnad på lagar och lagar kanske?

Maradona19862014-05-31 22:27
Antal inlägg: 1801

Nora. Hävdade att lagen är korkad. Inte den som följer den. Viss skillnad.

Nora1 - Ej medlem längre2014-05-31 22:37
Antal inlägg: 2885

Jo men det är korkat att uppmuntra folk att bryta mot lagar som man personligen inte tycker är så viktiga.

Speciellt viktigt tycker jag det borde vara när det gäller ungdomar. Man ska väl vara en god förebild som förälder? Att ge till andras barn blir väl ännu mer tveksamt

Nora1 - Ej medlem längre2014-05-31 22:41

maradona. Jag tänkte inte på ditt inlägg specifikt.

Maradona19862014-05-31 22:47

"Andras barn". Vi pratar alltså om vuxna myndiga människor. Om en förälder har problem med att deras son/dotter får ett finvin när de fyllt nitton så måste jag hävda att det är deras problem. Inget som omgivningen behöver bekymra sig om.

Sote2014-05-31 22:51

Nora- bara för att vara lite petig då så är en artonåring faktiskt inte ett barn utan en myndig person. Dom kan dessutom köpa sin egen alkohol fullt lagligt på krogen. Men visst, jag skulle aldrig ge en flaska skumpa till någons student om jag visste att dom var emot det. Fast jag skulle å andra sidan inte ge bort en flaska av någonting eftersom jag gärna lägger ner lite mer möda på att hitta rätt grej till personen ifråga. Det är sällan nåt drickbart. Oavsett ålder.

Maradona19862014-05-31 22:58

Beroende på intresse kan ju en flaska vara en väldigt bra present.

Har gett en Trapist-samling med öl till en ölintresserad kompis och en Brunello till en kusin som är intresserad av vin. Inte direkt alkis-drycker och till rätt person absolut en kul present.

Nora1 - Ej medlem längre2014-05-31 23:07

Lite konstigt blir det i det här fallet när man både är myndig och ändå inte vilket även jag tycker är en sjukt konstig lag. Men i och med det blir dom ju ändå att betraktade som barn fortfarande på sätt och vis. Men ok. skit i det.

Jag hävdar ändå att våra lagar ska följas.

Sote2014-05-31 23:08

Maradona- absolut. Det är mest det att jag själv sällan dricker och är rätt så dålig på vad som är bra och inte så för mig att ge bort nåt i dryckesväg blir inte bra. En korg med hemlagade grejer som olika syltburkar, marmelader, smaksatt vinäger, inlagda grönsaker och annat det är mer min grej. Sånt är ofta väldigt uppskattat men förstås inte av en student då........

Sote2014-05-31 23:14

Nora- juridiskt så är dom faktiskt inte att betrakta som barn vare sig det gäller alkohol eller annat. Dom är myndiga och har rätt att göra allt som alla andra vuxna kan utom att köpa alkohol på systembolaget. Så det finns inte något sätt och vis som gör dom till barn. Däremot är dom ju barn för föräldrarna men det är vi ju hela livet och då har ju juridiken inget med det att göra.

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-31 23:49
Antal inlägg: 37631

Soten,mina studenter skulle inte ta emot alkohol och ingen i bekantskapskretsen skulle ge dom det,nu har jag bara hunnit med 6 av mina egna studenter men knappast att det kommer att ändras,skulle någon ge dom alkohol så skulle jag ringa Polisen och anmäla dom

kryddeluntan2014-06-01 00:01
Antal inlägg: 12360

Jag tror att TS har fått in en massa bra förslag.
Som Sote skriver, juridiskt är studenter vuxna, och man kan ju alltid fråga föräldrarna om det är ok. med en flaska skumpa.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-01 00:02
Antal inlägg: 2999

Präktighet o moral i kvadrat.
Du är den udda i skocken Titti så dina värderingar är inte bättre än någon annans i detta fall.

KJA822014-06-01 00:11
Antal inlägg: 213

Tillhör en av dem som fick en flaska skumpa runt halsen på studenten och inte blev jag någon gangster för det ;)

KJA822014-06-01 00:15
Antal inlägg: 213

Du kan göra glasen (om du bestämmer dig för det) lite roligare genom att gravera dem med någon text som passar personen.

Maradona19862014-06-01 00:16

titti, skulle du seriöst polisanmäla?? Om någon fick en dyr champagne i studentpresent?? Säg till i förväg, för jag skulle gärna vilja höra den konversationen från andra hållet.

Jag var en mönsterelev i den åldern. 4.9 i betyg och främst intresserad av min handbollskarriär. Men nog fan blev det en eller annan tonårsfylla.

I min värld är alkoholen och kyrkan två onda ting som folk går igenom. De som kommer ut på andra sidan i gott skick kommer att klara sig bra,

kryddeluntan2014-06-01 00:26
Antal inlägg: 12360

Var får du allt ifrån Maradona? Jättebra sagt, jag håller helt med dig i sista stycket i föregående inlägg.

Sote2014-06-01 00:55

Ttiittii- du får gärna svara på min fråga tidigare. Akta dig för att rikta ditt moralfinger anklagande åt något annat håll än ditt eget så länge du själv inte är utan skuld. Lagar som lagar och hur du kan ha sån total moralpanik över att en student, en vuxen människa, får en flaska skumpa i present samtidigt som du själv glatt trampar gasen i botten och kör precis hur fort du själv vill och dessutom helt seriöst anser att du har rätt att göra det för att du bedömer att situationen tillåter det gör att din åsikt i den här frågan visar på en total dubbelmoral. Är det värre att ge en flaska skumpa till en nittonåring än att trycka gasen i botten och dundra fram i valfri hastighet och utgöra en livsfara för vem som råkar komma i din väg? Du är minsann inte så helig som du gärna vill framstå. Men du gör väl som vanligt och duckar för frågor du inte kan svara på.

Challe_B - Ej medlem längre2014-06-01 00:57
Antal inlägg: 5853

Det är beundransvärt att du orkar, sote. Chansen att du kommer få ett vettigt svar är ju minimal.

Sote2014-06-01 00:58

Challe- jag vet.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?