Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 19 865 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kiwiskal | 2014-09-13 23:36 | |
![]() | Kiwi är ingen frukt btw, gick du i flumskola? | |
kiwiskal | 2014-09-13 23:38 | |
![]() | mollee, ja absolut, men normsamhället måste ju på en del sätt anpassa sig efter dig och andra som inte är normen med. Blir det inte väldigt konstigt annars? | |
kiwiskal | 2014-09-13 23:41 | |
![]() | Man kan vara ett offer för någons förtryck, tex otillgänglighet eller oförståelse om man inte tillhör normen. Ser ingen skillnad i att ge någon ett par glasögon eller ordna så att en döv person kan ta del av en föreläsning. Förutom att det är mer norm att ha synfel. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-09-13 23:50 | |
![]() | Ex A är blind B är döv. Båda har en funktionsnedsättning. A är funktionshindrad att köra bil vilket inte B är. Vad ska man göra eller beskriva det enligt dig? . | |
kiwiskal | 2014-09-13 23:54 | |
![]() | Glöm vad jag sagt om att det inte är funktionsnedsättning, jag menade inte så, jag menade att varför ska man utgå från ett "normal"-perspektiv. Nora1 vad ska jag beskriva? A är vit B är svart hur beskriver man det? Är vi vår hudfärg? www.normaldemokrater.../m anifest/ | |
kiwiskal | 2014-09-14 00:00 | |
![]() | Funktionshinder ja, i förhållande till den hörande eller seende bilisten. Finns ju folk med andra funktionshinder som kan köra egen bil och "normala" människor som inte kan det. | |
kiwiskal | 2014-09-14 00:00 | |
![]() | Om du sitter i ett rum med döva personer och du inte kan teckenspråk, vem är det som är funktionshindrad då? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-09-14 00:06 | |
![]() | i mitt ex får du väl ändå medge att som blind blir det lite svårt att köra bil. Om du t ex skulle jobba på en trafikskola och någon som är blind vill ta körkort är det väl ganska praktiskt att ge ett avslag pga funktionsnedsättning. Eller vad ska man göra i detta fall anser du? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-09-14 00:08 | |
![]() | jag skrev också att ex B inte hade något funktiondhinder. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-09-14 00:17 | |
![]() | Att höra är en funktion, Att förstå teckenspråk är kunskap. | |
Sten_Saxpåse | 2014-09-16 14:17 | |
![]() | "Sten, det är du som sagt att en person i rullstol inte är en fullt fungerande människa. stå för det istället för att kasta paj på mig " _ mycket riktigt, jag har sagt att en rullstolsbunden inte är fullt fungerande, eller som man kan använda i trevligare formulering: funktionsnedsättning. Det där ordet som du inte verkar förstå riktigt, men ändå tydligen godkänner (2014-09-13 23:54). Fast självklart är det ju enklare att måla upp sig själv som ett missförstått offer istället för att erkänna att du inte har en jävla aning om vad du pratar om. Sen är Kiwi visst en frukt, men du är väl lika säker på det som allt annat du skriver? googla "kiwi fruit" utan citationstecken och kolla i något av dom 1 210 000 sidorna som handlar om kiwifukt. *skakar på huvudet* | |
Sten_Saxpåse | 2014-09-16 14:25 | |
![]() | vet du vad som är sjukt mycket fulare än att vara lite för rak och ärlig ibland? Att låtsas-bry sig: att "kämpa för rättvisa" och "stå upp för dom svaga" när allt man egentligen vill ha är digitala axelklappar och anonym beundran från några medskribenter på ett forum för ett jävla spel. Du använder funktionshindrade att stå på för att folk ska se DIG. Äckligt, snedvridet människovärde. Hoppas resten av världen ser det med och behandlar dig därefter. Smuts. | |
mollee - Ej medlem längre | 2014-09-16 16:47 | |
![]() | Kiwiskal skrev: "mollee, ja absolut, men normsamhället måste ju på en del sätt anpassa sig efter dig och andra som inte är normen med. Blir det inte väldigt konstigt annars" Vad menas egentligen med att "anpassa sig"? Det är ett väldigt diffust begrepp och det beror väl på i vilka avseenden man talar om? Skolan är t ex en instution som har skyldighet när det kommer till att försöka anpassa undervisningen efter varje enskild individs behov och förutsättning. Samtidigt måste man anpassa lektioner och upplägg ur ett större perspektiv och ta hänsyn till gruppen i stort och så vidare... Jag anser att med rätt verktyg och stöd, så blir livet lite enklare för oss med funktionsnedsättning i form av npf-diagnoser. Kan man inte gå och är rullstolsbunden så får man givetvis anpassa vissa delar av samhället efter detta, t.e.x genom att bistå med rullstolsramper och hissar till de personer som är i behov av dessa. Däremot kan man inte begära att samhället skall anpassa sig efter en själv helt och hållet. Jag är ju t ex vegetarian, och blir jag erbjuden på middag uppskattar jag verkligen ifall värden/värdinnan har tagit sig tid till att göra en vegetarisk rätt åt mig. Jag har dock ingen rätt enligt mig, att begära att väninnan skall bjuda enbart på vegetariskt eller lägga all fokus på min mat. | |
mollee - Ej medlem längre | 2014-09-16 16:56 | |
![]() | Kiwi är förövrigt både en frukt och en fågel :-p | |
mollee - Ej medlem längre | 2014-09-16 17:01 | |
![]() | PS. Funktionsnedsättning är enligt mig verkligen inte ett nedsättande ord. Det betyder helt enkelt att man inte fungerar så väl som man borde i samhället så som det ser ut för tillfället. Jag tycker inte man skall skambelägga det ordet alls. | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2014-09-16 17:12 | |
![]() | Ordet "funktionsnedsättning" för mig, som själv har en bestående sådan, är inte huvudsakligen att "inte fungera erforderligt normalt i samhället", utan åsyftar en nedsättning i kroppens funktion/funktionalitet jämte en person utan komplikation(er). Hur detta yttrar sig rent och praktiskt och pragmatiskt lägger jag inte i definitionen/begreppet funktionsnedsatt. Även om det visar sig att det finns hjälpmedel som får mig att fungera låt säga EXAKT som en icke funktionsnedsatt i alla avseenden, försvinner inte min funktionsnedsättning till följd av detta, då jag utan hjälpmedel inte har samma förmåga/förutsättningar. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-16 17:22 | |
![]() | Botaniskt sett är kiwi ett bär. | |
mollee - Ej medlem längre | 2014-09-16 17:23 | |
![]() | Är det? Jaha, då har man lärt sig något nytt :-) | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-16 17:30 | |
![]() | Förutom kiwin...:) ...så håller jag med Mollee. | |