Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 010 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
BennyHonda | 2014-12-30 11:45 | |
![]() | Jag hade smällare när jag var liten. Det hade alla. Men det var bara på påskafton här nere. Men vi åkte ju bil utan bilbälte också. Cyklade utan hjälm. Det röktes inomhus mm. Det betyder ju inte att det var bra. Det går ju framåt med säkerheten. | |
Sote | 2014-12-30 14:08 | |
![]() | Ttiittii- eftersom du endast har en bild av alkohol ,den där alkohol alltid innebär fylleslag, så är din åsikt rätt orelevant. Faktum kvarstår: det är som du påpekade i studenttråden olagligt att köpa ut till en under tjugo år men fullt lagligt att bjuda på en begränsad mängd under kontrollerade förhållande. Detta står i alkohollagen så det är liksom inte något att tjafsa om. Vilket gjorde några av mina bekanta till lagbrytare när sönerna tog studenten.....men inte mig som bjöd på ett glas Champagne. Det andra faktumet är att det är olagligt att köpa och låta minderåriga hantera smällare och fyrverkerier även om en vuxen är närvarande. Det är alltså helt förbjudet att öht låta barn hantera detta vilket gör dig till en lagbrytare oavsett om du anser att dina smarta barn kan hantera detta eller ej. Det är ointressant i sammanhanget. Då kan jag påstå att min tonåring( som fö är tjugo nu ) kunde dricka alkohol för han kunde hantera det. Det är liksom samma sak. Alla som dricker gör det inte tills dom spyr. Ta dig en tur till närmaste akut under nyårsnatten så kanske du får se ett o annat. Och det är långt ifrån alla fyrverkeriolyckor som har alkohol inblandat speciellt när det handlar om barn. Naiv är bara förnamnet på vad du är. Det finns en massa andra ord som jag också skulle kunna använda men då blir jag nog bannad ett tag........ | |
kryddeluntan | 2014-12-30 16:10 | |
![]() | Ttiittii, hoppas att inte nåt av dina barn skadar sig med smällare och fyrverkerier. Hur ska du som förälder reagera om olyckan är framme? Det är trots allt du som har ansvaret. | |
bolo | 2014-12-30 16:32 | |
![]() | Stränga straff för de som missbrukar fyrverkeri! | |
dinodog | 2014-12-30 16:32 | |
![]() | Eller att någon annan skadas . Det skulle vara ännu värre. | |
mz_lzrd | 2014-12-30 16:37 | |
![]() | Tiittiii, det är inte upp till var och en enskild privatperson att avgöra vilka lagar man ska åtlyda och vilka man har rätt att strunta i. Det är själva essensen i det vi kallar lagar. De gäller för alla, hela tiden. Lagar som tillkommit för att skydda barn bör man ta på allvar. Det är inte för att beröva din barnaskara en rolig stund som den här lagen finns. Du får förstås gärna för mig låta dina barn smälla bort fingrar, ben och ögon på det festligaste vis, men du skulle kunna låta bli att skryta om det. Dubbelmoral och skenhelighet må vara en kristen tradition, men en äcklig sådan. | |
Förföljd - Ej medlem längre | 2014-12-30 17:20 | |
![]() | Det är fint med fyrverkerier, smäll på bara! Hoppas det blir mer än någonsin i år XD | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-30 18:17 | |
![]() | Hoppas också det blir mer smällare en någonsin. | |
dinodog | 2014-12-30 18:42 | |
![]() | Ja här i Göteborg ligger dimman tjock, och har gjort så hela dagen. Ska tydligen vara dimmigt imorgon med, det passar bra för man kan inte se ett skit av några raketer. | |
Sote | 2014-12-30 18:47 | |
![]() | Ttiittii- hur skulle det vara om du för en gång skull svarade på kritik du får? Du framställer dig mer än gärna som guds lilla hjälpreda som minsann hjälper folk till höger och vänster och verkligen bryr dig om alla stackare runtomkring dig samtidigt som du är fullständigt likgiltig inför det fakta att du fullt medvetet skickar ut dina barn med största lådan smällare var på egen hand för att det är ju minsann dina supersmarta ungar och dom kan ju aldrig bli skadade för det har du minsann lärt dom att undvika. Det är så otroligt jäkla ignorant att man bara skulle vilja anmäla dig till varenda jävla socialinstans det bara går för att inte tala om att polisanmäla. Det måste vara nån allvarlig störning som gör att du bara kan låtsas som att du inte har några fel och brister och inte behöver ta något ansvar alls. Till råga på allt har du mage att framställa detta som något häftigt och tufft!! Är du femton år eller??? Dessutom tillkommer ju detta med dina stöndiga fortkörningar där du glatt hojtar att du minsann gärna betalar alla dina böter för det är ju en så himla dum regel att man inte får köra så fort man själv vill. Jisses!!! Egentligen spelar det nog ingen roll om något allvarligt drabbar dina barn eller att dom skadar någon annan eller att du kör ihjäl någon för du har säkert någon himla bra ursäkt även för det i så fall. Typ att det är Guds vilja det som sker eller nåt. | |
Bitte - Administratör | 2014-12-30 18:49 | |
![]() | Allvarligt talat !! Nu är ni flera som lägger av..tråden handlar om fyrverkerier och inget annat Bitte | |
Sote | 2014-12-30 18:59 | |
![]() | Ja Bitte precis. Men att en person glatt framhåller att hon köper var sin värstinglåda till sina barn under glatt påhejande tycker jag fanimig är skamligt. Om man skriver på det viset så får man nog vara väldigt beredd på att gå i försvar för det också. Speciellt som man är väldigt snabb att döma andra människor i andra trådar på precis samma grunder! Det får faktiskt finnas något eget ansvar i det man skriver härinne också! Annars ska man inte öht skriva på det viset. Det var medvetet provocerande och då får man räkna med att bli ifrågasatt! Men jag lämnar tråden till förmån för dom som uppmanar barn att skada sig. Inga problem!! | |
dinodog | 2014-12-30 19:17 | |
![]() | Är benägen att hålla med Sote. Men visst jag är klar med tråden. Anser att fyrverkerier borde förbjudas. Det ska bara vara tillåtet av utbildade personer och under kontrollerade former. Vi får väl se hur många som skadad ev blir dödade av fyrverkerier på nyårsafton. | |
MiaFredrika | 2014-12-30 19:24 | |
![]() | Jag är och förblir förstummad av den här diskussionen och framför allt vissa infantila inlägg. Att smälla smällare skulle vara någon sorts mänsklig rättighet är befängt i mina ögon. Jag kan tycka att organiserade fyrkverkeri- uppvisningar är vackra, men det finns ingen anledning att vem som helst ska kunna köpa och smälla smällare som bara för oväsen. Bara för att man har kunnat göra det i årtionden/århundraden betyder väl inte det att man inte kan utvecklas och fundera över om man ska tänka om. I vissa länder kastar man ut levande getter från kyrktorn, för "det är tradition", men betyder väl inte att det är rätt? | |
88tinste | 2014-12-30 19:42 | |
![]() | Ville bara inflika till det dinodog skrev, de som säljer fyrverkerier, smällare osv måste gå utbildning för att handskas med det. Så jag håller med om att utbildning vore bra att kunna uppvisa för att få köpa också! Men jag är även på samma sida som sote, anledningen till att man inte vill delta i diskussioner här är att vissa kan provocera gallfeber på en och häva ur sig vad de vill. | |
Jens N - Ej medlem längre | 2014-12-30 19:53 | |
![]() | Håller med MiaFredrika | |
kryddeluntan | 2014-12-30 20:08 | |
![]() | Kanske kan man ändra på regler, köpa och betala för sina fyrverkeripjäser, men uthämtning sker på nyårsafton. Många skulle nog ogilla det och säkert skulle försäljningen gå ner. Många stormarknader har faktiskt slutat med försäljningen på grund av alla olyckor som det skapar. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-30 21:06 | |
![]() | Om,jag inte viste till 100% att dom kan hantera det dom håller på med så skulle dom inte få några smällare. .Dagen efter så får dom gå ut och plocka upp över en kasse med.fyverkeriskräp tändrör och plastbitar.Som det brukar bli. Det är bara särskilda utbildade ombud som får sälja smällare och. Fyverkerier ,Så det kan vara därför inte varuhus säljer längre. | |
magnusito | 2014-12-30 21:07 | |
![]() | Förbjud! | |
Sote | 2014-12-30 21:59 | |
![]() | Nej många varuhus säljer inte för att dom har bestämt sig för att inte medverka till milöförstöringen och de skador fyrverkerier gör på både människor och djur vilda som tama. Dessutom finns det ingen, absolut ingen, som kan vara 100% säker eftersom man aldrig kan veta när en raket bakskjuter eller skjuter snett rakt in bland folk. Man kan inte ha ett sånt resonemang eftersom det oavsett är olagligt att låta barn hantera detta. Det finns en anledning till det precis som det finns en anledning till att minderåriga inte ska dricka alkohol oavsett om dom kan hantera det eller ej! Det är oförsvarbart att medvetet låta barn hantera detta på egen hand och till råga på allt att heja på dom. Oförsvarbart!! | |