Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 19 448 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-25 16:04 | |
![]() | Om man nu reser till Sverige borde man nog ha lite koll på prisnivåerna här. Ett visst eget ansvar borde efterfrågas. När jag reser utomlands så brukar jag ha någorlunda koll på priserna i landet jag besöker. | |
cisplatin | 2015-07-25 16:32 | |
![]() | Hej alla; den utländska familjen frågade min dotter om hon visste om det var skäligt med 1000 kr till stan, för de hade hört att det skulle ligga kring 500. Min dotter svarade att ja, det brukar ligga kring 500. Så jag tycker nog inte att det kan räknas som att lägga sig i en legal affärsuppgörelse. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-07-25 16:35 | |
![]() | Genom att fråga skaffar man sig ju en viss koll.. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-25 17:12 | |
![]() | cisplatin, Då kommer saken i ett helt annat läge. | |
Bitte - Administratör | 2015-07-25 17:27 | |
![]() | Jag har funderat på detta med rädsla och insett att jag är rädd för min egen död att allt bara ska vara över , fast egentligen vet jag ju att det finns en fortsättning . Kanske en släng av åldersnoja eller nått Bitte | |
cisplatin | 2015-07-25 18:01 | |
![]() | Jag har, och har haft, väldigt svårt för det här med döden, men senaste året så har jag under en sekund eller två i taget kunnat förstå att den kan i vissa lägen komma som en befrielse, och/eller att man kan nog med stigande ålder komma att känna att OK, nu räcker det, jag behöver inget mer. | |
janne121212 | 2015-07-25 18:17 | |
![]() | Själv tycker jag att det är en befrielse att veta att det inte finns en fortsättning annat än för atomerna i min kropp, och dom klarar sig förbannat bra utan att sitta bundna till mig. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-25 18:22 | |
![]() | Jag är rädd att min sambo och min dotter som båda är invandrade till Sverige och har ett utländskt utseende ska utsättas för brott med rasistiska förtecken, nu när det svenska samhället blir mer och mer främlingsfientligt. Jag är även rädd för att de ska diskrimineras i allt mer ökande omfattning. De blir diskriminerade redan nu i vissa lägen, men med den normalisering som just nu sker vad gäller rasism och främlingsfientlighet i vårt land är jag rädd att det ska bli mycket värre. | |
PetLin2 | 2015-07-25 23:29 | |
![]() | Bra talat totravel. Har två barn adopterade från Kina och även om asiater inte utsätts så mycket så blir jag oroad. Min yngsta grät i våras när en klasskompis sagt att bruna partiet skulle se till att alla från andra länder skulle skickas hem. Min äldsta får ibland höra gliringar av typen tjing tjong kanske inte så allvarligt kan tyckas men varje kommentar sätter spår hos dem. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-26 06:48 | |
![]() | PetLin2, I en annan tråd häromdagen var det något troll som tyckte att det var helt utan värdering att kalla de kvinnor som gifter sig med en svensk eller flyttar till Sverige för att bo ihop med en svensk för importfruar. I det läget blir dina och även mitt barn importbarn. Det är en typ av normalisering av djupt kränkande tillmälen som just nu pågår. Det gör mig rädd. De här rasistiska eller främlingsfientliga krafterna har någon gång under processen tappat kontakten med verkligheten och fattar förmodligen inte att det är riktiga människor med känslor som de pratar om och med. De sprider sin dynga över hela internet och i stort sett i alla forum. De hotar folk som står upp mot rasismen. Den här SD-svansen gör mig både arg och rädd. | |
kryddeluntan | 2015-07-26 08:37 | |
![]() | PetLin2 och totravel, väldigt bra inlägg. Sånt här gör mig förbannad. Jag fick utstå mycket som barn pga mitt finska ursprung. Enda sättet att klara sig var att slåss eller klä väggarna med sig själv. Jag valde att slåss, bokstavligt. På den tiden var det inte bara verbala tillmälen utan också fysiska, man skulle ha stryk. Jag vägrade att stå tillbaka och bli slagen, och beväpnade mig med allt möjligt. | |
micro113 | 2015-07-26 10:06 | |
![]() | kryddeluntan Det kan ju inte stämma -- det har ju blivit mycket värre nu, har du missat det? Förr förekom inte sådant - då var ju svenskarna så öppna och toleranta ... eller inte. Nej, främlingsfientlighet är inget nytt i Sverige. | |
micro113 | 2015-07-26 10:08 | |
![]() | totravel Du fick i andra tråden en utförlig förklaring i hur ordet "importfruar" används i olika sammanhang och syftet med det. Att du byter tråd för att spotta rasism om mig är jäkligt lågt -- och detta att klistra "rasist" på alla som säger något man inte gillar är en mycket skrämmande trend som faktiskt är något som uppstått sista tjugo åren. DET är ett hot mot demokratin att försöka tysta alla som inte har samma åsikt som en själv. | |
kryddeluntan | 2015-07-26 10:17 | |
![]() | micro113, jag har inte missat nåt. Främlingsfientlighet har alltid funnits och visst har det blivit värre med internet och näthatet. Jag tror inte att någon som inte har varit utsatt har en aning om hur det verkligen känns i själen. | |
Bitte - Administratör | 2015-07-26 10:20 | |
![]() | Nu låter vi tråden handla om Rädslor Bitte | |
micro113 | 2015-07-26 10:25 | |
![]() | kryddeluntan Själv blev jag utsatt i barndomen - och blir det fortfarande på grund av mitt samiska ursprung som gör att folk uppfattar mig som finne eller ryss. Att bli mobbad för att jag inte talade finska blev jag av både svenskar och finnar. Rädsla ja - jag är rädd för denna intolerans som råder mot människor som inte faller in i kören och väljer att tycka exakt lika som mainstream i olika frågor. Historielösheten och viljan att skriva om vår historia är också något som skrämmer. | |
Mormodern49 | 2015-07-26 11:41 | |
![]() | Det som skrämmer mig allra mest är att det skall hända något hemskt med mina barnbarn . Att de skall bliva mördade av någon dåre , Det har jag börjat tänka på mer nu , det sista , sedan Lisa blev dödad . Hoppas att det är rätt person som är häktad för detta , så de får sitt straff | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-26 20:47 | |
![]() | Micro, Jag skiter fullständigt i vilket sammanhang som ordet används och vilket syfte det har. Det är ett djupt nedsättande ord och extremt värdeladdat för den det berör. Om man spammar med samma icke underbyggda argument gång på gång och försvarar SD:s politik i alla lägen så är man ett troll i mina ögon. Om du blir kränkt av detta så kan jag meddela att min sambo hälsar och säger att hon blir väldigt kränkt av tillmälet importfru. | |
micro113 | 2015-07-26 22:06 | |
![]() | totravel Du kan inte avgöra hur andra uppfattar ordet i olika sammanhang - det är är också något som skrämmer att somliga tror sig kunna föra allas talan. Om man inte kan klara en politisk diskussion utan att ge andra rasist stämpel och SD stämpel så är man ett troll - och det är en typ av trolleri som jag anser är skrämmande. Det om något skapar ett intolerant samhälle. Din sambo kanske inte lever i samma situation som de kvinnor som uttrycker beskriver situationen för. Jag gissar dock att hon fått ta del av din färgade inställning, snarare än vilka sammanhang de faktiskt handlar om. Vilket också är en skrämmande utveckling - när ena parten inte kan föra sin egen talan utan underkastar sig att partnern tolkar och för talan. | |
micro113 | 2015-07-26 22:09 | |
![]() | Mormodern49 Instämmer i dina rädslor där. För bara tjugo- trettio år sedan var barn och kvinnomord begångna av någon utanför familjen/närmaste kretsen mycket ovanligt - nu är det en brottstyp som ökar samtidigt som mord inom familj/närmsta kretsen minskade under nittiotalet. | |