Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 439

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2015-09-07 15:12
Antal inlägg: 4992

Kan bara konstatera att alternativet "en väldigt spännande bloggsituation" avgick med segern.

Så många bilder som dyker upp :-)

Gud låter för övrig hälsa att på torsdag är det röda strumpor som gäller om man heter Håkan eller Siv.

Just det, måste komma ihåg att köp mer T-röd.

(Nej, jag har ingen input i denna fråga för tillfället :-)

Moose72 - Ej medlem längre2015-09-07 17:50
Antal inlägg: 1910

www.sandaren.se/deba...ki sk-halsa

Jag har hört annat om religiösa och psykisk hälsa

tanja772015-09-08 15:12
Antal inlägg: 465

Gud är en sagofigur precis som Kalle Anka inget mer inget mindre.

kiwiskal2015-09-08 16:53
Antal inlägg: 2684

Sen när är psykisk sjukdom = tokig?

kiwiskal2015-09-08 16:55

Jag trodde att det var Jesus som förespråkade medmänsklighet och asketism, inte Gud. Står det i Biblen att Gud är enbart god? Har ej koll.

Linders - Ej medlem längre2015-09-08 18:23
Antal inlägg: 1943

Moose:

Så en god gissning är att religioner uppfanns för att människor skulle bli tryggare. De flesta har ju svårt med existentiella frågor och förr i tiden var det ju även svårt att förklara naturliga fenomen. Rätt naturligt att vi hittade på förklaringar för att lugna oss.

EricaJong2015-09-08 19:07
Antal inlägg: 537

Kiwiskal: det där med Guds godhet är svårt. Vad är godhet öht?

Rhotheta2015-09-09 15:24

Oavsett frågan om guds existens har människan som varelse ett magiskt tänkande. Hon föreställer sig att det går att påverka slumpen med olika medel, samt att "varför just jag?" är en relevant fråga att ställa. Jag tror inte att det finns en enda förhärdad ateist, som helt kan frigöra sig från dessa naturliga resultat av att själv agera med avsikt och att bara se sin egen situation och inte hela världens.

Keyzer Söze - Ej medlem längre2015-09-09 16:07
Antal inlägg: 214

Självklart är vi alla egoister oavsett tro eller icke-tro. Däremot är ju långt ifrån alla så naiva att man tror eller förlitar sig på slumpen. Logiskt tänkande människor spelar inte på lotto.

malmöiska2015-09-09 18:16
Antal inlägg: 305

Fantasier. Ett olyckligt påfund

kiwiskal2015-09-09 19:27

Varför är "Varför just jag?" en irrelevant fråga att ställa?

I love Jesus2015-09-09 20:30
Antal inlägg: 160

Gud är kärlek. finns många som upplevt smärta av olika slag men som ändå trott på Gud. Gud kan finnas där mitt i det svåra. Om folk anklagar Gud kan de väl lika gärna anklaga den onde-istället. Gud är endast god. kram. frid. allt gott.

ttiittii - Ej medlem längre2015-09-09 20:50
Antal inlägg: 37631

Vi vet hur Kalle Anka ser ut,vi vet inte hur kärlek ser ut.Vi vet att kärlek finns och verkar och det är Gud.
Jesus är för oss Kristna :vägen sanningen och livet .Jesus sätt att tackla problem och lösa dom ser jag som unikt Och jag beslutade mig för länge sedan att följa Jesus och aldrig mer gå tillbaka.
Och det står i Bibeln att vi Kristna ska bli betraktade som knäppa och galna.
Men jag tycker det är hämskt tragiskt när atteister ska förklara vad Vi Kristna tror på.
Att vi skulle tro på en farbror eller en person med långt skägg som svävar runt och är osynlig och den här mannen skulle lyfta upp små barn som håller på att drunkna och rädda dom.Snacka om sjuk uppfattning Det är gränsfall idioti.

Rhotheta2015-09-10 07:47

"Varför är "Varför just jag?" en irrelevant fråga att ställa?"

För att det inte finns något varför.

Den abborre du fiskar upp hade bara otur. Du hade ingen kännedom om dess tidigare liv och visste inte vem han var. Det bara hände. Samma med en bilolycka.

Rhotheta2015-09-10 08:20

Ingen fara, titti.

Jag har aldrig träffat på en ateist som på allvar tror att kristna tror på en gubbe på ett moln. De använder ofta den bilden när de raljerar, men de tror inte att det är så ni tror. Måhända någon enstaka som jag aldrig hört talas om. Extremt obildad i så fall.

Jag har heller nästan aldrig träffat en på en kristen som inte påpekar att han eller hon inte tror på ett gubbe med långt vitt skägg.

Vi vet.

Som du själv sade

Gud är kärlek
gud är kraft
gud är skapande
gud är liv
gud är det som är
gud är det lilla barnet
gud är din broder
Gud är fadern
gud är skaparen
gud är domaren
gud är straffaren
gud är sonen
gud är offret
gud är försonaren
gud är tröstaren
gud är den helige ande

Dessa strofer matas man med hela livet.

Och trots det:

"De hörde Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. 9Men Herren Gud ropade på mannen: ”Var är du?”"

Schizo kille som ser allt och tappar bort två nakna typer i en trädgård.

(Hela tanken om arvssynd, dvs att Jesus är nödvändig bygger på denna naiva scen. Käkar de ingen frukt händer inget.)

Jag tänker inte uttala mig om Gud, men bibeln skulle ha behövt en manusdoktor innan den släpptes på DVD. Storymässigt håller den inte ihop av egen kraft.
Står till och med på kartongen: "Tillsätt helige ande!"

Keyzer Söze - Ej medlem längre2015-09-10 13:13

"Gott ist tot"

Friedrich Nietzsche

janne1212122015-09-10 13:25
Antal inlägg: 4722

Religionen blev till när människan ( primaten) fick en alldeles för stor hjärna för sitt eget bästa.

När vår art blev klok nog att inse att vi alla en gång ska dö behövde vi någon skyddsmekanism för att klara av denna smärtsamma upptäckt.

Keyzer Söze - Ej medlem längre2015-09-10 15:13

Samt ett bra verktyg för överheten att kontrollera och förtrycka sina undersåtar.

tanja772015-09-10 19:03
Antal inlägg: 465

Vissa tror på troll och tomtar med el u name it.. Men att skylla på allt ont ( sjukdomar, svält etc)på guds vägar äro outgrundliga el att det är människans offer el deras synder som är svaret. El om nåt bra ja men då jäklar har den där guden gjort det . Men hallå!! :-D

ttiittii - Ej medlem längre2015-09-10 21:14
Antal inlägg: 37631

tanja,dom flesta människor jag umgås med är Kristna,Och det Du skriver har jag aldrig stött på.Har Du verkligen stött på det eller ä det något Du sett på någon film eller hittat på själv?
hur som helst Så finns det inte en enda Kristen människa i Sverige som tror som Du skriver

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?