Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 460 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Getskägg | 2006-10-22 01:47 | |
![]() | låter lite gay | |
| monkan56 | 2006-10-22 06:53 | |
![]() | Alla ni verkar så himla insatta i halloween, men jaghar för mig att halloween ska firas dagen innan allhelgona eller nåt sånt..Å andra sidan är det som jag brukar säga "det ena förtar inte det andra", tycker nog att det finns plats för bägge sederna, det gäller bara att hålla isär | |
| HannaSofia | 2006-10-22 13:54 | |
![]() | Träffade en engelska på en fest i går och vi pratade lite Halloween. Enligt henne är den amerikanska Halloweenkulturen starkt influerad av den Mexikanska högtiden Dias de los Muertos som firas 1 o 2 november. Länkar här till ett reserepotage ur Vagabond med rubriken Party för de döda: www.resfeber.se/se/t...y= 228& | |
| pilutta-dej | 2006-10-22 22:12 | |
![]() | Det är klart att de flesta seder har utländskt ursprung, Lucia var ju från Sicilien t.ex. Det som stör mig med Halloween är att det kom så snabbt och framför allt i affärerna, det var inget som växte fram hos svenska folket att det kanske vore kul att spöka till det, utan det kändew väldigt kommersiellt. Men jag tycker också att det verkar ha ebbat ut. Eftersom så mycket film (och mycket bra film) görs i USA verkar många historielösa ungdomar veta mer om hur det går till over there än hemma i Sverige. Rättsväsendet har ju inte samma regler här som där, men det tror man ofta. Det värsta av det urskillningslöst importerade är att många svenska brudar numera lämnas över till brudgummen av pappa eller någon annan manlig släkting. Som en ägodel eller något viljelöst mähä. GÅ INTE PÅ DET TJEJER! Frimodig och stolt skall du vandra altargången upp hand i hand med din älskade, inte med din pappa! Det kanske kom lite långt från ämnet, men jag ser det plötsliga Halloweenfirandet i detta sammanhang. | |
| krihag | 2006-10-22 22:48 | |
![]() | monkan56: Halloween firas alltid den 31 oktober - det är allhelgona som aldrig står still så att man lär sig. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2006-10-22 23:22 | |
![]() | Vi har firat halloween med barnen under ett antal år. Mest för att dom tycker att det är kul. Har inget direkt med innebörden att göra. Våran fest har oftast gått under namnet "spökfest" och vi har puntat med geléormar och plastflugor, orange duk på en större svart, lite självlysande grejer och så naturligtvis utklädning. Sen har jag bakat maränger i form av dödskallar, ben och spöken och vi har haft spöktårta och en gång en tårta som var invaderad av maskar (i cola) och annat hemskt. I alla fall så har det varit för barnen och vi har alla tyckt att det varit kul. Dock INGET "bus eller godis" eller så, utan mer en ursäkt till att ha fest (Temafest). | |
| HannaSofia | 2006-10-23 00:02 | |
![]() | Varför vi firar våra officiella högtider här i Sverige finns det inga enkla svar på. Jag rekommenderar varmt Göran Stålboms bok Vintersolståndet för den som ev. kan tänkas vara intresserad. När det gäller hur en brud tar sig fram till altaret håller jag med dig till fullo pilutta-dej. Det gör Vett & etikettikonen på DN, Magdalena Ribbing också. Saxar från DN:s frågesamling nedan Hej! Vad anser du om seden vid bröllop där bruden blir framledd till altaret och sin blivande man av sin far? Är inte det en väldigt förlegad osvensk tradition som kommer från USA och som spridits till oss via amerikanska filmer och serier. Är detta en sed vid bröllopet du föredrar? Magdalena Ribbing: I Sverige är den mycket gamla traditionen att brud och brudgum går tillsammans in i kyrkan som ett slags tecken på att kvinnan frivilligt ingår äktenskapet. I många andra kulturer "ges" bruden bort av sin far eller annan släkting. Vigs man på svenskt sätt är den svenska traditionen att föredra. Obs att bruden inte "leds" fram utan förs fram! | |
| mrperfect | 2009-10-14 00:13 | |
![]() | Nu börjar dom här dumheterna igen :/ | |
| caughtbock | 2009-10-14 00:46 | |
![]() | Jag stör mig på alla som firar Halloween någon annan dag än den 31:e oktober. Ungar som kommer innan eller efter och tigger får stryk! | |
| UlfTjur | 2009-10-14 02:05 | |
![]() | Varför importeraseder - bättre att vi exporterar... allt för handelsbalansen Sälj Midsommarfirande, kräftskivor och surströmmingspremiärer älgjakt mm... men bort med hallowen - hör inte hemma i vår svenska kultur | |
| Dogface | 2009-10-14 12:44 | |
![]() | jag tycker halloween är dökul. Älskar att spöka ut mej och skiter ivarifrån seden kommer. Önskar att det var halloween oftare. | |
| LasseBjörn | 2009-10-14 12:54 | |
![]() | Jag har funderat på om man kanske kan ändra stavningen lite och istället se det som en hyllning till den österrikiska huvudstaden. Det skulle tilltala mig mycket mer än det nuvarande upplägget som jag fortfarande är lika kritisk till som jag tydligen var i början av tråden. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-10-14 12:59 | |
![]() | Men låt ungarna ha lite kul!varför ska vuxna alltid hålla på å tänka sönder å analysera sönder saker.... Själv tycker jag det är rätt mysigt med halloween! | |
| LasseBjörn | 2009-10-14 13:01 | |
![]() | De kan lika gärna gå omkring i dirndl respektive lederhosen som någon jävla spökdräkt. Det här är en av de bästa idéerna jag fått på flera månader, så lite respekt tack. | |
| zoof | 2009-10-14 13:12 | |
![]() | LasseBjörn, du har mitt fulla stöd! | |
| Night Monkey - Ej medlem längre | 2009-10-14 15:09 | |
![]() | Jag behöver inte klä ut mig o godis kan man köpa själv utan att knacka dörr. Det var nog ingen som uppskattade mitt förra Halloween skämt . jag gick in i en affär o sen tog jag fram motorsågen o jaga folk i timtal o sen när golvet o väggarna var röda så blev jag glad tog pengarna i kassan o stack ^^ | |