Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 11 |
Inloggade | 29 |
Mobilspel
Pågående | 19 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2016-01-12 23:09 | |
![]() | Måns_E Nej - inte ett dugg sjävlklart. Till skillnad från Finland har vi inte ett särskilt ord för medborgare - finländare. Så de som blir svenska medborgare blir inte "svenskar" (som är en etnisk grupp) utan de blir svenska medborgare.. | |
micro113 | 2016-01-12 23:11 | |
![]() | kiwiskal Ja, uppenbarligen är det viktigt för somliga att få gradera upp människor och kalla dem "svenskar" ... Själv har jag - trots många invandrare i släkten - inte upptäckt att invandrarna själva ser det som en uppgradering och något de strävar efter. | |
Rhotheta | 2016-01-12 23:13 | |
![]() | En etnisk nordamerikan bor i ett reservat. | |
Måns_E | 2016-01-12 23:14 | |
![]() | micro nu försöker du bara semantiskt vrida på begreppen. Vilket förvisso inte förvånar det minsta. Intressant nog så är det första som står i SAOB (och svenska akademin får väl ändå räknas som något av en större auktoritet än du i detta fall?): "SVENSK mansperson av svensk nationalitet, svensk mansperson; i pl. äv. utan avseende på kön." | |
Lågintensiv | 2016-01-12 23:18 | |
![]() | Kiwi: det är inte intressant. Folk fastnar i stickspår med sin favoritfiende. | |
kiwiskal | 2016-01-12 23:18 | |
![]() | Av din trådstart förstod jag det som att du anser dig ha lite ensamrätt på att vara etnisk svensk? Och vidare att du inte tycker att Soran Ismail får kalla sig det. Jag undrar var någonstans du far illa av att en komiker kallar sig både svensk och kurd? | |
micro113 | 2016-01-12 23:19 | |
![]() | Ja, för kvinnliga formen heter SVENSKA .. i singularis .. Vad det inte står är .. "vem som helst som vill känna sig som" .. noterade du det? | |
Lågintensiv | 2016-01-12 23:20 | |
![]() | Det har hon aldrig uttryckt. Hennes formulering var vald utifrån tidigare diskussion i annan numer låst tråd. | |
Måns_E | 2016-01-12 23:21 | |
![]() | Du kan även se uppslaget på adjektiv "1) som bor l. finns i" | |
micro113 | 2016-01-12 23:22 | |
![]() | kiwiskal Jag har absolut inte ensamrätt på det -- majoriteten av Sveriges befolkning består faktiskt av etniska svenskar ... Jag undrar mer varför jag inte accepteras som kurd om "jag känner mig lite kurdisk" .. eftersom Soran anser att det räcker med hans känsla för att vara svensk samtidigt som han avgränsar alla från att vara kurder på känsla för det är hans ETNISKA tillhörighet .. | |
micro113 | 2016-01-12 23:23 | |
![]() | Måns_E Vilket fortfarande inte gör dem till etniska svenskar ... | |
Lågintensiv | 2016-01-12 23:23 | |
![]() | Jaha, Måns. Så nu är en asylsökande som bor på flyktingförläggning x sedan en vecka alltså svensk enligt din generösa tolkning utifrån uppslagsverket. | |
Måns_E | 2016-01-12 23:25 | |
![]() | Har han sagt att du inte får flytta till kurdiska områden och känna dig som kurd? När har han sagt det? Att du skulle känna dig som kurd utan att ens satt din fot där och levt med kurder verkar ju lite väl magstarkt. Eller åtminstone inte så värst trovärdigt. För min del så får du förvisso känna dig som kurd, men jag kommer inte tro på dig. Att Soran som i hela sitt liv har bott i Sverige och umgåtts med svenskar känner sig svensk har jag inte det minsta svårt att förstå. Jag förstår inte heller varför du retar dig på att han känner sig svensk. Det är väl bra? | |
micro113 | 2016-01-12 23:25 | |
![]() | Och loco har fortfarande inte svaret på vad Prinsessan Madeleines barn är .. Så Måns kanske kan ta det istället ... Är de: Svenskar, amerikanare eller britter? | |
Måns_E | 2016-01-12 23:27 | |
![]() | Lågintensiv, jag bara motsatte mig micros dogmatiska inställning till att man inte kan bli svensk om man inte är född här. Dessutom så stämde ju inte hennes påstående. Jag hittade ju källor som direkt motsade vad hon påstod. | |
micro113 | 2016-01-12 23:28 | |
![]() | Måns_E Soran trycker på att han är etnisk kurd -- det är inte landbundet .. Varför skulle det vara magstarkt -- leva med kurder kan man göra i Sverige faktiskt .. Det behöver man inte besöka andra länder för.. För min del får Soran och övriga känna sig som svenskar -- det gör dem inte till svenskar .. | |
Måns_E | 2016-01-12 23:29 | |
![]() | micro, det är ju du som tycker att det är viktigt, inte jag. De är väl rimligtvis alla tre. Om de känner tillhörighet med dessa tre länder. Konstigare än så behöver det inte vara. | |
micro113 | 2016-01-12 23:29 | |
![]() | Måns_E Vilka källor motsade det jag säger? | |
kiwiskal | 2016-01-12 23:29 | |
![]() | Jag undrar fortfarande vad det spelar för roll? | |
Måns_E | 2016-01-12 23:29 | |
![]() | micro, lever du med kurder? | |