Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 012

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2016-03-30 08:01
Antal inlägg: 37631

Backa en sida så ser ni hur förslaget ser ut

janne1212122016-03-30 08:29
Antal inlägg: 4722

Det finns inget utarbetat förslag hur det hela ska s ut.
M vill köra det som ett pilotprojekt i Stockholm för att sen utvärdera.
Misstänker att man sneglar på andra länder som kör systemet när man ska gå mer in i detalj.

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-30 08:31

Bra då kommer dom få svart på vitt på att det inte funkar

janne1212122016-03-30 08:51

Engelska skolan som är har skolåret indelat i tre terminer fungerar alltså inte enligt dig ttiittii.
Tror du att du kan upplysa oss varför det inte fungerar i England och inte kommer fungera här.
Det räcker liksom inte att säga att barnen nödvändigtvis måste ha 10 veckors ledighet bara för att du hade det och att du tror att det är det bästa.

Jag tycker det verkar som om du uttalar dig utan kunskap i ämnet och utan att verkligen ha satt dig in i hur världen fungerar utanför din lilla bubbla.

Ruckzuck2016-03-30 08:54
Antal inlägg: 34614

Om jag inte har fel så finns det viss forskning som säger att det är bättre för oss (vad det gäller stress och dylikt) att ha några kortare lov/semesterperioder per år istället för en enda lång. Det tar en viss tid att ladda batterierna, men när den tiden har nåtts så är det inte meningsfullt med flera veckor till med ledighet.

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-30 09:34

England intresserar mig inte.Hur dom väljer att göra där är deras val och ansvar.Att hacka sönder Sommarlovet här är bara sjuk störigt.
Såg en undersökning och enligt den så är det inget att oroa sig för Det var för många som var emot

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-30 09:36

Ett land som dessutom har barnaga lagligt i skolan skulle det vara en förebild knappast

Mercedes2016-03-30 10:51
Antal inlägg: 728

3 terminer tilltalar inte alls!

Tommy 19792016-03-30 11:26
Antal inlägg: 1182

Titti, det är din ÅSIKT. Och den har du ju givetvis all rätt att ha, men att säga att det är "sjukt störigt" att "hacka sönder sommarlovet" är väl knappast ett hållbart argument om man vill föra en seriös debatt?

För egen del vet jag helt enkelt för lite för att egentligen kunna uttala mig. Spontant kan jag väl känna att om syftet är att stärka elevers resultat och/eller kvalitén på undervisningen är det lite grann som att använda vattenkanna för att släcka en skogsbrand.

De underliggande problemen med att det finns elever som helt enkelt skiter i skolan, att lärare får allt sämre auktoritet m m, lär inte försvinna för att man inför ett system med tre terminer. Tror ni att skoltrötta elever kommer att bli mer studiemotiverade i och med att de "tvingas" gå i skola under sommaren?

Jag tror att för att komma till bukt med problemen inom det svenska skolväsendet måste man framför allt höja statusen på läraryrket. Höj till att börja med lönen! Och se till att de får utökade befogenheter så att det åtminstone blir praktiskt möjligt att bedriva undervisning. Att det på sina håll inte ens är möjligt för lärarna att beslagta ungarnas mobiltelefoner är fullständigt befängt.

EricaJong2016-03-30 11:35
Antal inlägg: 537

Jag tänker så här: Korta ner sommarlovet något, men ta inte bort den härliga känslan av ledighet - ungarna behöver den en gång om året. En längre tids sammanhållen vila som kan användas helt fritt.

Korta också ned skoldagarna något (de blir ju fler iom förkortat lov) så att det inte är slutkörda när de kommer hem utan regelbundet har tid för återhämtning. Kanske orkar de då också repetera de kunskaper de fått i skolan, vilket leder till att kunskaperna blir långsiktiga i stället för kunskaper man rapar upp vid givet tillfälle (=meningslösa och inget läroplanen strävar efter)

Korta därmed också ner lärarnas arbetsdagar så de får en jämnare arbetsbelastning sett över hela läsåret (för de jobbar ju efter nedkortning fler dagar) och också får tid att andas mellan sina arbetsdagar.

Huruvida detta på något vis påverkar det faktiska skolresultatet, det vet jag inte. Men jag tror arbetsbelastningen för både elever och lärare skulle bli jämnare. Och det mår alla bra av.

(Och ja, jag är lärare m många års erfarenhet. om det nu är relevant för någon i tråden)

kryddeluntan2016-03-30 11:56
Antal inlägg: 12360

När jag läser om det här, så vill man öka undervisningstiden. Vi ligger under OECD genomsnittet. Vi har en timplan som anger exakt hur många timmar en elev ska ha i varje ämne och den kan bara politikerna styra. Man har ändrat lite så att eleverna får 2 timmar mer matematik, men det räcker inte.

En ansedd skolforskare John Hattie, har kommit fram till att barn tappar i sin utveckling under långa sommarlov.

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-30 12:13

Lärarna ska lägga mycket tid på dokumentation vad är syftet ? Dokumentationen har ingen betydelse för barnen.Under sommarlovet utvecklar barnen andra saker.
John Hatties studie ? Hur många barn ingick i den ? Hur har hans studie gått till ?

le-lou2016-03-30 13:09
Antal inlägg: 17500

Kortare, intensivare terminer än idag, rejäla lov emellan och inga små pluttlov mitt i: ett förkortat sommarlov skulle underlätta tillvaron betydligt för tex ensamstående föräldrar. Det långa sommarlovet har inte längre samma funktion som det hade förr, i det svenska jordbrukssamhället - nu är det mycket av ett gissel för många familjer. Jag tycker personligen att sommarlovet är för långt och jag saknar andningspauser under resten av året, både för lärare och elever. Det är också positivt ur elevens förmåga att kunna överblicka och planera sina resultat, som det är nu så har man två terminer "på sig" att bättre sig och de är för långa och oöverskpdliga - på det här viset får man fler men kortare perioder som man kan orka prestera bättre på istället för dessa evighetslånga terminer vi har nu.
Vi utnyttjar också då den ljusa årstiden bättre, då vi har som mest energi och är som piggast. Dessutom undrar jag om inte treterminerssystemet skulle kunna uppmuntra till ett mer tematiskt arbete, något som jag tycker är vettigt.

Detta förslag stöds av fler partier dessutom, det är inte bara M som drivit frågan. www.svt.se/nyheter/l...fe m-veckor

janne1212122016-03-30 13:14

Syftet med dokumentationen är bl a att man ska undvika att få aggressiva föräldrar på sig som hävdar att skolan inget gör för just deras lille gullplutte.
Jag känner till en del sådana från detta forum, men nämner inga namn.

ttiittii jag tror inte du är intresserad av någon studie, du har redan bestämt dig och dömt ut tanken. Av erfarenhet har jag lärt mig att du inte är mottaglig för den typen av bevis oavsett hur många elever han skulle presentera.

gubri2016-03-30 13:47
Antal inlägg: 2075

Jag har i många år undrat varför vi håller fast vid två terminer och ett långt sommarlov.
Därför välkomnar jag förslaget om att ändra till tre terminer., men skolan måste få mer personal och statusen höjas för lärare också.

Ett långt sommarlov gynnar bara de som har råd m att ha lång semester o resor, sommarstuga mm. Det finns tyvärr alltför många barn som inte har det bra under sitt sommarlov och bara längtar till att skolan ska börja igen.

creolen12016-03-30 13:56
Antal inlägg: 98

Tre terminer ?? skulle inte fungera i dagens samhälle , som är så schemastyrt med semester ,jul ,och andra viktiga dagar .

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-30 14:04

Janne.aggresiva föräldrar kommer fortsätta vara aggressiva utan eller med dokumentation.Det tar för mycket tid från det som är viktigt.
Jag skulle inte fråga efter studien om jag inte var i treseraf.
Jag har läst mycket av den skolforskaren men det har jag missat.
Vore bättre att ta bort höstlovet och förlänga sommarlovet

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-30 14:06

Självklart har jag dömt ut det sommaren är nog kort som den är

catta652016-03-30 16:09
Antal inlägg: 143

Den barn/ungdom som inte är motiverad idag skulle ju absolut inte bli det med 3 terminer. Det handlar snarare om att fånga upp de som har svårigheter av något slag och ge dem den hjälp de behöver. Det är många som inte kommer igenom skolsystemet idag och det måste ju bero på något och inte att alla har någon diagnos. För även på min tid förstod man att vissa hade diagnoser men ändå kunde komma igenom skolan och ut i arbetslivet. Och att disciplinen blir bättre vad gällande mobiler osv i klassrummet.

EricaJong2016-03-30 17:12
Antal inlägg: 537

Jag tror ändå att arbetsbelastningen är för hög idag. Innan påsk ska jag hejdå till mina åttor, hälften av dem alldeles slutkörda av allt som skulle lämnas in, testas, göras färdigt och bedömas nu innan lovet. Bättre då att sprida ut saker - ge dem tid att andas under terminerna genom att göra dagarna något kortare och ge mer tid för repetition, eventuella läxor och framförallt ge dem möjlighet till att skaffa förförstålse genom att få tid att läsa igenom saker innan lektionstid.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?