Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 299

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2016-06-04 21:40
Antal inlägg: 37631

Markoolio5 vad du får i från att jag talar om alla ateister i hela världen dilerium ?jag tyckte det var vidrigt att gå till kyrkan när jag var ateist dårarna kunde vara för sig själva var MIN hållning då.Och just därför tycker jag det är tråkigt att skolavslutningarna inte är på neutral plats,Bara för att Du står ut betyder det inta att alla per automatik gillar kyrkan-
tycker synd om dom barnen som inte kan vara med på avslutningarna just därför dom har anna tro

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-04 22:30
Antal inlägg: 1825

Här är mitt delirium ttiittii:

"tycker det är taskigt mot ateister och muslimer att avslutningen är i kyrkan"

Gissa vem jag citerar!

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-04 22:39

Nu vore också ett bra läge att läsa ditt sista inlägg och fråga huruvida du kan påstå detsamma om dig själv:

Bara för att du INTE står ut betyder det inte att alla per automatik ogillar kyrkan ... eller ens bryr sig.

VildaVittra2016-06-05 02:52
Antal inlägg: 386

markoolio5:"Här är mitt delirium ttiittii:

"tycker det är taskigt mot ateister och muslimer att avslutningen är i kyrkan"

Gissa vem jag citerar!"

Nu skrev faktiskt inte ttiittii i bestämd form, då hade hon talat för alla ateister i hela världen, alltså om hon skrivit ateisterna istället för ateister.

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-05 08:18

Sen är den nypåfunna traditionen även att spela Sverige demokraterna i händerna Jimmie har kommit på traditionen om skolavslutningen i kyrkan.
Lite lågt av honom kan jag tycka

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-05 08:24

VildaVittra: Var har jag skrivit "alla ateister" då? Såvitt jag ser har jag skrivit "ateister i allmänhet" - det är inte samma sak som 100 %.

Och just därför skrev jag också: "Du är inte på något sätt normerande eller representativ för ett kollektiv av ateister, lika lite som jag."

Och fick till svar att "Bara för att Du står ut betyder det inta att alla per automatik gillar kyrkan"

Jag tolkar resonemanget som om ttiittii tycker att det är jag som är avvikande som faktiskt inte mår dåligt av att gå in i en kyrka trots att jag inte är troende.

För övrigt:
Obestämd form, som du påpekar, innebär just "i allmänhet" - annars hade det väl stått "vissa ateister och muslimer" eller "ateisterna och muslimerna som faktiskt lider av det" (hoppsan: nu blev det ju bestämd form UTAN att man pratar om alla i hela världen - språkets nyanser är rätt mycket mer komplexa än vad du far efter).

VildaVittra2016-06-05 12:51
Antal inlägg: 386

Markoolio5: Det kan ju vara bra för dig att minnas exakt vad det är du svarar på, för det jag tidigare citerade av dig var ett svar på denna fråga från ttiittii: "Markoolio5 vad du får i från att jag talar om alla ateister i hela världen dilerium ?"

Lite kul är det att du försökte skylla ifrån dig på min "bristande" språkförmåga, när det var ditt eget minne det var fel på. ;)

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-05 19:39

Så fint ... du citerar mig när jag citerar ttiittii och därmed blev det MIN formulering. Spännande tankegång där!

Jag har inte klandrat din språkförmåga, menar bara att du tolkar ttiittiis inlägg på ett helt annat sätt än vad jag gör. Jag läser in det i ett sammanhang, du rycker loss en mening och tittar på grammatiken.

Boel73 - Ej medlem längre2016-06-05 20:17
Antal inlägg: 1980

Vilket tjafs, frågan var: Varför ska skolorna ha avslutning i kyrkan??
Vet inte av någon skola som har det längre, och tror inte många skolor i Sverige har det så längre,, Jag hade alltid min avslutning i kyrkan, så var det då,, obligatoriskt!! Tror många kommer ihåg och säger detsamma!!!

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-05 20:22

Var skolavslutningarna i kyrkan förr i tiden !? Nej det var dom inte.
Så det är ganska nytt påfund att dom ska vara i kyrkan

Boel73 - Ej medlem längre2016-06-05 20:26

Skolavslutning har ALLTID varit i Kyrkan tidigare,, fr årskurs 1-6 hade vi avslutning i vår Kyrka i Sundsvall,, därefter var vi i Aulan!!!

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 20:29
Antal inlägg: 129

Född på 50-talet.
ALDRIG upplevt skolavslutning i någon kyrka.
Varken egen eller annans.

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-05 20:31

Boel: Obligatoriskt ... det var väl knappast någon som ifrågasatte det? Det är nog först i ett sådant scenario diskussionen om obligatorisk eller icke kommer upp.

ttiitti: jag hade min första skolavslutning i kyrkan 1987 (och gissningsvis var jag inte den första årskullen heller), därefter varje år genom grundskolan (fram till julen 1992). Jag vet inte om jag vill kalla det för ett nytt påfund. Det var nästan trettio år sedan i alla fall.

Boel73 - Ej medlem längre2016-06-05 20:31

Född på -70 talet, och har bara haft avslutning i Kyrkan!! Kan bero på var man bor el bott!?

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 20:33

Tror faktiskt det helt enkelt är en utrymmesfråga.
I mindre hålor har man kanske inte så stora allmänna ytor i skolmiljön att förlägga avslutningen på/i.
Där jag bott har det varit i aulan där sådan funnits, alternativt matsalen eller skolgården.
Aldrig någon kyrka.

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-05 20:33

Är det en tradition om det har varit i kyrkan sedan 1970 talet ?
Vad går gränsen för tradition ?

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 20:34

Är uppväxt i Stockholm, Östermalm.

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-05 20:35

Alla skolor här har aula eller närliggande arenor.
Dom flesta är inte kristna var är grejen ?

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-05 20:36

Men att kalla något sådant för svensk tradition är att ta i.
Tror inte någon jag känner haft avslutning i nån kyrka.

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-05 20:37

Kalmar heter hålan där jag gick i skolan ... stort nog att inhysa ett universitet. Men klart, kyrkan var större än matsalen.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?