Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade50
Mobilspel
Pågående21 416

Forumkategorier

Användare Inlägg  
oeronbarn - Ej medlem längre2007-02-09 01:19
Antal inlägg: 2288

hmpf
 
SirNose2007-02-09 01:48
Antal inlägg: 188

Nä ni är duktiga här också, men jag tror att många irl'are inte bemödar sig med att anpassa sig efter skillnaderna i förutsättningar som finns här och kommer därför inte upp i den rating som dom skulle kunna. Det är ju helt ok att tycka att det är irl räknas och att man använder betapet enbart som träning inför dessa turneringar, men jag tycker det är synd att avfärda alla prestationer här som inte kombineras med prestationer irl. Det är en ganska liten klick som är beredd att åka runt och spendera hela helger åt att spela scrabble.
 
Radagast2007-02-09 07:57
Antal inlägg: 782

Jag tycker att det känns fel att prata om IRL-spelare och nätspelare som två helt skilda grupper. I själva verket spelar nästan alla en stor majoritet av sina matcher på nätet. Jag har spelat några hundra matcher IRL men mer än 5000 på nätet, men jag antar att de flesta i den här tråden ser mig som IRL-spelare.

Däremot håller jag med SirNose om att det i viss mån är två olika spel: Att bli bra på Hets Slumpad är en sak och att bli bra på IRL-spel med klocka, protokoll etc är en annan, och vad man helst ägnar sig åt är en fråga om smak. Själv är jag för långsam i vändningarna för att spela ens acceptabel Hets, och Slumpad har aldrig lockat mig.

Att jämföra rating mellan olika spelformer tycker jag däremot är konstigt. Eftersom spelen, och spelargrupperna, skiljer sig åt en hel del så tycker jag inte att det går att säga vem som är bäst av en Hets/Slump- och en Normal/Standard-spelare med samma rating.
 
vulcan2007-02-09 13:42
Antal inlägg: 7666

Jag nedvärderar inte Betapet och Radagast har ju också helt rätt i sitt påpekande att de flesta av oss spelar huvuddelen av sina matcher här inne. Naturligtvis görs det många fina prestationer här inne av många duktiga spelare. Men att jämföra rakt av är lika missvisande - om än inte på ett lika dramatiskt vis - som att jämföra ett perfekt träningsåk av Therese Borssén med Anja Pärssons guldåk i slalomen i OS förra året. Oberoende av typ av sport så är det något helt annat att prestera på träning eller när det är mer eller mindre "på skoj" och när det är riktig tävling. Det kommer till en komponent som inte är alldeles lätt för alla att bemästra. Upplevelsen av spelet blir också annorlunda när man sitter mitt emot en medspelare som djupt koncentrerad plockar med sina brickor och plötsligt smäller upp en NUNTIE på brädet för 36 poäng - som DU dessutom ska ta ställning till om det verkligen är ett godkänt drag eller inte.

Det är ett faktum i alla sporter att alla människor inte förmår att prestera på samma nivå när det verkligen gäller. Särskilt på lite större tävlingar kan man ibland uppleva väldigt tydligt hur spelare "darrar" inför allvaret och gör förvånande misstag. Det är också en skillnad i att på tävling kan du inte välja och vraka bland motståndarna utan måste spela mot dem som kommer upp på spelschemat. Och tänk om det blir Elmis! Även andra spelare kan orsaka såna känslor - kanske för att du förlorat 3-4 tävlingsmatcher i rad mot spelaren. Även en sån sak som rullningar märker jag att många upplever som ett mer konkret hot när man spelar IRL. Jag tror mig t ex tjäna en del på det. Eftersom jag har ett högt rullningssnitt och ibland också vinner rullningstävlingen så sitter en del motspelare och verkar småspända hela tiden mer eller mindre: "När kommer den"?

Dessutom tillkommer ett koncentrations- och uthållighetsmoment på tävling. Det är en sak att sätta sig efter jobbet och spela 4-5 hetsmatcher som Gurra G - en helt annan att under 9-10 timmar spela 8 fullängdsmatcher under hård koncentration - flera av dom mot toppspelare som du vet att du bara kan slå om du spelar på toppen av din förmåga.

Av det här skälet har jag svårt att jämföra rakt av mellan spelare som hittills bara har meriter från nätspel och spelare som spelat och också visat sig kunna prestera på tävling. För hur ska jag veta om Gurra G är en Ricky Bruch eller Lars Riedl när det verkligen gäller? Nu tror jag iofs att de flesta av spelarna med riktigt hög rating skulle bli riktigt bra IRL också. 2003 kom ju David Holmberg som då ledde Ordspels rating direkt från nätspel och vann SM. Men det normala är nog ändå en lite längre startsträcka.

Visst ställer de olika spelformerna delvis helt olika krav. Min åsikt är ändå att IRL-spelet som sådant (bortsett från tävlingsmomentet) kräver en något bredare uppsättning av förmågor om man vill vara med i den absoluta toppen. Exemplet med Sporten var menat just att visa att snabbhet och en bra speluppfattning kan räcka mycket långt i Hets/slump medan det på 30 min-spel i långa loppet krävs ett bredare ordförråd (eftersom motståndaren har mer tid att tänka ut möjliga ord), en bättre allmän strategi (eftersom motståndaren har mer tid att hitta bra motdrag på mindre lyckade drag från din sida) och bättre kalkyleringsförmåga i de matcher som går till ett jämnt slutspel (den kanske största förklaringen till Elmis framgångar). Det innebär inte någon nedvärdering av hets som spelform - jag har som sagt haft lösa tankar på något slags hets-SM trots att jag garanterat inte skulle spela i ett sånt själv. Och jag tycker det skulle vara jättespännande att spela en slumptävling av något slag under kontrollerade former (alltså typ alla spelare samlade i en lokal med en massa datorer i ett stort nätverk). Fixar nån en sån ska jag göra allt jag kan för att vara med - för jag är ju en sån där som gärna åker runt och spenderar hela helger på att spela scrabble :)
 
SirNose2007-02-09 16:25
Antal inlägg: 188

Vulcan, allt du säger är förstås väldigt förnuftig, även om dina sportliknelser blir rätt lustiga i sammanhanget. Det enda jag egentligen vill säga är att varje gång det diskuteras nån duktig spelare här kan man ge sig fan på att nån irl-viktigpetter dyker upp med tråkiga påpekanden. Dessutom bör det sägas att här på betapet kan långt fler än ett par dussin snubbar boendes i Stockholm med omnejd kämpa om förstaplatsen på rankinglistan, även om det är lite andra egenskaper än dom klassiska ideal som det anrika irl-spelet kräver som avgör om man når ända fram. ;)
 
Radagast2007-02-09 17:10
Antal inlägg: 782

"...ett par dussin snubbar boendes i Stockholm med omnejd..."

David Holmberg från Östersund vann SM 2003.

Leif Berglund från Umeå kom tvåa ifjol.

Alexander Forslund från Umeå vann Stockholm Open i november.

Sporten har placerat sig mycket bra IRL och är definitivt en av de spelare som jag har mest respekt för.
 
Elmis2007-02-09 17:15
Antal inlägg: 2916

Det känns lite som SirNose väljer att tolka dem som "tråkiga" påpekanden. Är de verkligen det? Du har ju själv testat irl-spel så du borde ju veta skillnaden. Och jättebra gick det ju inte heller. ;)

Om jag ska sluta pika nosen lite skämtsamt och vara lite allvarlig så...

... är jag iofs mer irl-are och kanske mer moraliskt på den falangen men jag tycker inte jag sett nåt nedvärderande av nätspelandet här i forumet. Själv är jag alldeles för ointresserad över att spela bra på nätet jämfört med en riktig tävling eller ens en IRL-träning. Dator = rent tidsfördriv och koncentrationen är inte direkt hög, irl om det så är träning eller tävling = koncentration och mer jävlaranamma (dessutom mkt roligare). Men kanske mest för att vid ett riktigt bräde är det mer på riktigt och med samma förutsättningar. Där kan man iaf alla ggr få bort alla spekulationer om fusk t.ex. Sen är jag barnsligt förtjust i den psykologiska biten som jag tror mig vunnit många tajta matcher på genom åren.

Men att jämföra rena nätspelare och de som är mer som irl-spelare är ganska svårt tycker även jag. Jag spelar iaf annorlunda på nätet jämfört med irl. Jag är mycket mer oförsiktig på nätet. Om man får använda den gamla termen sällskapsspel så känns den mer passande på nätet än irl för mig.
 
Elmis2007-02-09 17:15
Antal inlägg: 2916

Uppsala e fanimej inte Sthlm med omnejd. ;)
 
SirNose2007-02-09 17:17
Antal inlägg: 188

Jag hoppades att det uttalandet skulle tas med en nypa salt, men men. Leif, André och Alexander är väldigt duktiga, det kan jag gå i god för. Men om dom hade möjlighet att spela mer än en turnering per år så hade vi också sannolikt sett dem högre upp i ratinglistan, eller hur?
 
SirNose2007-02-09 17:18
Antal inlägg: 188

Visste inte att nån i Uppsala kunde lira scrabble ;)
 
Elmis2007-02-09 17:19
Antal inlägg: 2916

När det gäller sporten så är han duktig, inget snack. Jag har dock inte kunnat studera hans IRL-spel så noga på nära håll för att utvärdera honom direkt. De två ggr vi mötts har jag fått alldeles för bra brickor för att det skulle bli nån kamp. Men vi möts väl igen. En sak märkte jag dock och det är att han pratar en del vid brädet. Det kan kanske stjälpa honom lite ibland. Eller hur, André? ;)
 
Elmis2007-02-09 17:19
Antal inlägg: 2916

Ditt inlägg 17.17 håller jag helt med om, nosen.
 
Äta Myror - Ej medlem längre2007-02-09 17:20
Antal inlägg: 35

Står lite trevande i den här frågan. Visst håller jag med vulcan när han säger att andra faktorer spelar stor roll såsom den direkta närvaron av en motspelare, poängberäkningen som ska skötas manuellt etc. Men är man en duktig spelare på nätet är man inte automatisk ett darrande asplöv med nerverna utanpå för att man konfroneterar en levande motspelare. Med all välmening så tycker jag nog att ni tävlingsspelare kanske tar i lite väl när ni pratar om IRL-spel, men innan jag provat på det själv ska jag kanske vara tyst.
 
Elmis2007-02-09 17:21
Antal inlägg: 2916

Förresten tror jag inte det är speciellt många irl-spelare som räknar brickor när de lirar på nätet. Jag gör det iaf sällan. Det gör vi dock i princip alltid live vilket är till stor hjälp i tajta matcher.
 
SirNose2007-02-09 17:21
Antal inlägg: 188

det 17.18 då?
 
Elmis2007-02-09 17:22
Antal inlägg: 2916

Det är en stor svart fläck över ditt inlägg 17.18...
 
SirNose2007-02-09 17:22
Antal inlägg: 188

hehe
 
SirNose2007-02-09 17:37
Antal inlägg: 188

Elmis, såg ditt inlägg 17:15 först nu. Klart att mitt snack om centreringen kring Stockholm direkt kan härledas till att jag fortfarande är sur över min flopp i umeturneringen, och att jag inte kommer få en chans till revansch förrän det är en ny ordlista (som jag förmodligen aldrig kommer att orka att sätta mig in i). Betapet är därmed min enda möjlighet att tävla i ord, länge leve Betapet.
 
Elmis2007-02-09 18:58
Antal inlägg: 2916

Nja, du har nog tid. CD-versionen av SAOL 13 verkar ju inte komma förrän i höst så det är väl bara att boka in dig på turneringarna i vår/sommar. :)
 
Hagwall2007-02-09 21:05
Antal inlägg: 92

Rolig tråd!

Ett rent personligt perspektiv är att det är FET stor skillnad mellan att spela på nätet och IRL. Håller med Radagast att för att komma ens i närheten av en schysst jämförelse så krävs det begränsning i lirande på nätet till STANDARD bräde med 30 minuter per pers plus att utmaning införs + att alla fuskare elimineras (eller vice versa).

Här på Betapet räcker det med 3-4 minuter per parti för mig i jämförelse med sjukt stressande i 30 minuter mot IRL-spelandets stora spelare...

Tycker att Viberg och Jagularen borde få Scrabblecred!!!



 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?