Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 495

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bosie2007-12-08 12:40
Antal inlägg: 118

skållar färska tomater, morgontrött.

yayasout - Ej medlem längre2007-12-08 13:02
Antal inlägg: 1408

Ja man reder den så att såsen inte blir för vattnig ju :)

Zizzi2007-12-08 13:03
Antal inlägg: 866

Jag gillar inte tomater, inte i någon form alls, inte ens ketchup.
Enda anledningen för mig att ha i tomater är om maten ska räcka till många och jag inte har råd att köpa så mycket köttfärs.
Men krossade tomater är mitt absolut sista val för jag tycker de ger en så besk, bitter, syrlig smak. Om jag måste ha i något tomatigt så blir det hela tomater på burk (som smakar bättre än krossade) eller tomatpure.
Köttfärssås utan tomater och med mycket grädde rinner nedför strupen som len sammet :-).

-JK-2007-12-08 13:11
Antal inlägg: 409

Jag höftar varje gång så recepten varierar men ungefär så här:

Fräser finhackad lök o vitlök tillsammans med curry och paprikapulver, i med köttfärsen och när den brynt färdigt tillsätter jag tomatpuré, soya, Worcestershiresås (eller oxbuljong), pepparkrydda, basilika och matlagningsgrädde. Nån matsked creme fraiche för syrans skull. Ibland, inte alltid, häller jag i nån deciliter krossade tomater. Jag smakar av och tillsätter ev salt (behövs inte alltid).

Hackad gul paprika kan vara gott att ha i. Likaså nån matsked creme bonjour vitlök men då hoppar jag över curryn.

Nån variant har mindre kryddor men med en skvätt senap i. Finrivna morötter är också gott att ha i. Majs, bönor av olika sorter och starka kryddor är gott också men då äter jag det med ris. En skvätt ketchup i är inte heller fel, det blir lite sötare köttfärs av det. Och köttfärssås ska vara krämig, inte blöt!

När såsen puttrar sätter jag på pastan. När 5 min är kvar av koktiden tar jag bort kastrullen från plattan och låter pastan bli al dente. Viloá!

Dottern älskar stark mat medan sonen avskyr stark mat alltså tar jag inte hänsyn till nån av dem utan gör som jag vill. De har hittills inte klagat. *S*

veggie_d2007-12-08 13:33
Antal inlägg: 1187

Min "köttfärssås" gör jag så här: alligatorn tar hand om två gula lökar, vilka fräses tillsammans med en hackad röd chili i olivolja. Sedan i med en påse quornfärs och en eller två pressade vitlöksklyftor, och fräs loss en stund till. Rikligt med tomatpuré och ett par burkar krossade tomater (av god kvalité), salt, svartpeppar, socker, tre stänk citron hälls över och rörs om, sen får det bubbla under lock en stund, locket inte helt på eftersom vätskan från tomaterna måste få komma ut. Mot slutet i med en skvätt balsamvinäger, basilika och oregano. Har det försvunnit för mycket vätska häller jag i lite vatten, det måste vara rätt mängd, inte för torr sås och inte för blaskig.

Mkt gott blir det, fast när le-lou tar över blir det ännu godare. Hon har grädde eller nåt i sin, det blir tradigt gott och jag äter tills magsäcken förklarar krig mot njurarna i hopp om att fördriva dem och expandera sitt rike.

Ska man ha såsen till spaghetti eller något liknande är hennes variant att föredra, ska man göra lasagne på den är det lättare att använda min (eller göra hennes i så god tid i förväg att den hinner tjocka till sig).

emmylicious2007-12-08 15:14
Antal inlägg: 4501

min sås blir aldrig vattnig, och jag reder den inte...?

HannaSofia2007-12-08 15:25
Antal inlägg: 307

Jag skulle gärna vilja äta Vulcans köttfärsås, den lätt godast.

Dyslekso2007-12-08 17:00
Antal inlägg: 8945

Jag inleder med en rejäl knytvävsfajt mot de muterade jättemaskar som gömmer sig i min ICA-köttfärs (vadå redan slitet skämt). Därefter tar jag fram ett baconpaket, driver ut de onda andar som gömmer sig i detta, hackar baconen och låter den fräsa. Ger en skön sälta till anrättningen. Sedan är det i med finhackad kompostkomprimerad lök och ruttna, svettiga och skivade morötter. Sist i med köttfärsen. Till detta gräslök, svartpeppar, krossade tomater och tomatpuré. Eventuellt lite blodförgiftad ICA-ketchup också.

EddieTheHead - Ej medlem längre2007-12-08 17:10
Antal inlägg: 476

Koka spagetti. Värm upp Findus köttfärssås i en kastrull. Måltiden är klar på 11 minuter blankt.

Den stora frågan är dock om man skall blanda köttfärssåsen och spagettin innan man lägger upp anrättningen på tallriken. Jag föredrar att icke göra det.

vita_syrener - Ej medlem längre2007-12-08 17:32
Antal inlägg: 22144

Hmm..jag föreslår ingen blandning ;)

Kirkelina2007-12-08 18:04
Antal inlägg: 972

Fräser lök och köttfärs. Tillsätter vitlök, en buljontärning, krossade eller passerade tomater alternativt tomatpuré och ev. lite vatten. Kryddar efter behag och blandar till sist i creme fraische. Till detta fullkornsspagetti, parmesan- eller annan riven ost och en sallad.

emmylicious2007-12-08 18:49
Antal inlägg: 4501

ingen annan som använder tomatsoppa? det är supergott!

EddieTheHead - Ej medlem längre2007-12-08 19:07

Jo, jag använder tomatsoppa när jag ska käka tomatsoppa. När jag ska käka spagetti och köttfärssås använder jag spagetti och köttfärssås, inget annat. ;-P

-JK-2007-12-08 19:32
Antal inlägg: 409

Ska testa med ajvar relish nästa gång, det lät spännande.

bennyboll - Ej medlem längre2007-12-08 21:56
Antal inlägg: 8806

Något som är gott i köttfärssås är ädelost... När såsen är nästan färdig, så smula ner ädelost och låt det smälta.. MUMS!!

illiterate - Ej medlem längre2007-12-08 21:58
Antal inlägg: 6521

Buljongtärning glömde jag nämna, det händer också att jag häller i en sån. :)

EddieTheHead - Ej medlem längre2007-12-08 21:59

Tärningen är kastad.

vita_syrener - Ej medlem längre2007-12-08 22:31
Antal inlägg: 22144

:)

Charleymar2007-12-08 22:34
Antal inlägg: 109

En gång för mycket länge sedan var jag au-pair i Rom. Där grundades pasta såsen direkt efter frukosten och fick stå och småputtra hela dagen...

2 gula lökar hackas och brynes tillsammans med
1-2 nävar hackad svamp och
2 vitlöksklyftor.
Därefter bryn 1 kg nöt eller blandfärs
häll sedan ner:
1-2 köttbuljongtärningar + vatten ca 4 dl
3-4 dl skållad hackad tomat
1-2 dl röd vin
2-3 morötter skärs i små bitar
2 msk tomatpuré
salt
peppar
grovt hackad basilika

Italienarna använder gärna en slags bacon som de har med i såsen, smakar inte alls som vårt men det är gott att strö på lite knaperstekt vanligt bacon. Till detta allra helst spagetti och ett gott glas röd vin!

bosie2007-12-09 00:10
Antal inlägg: 118

Varför skall man reda en köttfärssås? Och konsistensen på köttfärs blir inte bättre för att man reder såsen, bättre att koka ihop tomaterna istället och koncentrera smakerna. Rödvin både i och till låter lysande.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?