Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 509 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| saikkonaut - Ej medlem längre | 2006-01-02 07:59 | |
![]() | För egen del tycker jag att det är ganska fånigt att leka språkpolis. Ofta finns det annat som personer stör sig på snarare än språket i sig själv. Om man tar det här med samtalspatiklar (typ, liksom, asså) så handlar det ofta om att vissa personer stör sig på unga människor i allmänhet snarare än deras språkbruk i sig. Folk som inte gillar rinkebysvenska, har inte sällan något emot multikulti-fenomen. | |
| pilutta-dej | 2006-01-02 10:31 | |
![]() | Jag har svårare för skrivna fel. Om man betalar för att få mer eller mindre officiella skyltar kunde väl någon kontrollera att de blir språkligt korrekta. Jag kan knappt koncentrera mig på innehållet i skyltar, utan letar mest efter vilka fel de kan ha fått in, ochofta får jag napp. Så illa är det med mig. Jag måste nog snart flytta, för jag måste alltid läsa på skylten vid infarten där det står "Rastning av hundar och kattor förbjuden". Kan man anmäla det till Jämo? Varför är hankatter välkomna meninte honor? Ofta ser man felböjningar pga syftningsfel också, särskilt om man vill förbjuda något. "Fiske från bron förbjuden". Fisket måste väl ändå vara förbjudet?Eller är det bron som är förbjuden? | |
| Gentiana | 2006-01-02 12:21 | |
![]() | Jag säger bara ressischör | |
| pilutta-dej | 2006-01-02 12:55 | |
![]() | Jag kan rekommendera föreningen Nya tungomålsgillet, vars syfte är att "väcka och fördjupa intresset för språket i dess olika uppenbarelseformer". Som medlem får man dess intressanta tidning Målföret. På hemsidan finns flera bra språklänkar. nya.tungomalsgillet.se | |
| getramses | 2006-01-02 13:41 | |
![]() | www.engrish.com/ | |
| LottaLove | 2006-01-02 16:46 | |
![]() | Jag är helt förundrad över att ingen har tagit upp ordet EGENTLIGEN. Det finns helt sjukt många vuxna människor som faktikst både är välutbildade och relativt smarta som säger egenklien eller egenkligen. Det värsta är när man hör folk säga det på tv. Som t ex Kattis Ahlström som sitter och intervjuar nån för tv-huset och säger egenklien. Då kan man nästan inte göra annat än att garva åt det. Ett annat exempel på den sortens hemska felsägningar är ordet änklien istället för äntligen. Huuuua säger jag bara! | |
| Legobiten | 2006-01-02 17:09 | |
![]() | Bingo LottaLove! Att hoppa falmskärm är annars en höjdare... | |
| Gharmon | 2006-01-02 19:12 | |
![]() | Brrr ... Falmskärm ... brrr ... jag ryser. Det här kanske är en dialektal grej, men inte fanken har jag dammsugat idag i alla fall. | |
| jssfrk | 2006-01-02 19:25 | |
![]() | Haha, falmskärm... det hade jag glömt att folk faktiskt säger. Dammsugningsgrejen tror jag beror på att folk inte uppfattar det som damm-suga utan som ett "nytt" verb och böjer det som om det vore ett vanligt svagt verb. Det finns några till liknande verb som jag inte kommer ihåg just nu. pilutta-dej: Vad skriver de om i Målföret då? Tyckte inte att hemsidan var så informativ. Är den ungefär som Språknämndens tidskrift Språkvård? | |
| Bao | 2006-01-02 19:37 | |
![]() | Men alla dessa passiv-N då? Det heter inte springandes eller ståendes. S tillhör en passiv form. Det heter stående och springande. Det stör mig, tja något iallafall, att så många inte fattar detta. . . framförallt alla korkade hallåor och TV-värdar. | |
| Gharmon | 2006-01-02 20:28 | |
![]() | ...sen har vi ju våra kära sportjournalister som envisas med att prata om fotbollsförbundet. Håhå jaja, alla dessa instoppade s överallt gör mig bara trött. | |
| Maoli - Ej medlem längre | 2006-01-02 20:47 | |
![]() | "interjuv" *ryser* håller med om "situationstecken" *brrr* "parmfym" säger min mamma, det kvittar hur många gånger jag säger till henne... här nere i skåne säger de ju fel på allt, orkar inte ens skriva ner det... :P | |
| Maoli - Ej medlem längre | 2006-01-02 20:49 | |
![]() | ...och på jobbet (jobbar på en förskola) hör jag varje dag av den andra personalen "har du slått dig?" gaaaaaah! och vi ska vara en förebild för de stackars barnen... | |
| kajix | 2006-01-02 20:56 | |
![]() | vilka är reglerna för instoppande av s:n då? | |
| Legobiten | 2006-01-02 20:58 | |
![]() | Kan inte se nåt fel i fotbollsförbundet... skulle det vara fotbollförbundet då tycker du Gharmon?? Det blir ju inte rätt. Man säger väl ändå fotbollsplan, fotbollsskor, fotbollsmål m.m Bara för att t.ex bandy och ishockey inte fungerar på samma sätt (varför vet jag inte och är för dum för att kunna förklara) så säger mig språkkänslan att det ska vara på det viset med fotboll, handboll, friidrott m.m. | |
| jssfrk | 2006-01-02 21:44 | |
![]() | Det heter (av någon outgrundlig anledning) Svenska fotbollförbundet utan binde-s. Jag tror snarare att det är SvFF som inte har koll, men när det nu är det officiella namnet får man ju följa det. Googlade på handbollen, och det heter visst handbollförbundet också. Men det heter ju som sagt fotbollsskor och fotbolls-VM etc., så konstigt är det. Maoli: "Slått" är ju dialektalt och går väl mer än an att säga till barnen på dagis, precis som "gått i sönder", som skåningarna väl också säger. BAO: "Han kom gående eller gåendes? Enligt Språkriktighetsboken kan presensparticipformerna av verben sluta på både -ande/-ende och -andes/-endes, gående, gåendes. Formerna på -andes är vanliga i talspråk och i situationer där själva verbhandlingen understryks. Stilvärdet är något lägre och -andes uppfattas som vardagligare än -ande. Därför passar -andes bra i informella texter. Det finns ändå inte något större skäl att undvika formerna på -andes eller att begränsa bruket av dem enbart till livfullt berättande, säger språkvårdarna vidare. Samtidigt konstaterar de att -ande dominerar i skrift, fungerar i både formella och informella texter och därmed är stilistiskt neutralare än -andes. För osäkra skribenter är -ande ett neutralt förstahandsval. Välj alltså rätt fritt mellan han kom gående eller han kom gåendes. Se vidare: Språkriktighetsboken utgiven av Svenska språknämnden 2005." från www.mediesprak.fi/in...am p;text=4 | |
| kajix | 2006-01-02 21:49 | |
![]() | tydligen hette dom fotbollsförbundet i ett par år: www.sr.se/cgi-bin/Ra...ke l=406371 :) | |
| Maoli - Ej medlem längre | 2006-01-02 22:12 | |
![]() | jssfrk jag anser inte att "slått" är dialektalt, bara ett väldigt illa språk... men jag kan ju ha fel... | |
| Maoli - Ej medlem längre | 2006-01-02 22:14 | |
![]() | Jag har ett oerhört korrekt språk när jag pratar med barnen på mitt jobb... dock hittar jag på egna ord ibland, och säger "fel" med vilje. :P så det är ju iofs lika illa det... men lite roligt... | |
| Legobiten | 2006-01-02 22:27 | |
![]() | Här finns lite olika förbund: sv.wikipedia.org/wik...C3 %B6rbund Där är det lite blandat. Jag inte varför, men svenska volleybollförbundet låter mer rätt än svenska fotbollförbundet. Skitkonstigt. Ligger rätt i munnen. Sånt är viktigt :) | |