Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 15:30 | |
![]() | Wildcard: Jag tycker föräldern avslöjar sin egen moral mer än något annat. Moralen höjs inte per automatik av att man ynglar av sig utan den varierar bland föräldrar precis som hos alla som inte fått barn. | |
| wildcard | 2010-03-24 15:40 | |
![]() | Nej, jag brukar tänka det när jag träffar ibland träffar på en pensionär som stjäl med sig en penna eller något annat från taxin. Även tjuvar blir gamla, det är bara det att deras brott förändras något då deras omvärld krymper till att bara vara hemma - åka till affären - handla - åka hem. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 15:41 | |
![]() | Haha :) Om någon förälder får dåligt samvete av något jag skrivit så vill jag tillägga att jag tycker det är viktigast att inte hyckla när man ska uppfostra någon. Min far har många brister men han låtsas inte vara en förebild heller. Min mor har rent mjöl i påsen så det är hon som har rätt att uttala sig i moralfrågor. Tycker det var fint gjort av min far att diskvalificera sig själv på den punkten. | |
| wildcard | 2010-03-24 15:41 | |
![]() | herregud, jag skriver som om _jag_ vore onykter, ett *träffar* räcker så gott... hehe | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-03-24 16:50 | |
![]() | Yngla av sig? Ganska stötande sätt att uttrycka sig på faktiskt. Jag är helt övertygad om att föräldraskapet bidrar till att många människor går till botten med sig själva och sina värderingar. Det är många väldigt perfekta människor i detta forumet, kan nog bara vara jag som gör saker lite halvfel ibland. Jag är övertygad ändå om att jag trots dessa fel och brister, som jag då har ett gäng av, faktiskt är en god förälder. Sen uppskattar jag mat och vin kultur. Det är ju uppenbarligen förkastligt. | |
| Lautner1 | 2010-03-24 17:18 | |
![]() | Generna, det är väl belagt nu trodde jag? Alkoholism finns i alla samhällsgrupper och i alla livssituationer. Alla arbetslösa blir inte alkoholister till exempel och rikedom är inget skydd mot sjukdomen. Kanske att själens ensamhet kan utgöra en viss risk, men vi är ju alla ensamma. Nej, generna avgör om vi drabbas. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:01 | |
![]() | Tvålis: Kanske ska skilja lite på att vara en bra människa, en bra förälder och att ha en genomtänkt moral och uppfostran. Hela samhället genomsyras av dubbelmoral när det gäller alkohol. Så många tycker om att dricka gott men skriker "knark" eller skriver det med versaler när det talas om hasch i en diskussion. Dricker man själv blir det lite svårare att vara trovärdig inför en tonåring. Att göra om det hela till att tonåringar alltid vill dricka och att det är en del av att bli vuxen är väldigt tragiskt när man själv representerar den bilden av en vuxen. Mina vuxna förebilder drack inte så jag ville inte bli en bag-in-box-hagga. Blev en moralkärring istället. Har träffat så pass många tonåringar som velat prova hasch, svamp med mera men aldrig haft stöd för det hemifrån. Det är alltså föräldrarnas moral och uppfattning som avgör vilket stöd de får, inte lagen eftersom det är förbjudet för minderåriga att både knarka och supa. Sen kan man säga att tonåringar inte går att kontrollera. Konstigt nog legitimerar det aldrig att introducera tyngre droger. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:08 | |
![]() | Det rimmar inte att man inte kan dricka ett glas vin hemma bara för att barnen inte ska ta efter. De barnen som lever så skyddat får nog en chock när de tittar ut i den vida världen. För övrigt måste jag bara tillägga att de bästa barnuppfostrarna är de som inte har egna barn. När de sedan får egna barn så brukar de vakna upp från sitt skitsnack. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:10 | |
![]() | Om du indikerar på något sätt larvbrud att jag inte skulle ha en genomtänkt moral och uppfostran för det absolut dyrbaraste jag har så är du ute på rejält djupt vatten. Sen förefaller min värld ha flera uppsättningar av nyanser som inte delas av samtliga här på forumet. Svart och vitt är bekvämt, men knappast realitet. | |
| Liftactiv | 2010-03-24 18:16 | |
![]() | Larvbrud :"Dricker man själv blir det lite svårare att vara trovärdig inför en tonåring." - Ungdomar kör ytterst sällan bil före 18 års ålder och körkort, trots att föräldrarna gör det. Undrar hur det kommer sig, hehe. Alkohol är en alldeles för självklar drog i samhället överhuvudtaget, för att den ska låtas bli.... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:19 | |
![]() | Vilka är det som gör den självklar? Tycker det är lite dubbelt att påtala det farliga med att dricka alkohol medan man själv dricker. Inte för att barnen nödvändigtvis tar efter. Men om det nu gör det är lite av en skyll-dig-själv-situation . Faktiskt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:25 | |
![]() | "Det rimmar inte att man inte kan dricka ett glas vin hemma bara för att barnen inte ska ta efter. De barnen som lever så skyddat får nog en chock när de tittar ut i den vida världen." Och hur går det för en unge vars föräldrar inte röker på nån gång i månaden? Kommer ungen få en chock när han/hon åker på festival och finner sig sittande i en ring där pipan skickas runt? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:27 | |
![]() | Då tycker jag att alla föräldrar som dricker alkohol ibland eller röker är helt olämpliga föräldrar. Konstigt att inte socialen tar ungarna som lever i en sån misär. | |
| Liftactiv | 2010-03-24 18:28 | |
![]() | Men Larvbrud - varför gör du så korkade jämförelser? Narkotika är faktiskt _förbjudet_ i Sverige - för alla! Från hasch och uppåt. Sen att alkohol kanske också borde vara det är en annan femma. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:32 | |
![]() | Olämpliga föräldrar? Nej. Det jag säger är att det inte är så underligt att ungarna trotsar att de inte får dricka när föräldern själv använder alkohol som ett livsmedel. Det är inte jag som har barn som inte lyssnar eller tror på det jag säger. Jag trodde på att alkohol var farligt för mig eftersom min mor själv tog avstånd från det. Hon var inte nykterist men drack kanske en gång under vår uppväxt. Det är så bekvämt att skylla allt på gener och tonårshormoner. Att inte se vilken kultur man själv är med att skydda. Det är bara alkoholister som ska svara för det negativa med alkoholkulturen. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:33 | |
![]() | Liftactiv: Moralen behöver inte följa lagen. Det är lite dubbelmoral att göra en sak och säga tvärtom. Om barnen inte köper det får man väl skylla sig själv. | |
| Liftactiv | 2010-03-24 18:35 | |
![]() | Var är dubbelmoralen? Alkohol är förbjuden för alla före 18 års ålder. Tillåtet för de över. Köra bil är tillåtet med körkort från tidigast 18 års ålder. Hur svårt kan det vara?? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:36 | |
![]() | Liftactiv: Det är också förbjudet för ungdomar att dricka. Alla i tråden har beskrivit alkohol som en frestelse. Att det är för mycket begärt att ungdomar inte ska falla för frestelsen. Dricker man hemma håller man det man kallar en frestelse rakt framför ögonen på barnen. | |
| Liftactiv | 2010-03-24 18:40 | |
![]() | Ja, jag skrev det. Vem har skrivit att det är för mycket begärt? (okej, erkänner, jag har inte läst allt.) Det jag hänger upp mig på är att man som förälder verkar vara antingen värdelös eller rent av idiot om man vet att ens ungdomar dricker alkohol, utan att jaga livet ur dem för att förhindra det. Eller att man bara gör rätt när ens ungdomar aldrig smakar en droppe. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 18:41 | |
![]() | Jag tycker inte det är några problem alls att hävda inför min dotter att jag kan dricka alkohol och inte hon. Det första jag kan göra är att hävda till lagen. Det är lagligt för mej men inte för henne som minderårig. Sen kan jag fortsätta att förklara om alkoholens påverkan på kroppen när man inte växt klart. Jag har växt klart men inte hon. Inga problem alls,,som med många andra saker i världen som inte barn får göra men vi vuxna får. Men att hon inte lyssnar på just det är en annan sak. kanske för att hon ser sina vänner göra det och det händer inget farligt med dom. Eller att hon som 17-åring bildar sig egna uppfattningar om saker och läser och tar del av fakta som gör att hon beslutar att det inte alls är så farligt som en del vill hävda?? Jag vet inte faktiskt varför hon gör det men som sagt så ser jag ingen fara i det faktiskt. Då var jag mer rädd när hon ville åka 20 mil med en kompis som hade haft körkort i ett år i värsta snöstormen. Det satte jag stopp för under mycket tandgnisslan och irritation. | |