Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lyckobaronen2010-07-21 21:37
Antal inlägg: 125

Sverige ska va rättvist till varje pris Yamaha! Och det är betydligt lättare att uppnå det genom att försämra för de gynnade än tvärt om.. ;)

YamahaJet2010-07-21 21:44
Antal inlägg: 2239

1stclass, jag vill nog säga att jag fullt har förståelse för att ni har hård arbetsbelastning och låga löner. Det syns, och alla som själva arbetat hårt i sina liv har en insikt om att ni gör detsamma. Jag hyser som sagt mycket stor respekt för hårt arbetande människor, i synnerhet som det finns folk som väljer att sitta hemma för (nästan) samma ersättning i form av bidrag eller A-kassa.

På allt detta tvingas restaurangpersonal tampas med knösar som på något sätt anser sig vara mer förnäma. För inte så länge sedan satte sig ett "finare" sällskap om fyra vid bordet bredvid vårt, varpå de började lägga en extremt avancerad order för att påvisa sina gastronomiska kunskaper och tydliggöra sin samhällsklass. Det var naturligtvis inte den lättaste av ordrar att memorera eller ens anteckna för den till synes nyanställda unga tjejen som tog beställningen, och hon återvände efter ett par minuter och sade till en kavajklädd prominent man i 50-årsåldern "Ursäkta, men jag tycks ha glömt vad du ville beställa till..." varpå han avbröts av mannen som högljutt började skälla ut henne "Glömt?? Glömt det?? Nä, nu får du minsann tänka till här och komma ihåg vad det var jag hade beställt!"

För en stund fantiserade jag om hur fruktansvärt mycket jag hade njutit av att resa mig och slå in hans glasögon mot fönstret eller bordet, men ilskan byttes relativt snabbt mot en djupare sympati för restaurangpersonal. I synnerhet folk som envisas med att skicka tillbaka maten till köket och ägna sig åt ovannämnda dumheter. Hur socialt handikappad för man bli, förresten?

pms2010-07-21 21:55
Antal inlägg: 166

Vid bra service lämnar jag dricks-tycker faktiskt att det är rätt självklart. De ggr jag bor på hotell lämnar jag alltid dricks när jag kommer, för då får man nämligen ännu bättre städning. ;0) Har arbetat både som servitris och städerska och vet hur slitigt det är. En dricks gör alla nöjda och glada!:0)

yogamama - Ej medlem längre2010-07-21 22:26
Antal inlägg: 4752

Jag brukar lämna dricks om jag är nöjd med servicen och maten på restaurang. Om jag bor på hotell utomlands (händer för det mesta i Grekland) så lämnar jag alltid dricks till städerskan, de har inte alltför bra betalt för sitt slitsamma jobb. Jag brukar däremot skämmas lite för min grekiske svåger som är lite snål med dricks när vi äter ute, han tycker att det räcker med att runda upp, jag lämnar nästan alltid runt 10 %

Yinyanggurl - Ej medlem längre2010-07-21 23:06
Antal inlägg: 517

Jag med min pissdåliga lön har aldrig råd att gå ut och äta på restaurang :-(

Men O M jag skulle ha råd att gå ut och äta, skulle jag lämna normalmycket dricks. Är det ca 10 - 15 % eller?

(Om servicen var dålig skulle jag inte lämna någon dricks alls).

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-07-21 23:17
Antal inlägg: 174

1stclassriot, känner du att du kryper för gästerna har du valt fel jobb. Ditt inlägg andas det. Sen att folk inte begriper att det är ett rörligt jobb, tror du det? Ditt jobb ger sannolikt rätt god hälsa då det innebär att man rör på sig hela tiden. De som sitter blickstilla åtta timmar om dagen är lika hårt ansträngda, tro mig.

Måns_E2010-07-21 23:49
Antal inlägg: 12028

19 000 i snitt i månaden före skatt är ingen bra lön, även om det finns folk som tjänar sämre (exempelvis en och annan servitör/servitris) så är inte 19 000 i månaden en särskild hög lön.

Utöver det så har vi det rent sociala, visst det är helt ok att låta bli att ge dricks (även av princip), men då får man nog också räkna med att verka lite snål och sniken.

gottmix71 - Ej medlem längre2010-07-22 00:01
Antal inlägg: 547

"dessutom slavar vi för er, springer med er mat, häller upp er dricka, meningen med ert restaurangbesök är att ni bara ska sätta er hos oss och få allt serverat och inte behöva lyfta ett finger för att ni ska få äta. sen ska vi plocka av era tallrikar som ni lägger äckliga snorservetter på m.m."

Det ingår väl i ditt yrke och du vill alltså att vi ska betala extra för det?

elsa89 - Ej medlem längre2010-07-22 00:03
Antal inlägg: 505

Gautama, jag förstår inte riktigt ditt sätt att tänka. Jag dricksar i princip alltid, oftast inte speciellt mycket men det beror helt på hur servicen är. Om någon är ouppmärksam eller rent av otrevlig dricksar jag inte. Hotell/ Restaurangbranschen har sämre löner och sämre arbetstider än ex. de som gäller inom Handel som tidigare nämndes. Därför förtjänar de verkligen dricks om de servar och gör ett bra jobb, tycker jag. För fan viket slitjobb det är.

Gautama2010-07-22 00:17
Antal inlägg: 6854

Ok elsa det behöver du inte göra. Alla kan ju inte tycka och tänka som jag. Det är min inställning.

Gautama2010-07-22 00:19
Antal inlägg: 6854

För övrigt kan jag nämna ännu en gång att jag också har jobbat inom den branschen. Både som servitris, disk och i garderoben.
Så erfarenhet fattas inte.

le-lou2010-07-22 00:30
Antal inlägg: 17500

För 2 år sedan jobbade jag inom restaurang och hade avtalsenlig lön som det så fint hette, hela 78 kr i timmen tjänade jag.
Ob fick jag på lördagar efter klockan fem.
16 spänn mer i timmen.

Jag tjänade multum och har byggt mitt moderatimperium på pengarna jag lagrade på hög.

Pandina2010-07-22 00:54
Antal inlägg: 727

Har inte orkat gå igenom 28 sidor, men...

Jag har jobbat som extraanställd servitris i restaurang i lite mer än två år; en period som präglats av dålig dygnsrytm, stela vader, ingen rutin och därmed ofta kass mathållning, allt detta till följd av *möjligheten* att bli inringd (då man jagar timmar att jobba), sena nätter och väldigt mycket spring. Givetvis är det en smäll man får ta om man inte lyckats planera sitt liv så bra som man kunnat - och jag är tacksam över att jag får jobba och betala min hyra!

Men restaurangyrket är så mycket mer än lite service. Så snart du tar på dig arbetskläderna och står på golvet, så är det ditt agerande: hur du har koll på dina gäster, hur du håller armarna, dina ansiktsuttryck, din samtalston, din ögonkontakt, ditt minne, din sinnesnärvaro, din stresstålighet, din sociala förmåga och även förmågan att 'stänga av' det faktum att det är badväder ute medan du har ett tolvtimmarspass denna fantastiska julidag... Hur många tänker på sådant om kassörskan på Ica eller städerskan på hotellet?

Nu är det inte mycket av min restauranganställning kvar. Under tiden jag jobbat i restaurang har jag gått ut och ätit ganska mycket, men trots min vetskap om hur jobbigt det kan vara att jobba i restaurang, så har jag inte dricksat speciellt mycket. Och detta kanske låter egoistiskt - men jag har inte dricksat speciellt mycket för att när det väl är jag som sitter där vid matbordet, så känner jag hur mina fötter värker efter en lång arbetsvecka av spring. Att, nu är det jag som sitter och kopplar av och eftersom jag på grund av min utmattning inte klarar av att laga någon mat hemma, så är det andras tur att servera mig.
Men detta gör jag i full vetskap om att när min anställning i restaurangen slutat, så är det min skyldighet som medveten medmänniska att ge servicen det som de förväntar sig. Det är inte mycket som krävs; de stora pengarna visar sig när man samlat ihop ALL dricks som ALLA gästerna betalat tillsammans. Och de pengarna delar man väldigt ofta bland personalen.

jaws68 - Ej medlem längre2010-07-22 01:06
Antal inlägg: 422

Ger i princip ingen dricks här i Sverige. För det är inte kutym att göra det här i landet. Så dyrt som det redan är att äta ute.
Utomlands gör jag det för där är detta kutym.
Det här med dricks i Sverige måste ha kommit på senare år. Det ingår ju serviceavgift. Har jag fel?
Jag har ätit ute privat o genom jobbet. Det är skamliga priser på mat. Ju finare restaurang desto mindre får du tallriken. Ser mest ut som konstverk än mat. Man blir inte mätt på en tallrik mat för >200:-
Rena skämtet! En ynka köttbit ligger mitt på tallriken stilistiskt lagd med lite sås. Ett hån mot kunden kan jag tycka.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-22 01:10
Antal inlägg: 31064

1stclassriot, någon klagade på ditt inlägg och sa att det andades att du "tycker att du kryper för gästerna". Jag håller inte alls med. Jag tycker det var ett rakt och sympatiskt inlägg, och jag förstår dig/er. För någon dag sedan - på ett enkelt matställe på västkusten - hörde jag hur mannen vid bordet intill sa till servitrisen: "Du får nog torka av bordet här." Jag tänkte "Gör det själv, gubbe!" och sa till mitt sällskap: "Det DÄR är anledningen till att jag aldrig skulle kunna jobba som servitris." Jag tycker det är beundransvärt att tvingas vara trevlig mot folk som tycker om att köra med en.

jaws68 - Ej medlem längre2010-07-22 01:11

Jag kan förstå att det är slitjobb. Men dricksen går väl till servitören ?
De som står i köket o sliter får de nånsin dricks?
Hur pass bra är moralen? Det är ju servitören som tar hand om dricksen o vad gör han/hon med den? Egen ficka, eller lägger den i särskild "drickspott" och delar lika?

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-22 01:11

jaws, av tråden att döma är det kutym, eller hur? Men du hamnar inte i finkan om du inte gör det.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-22 01:12

Du har tydligen inte läst tråden alls...Se exempelvis 1stclassriot:s inlägg.

jaws68 - Ej medlem längre2010-07-22 01:15

Även lågavlönat folk vill ju komma ut o äta utan att bli ruinerade.
De som kanske går ut en gång om året o sparat ihop sina slantar.
Varför ska de betala ännu mer? Det finns ingen lag i Sverige som säger att MAN måste dricksa!!!

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-22 01:15

Vem FAN har påstått det då?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?