Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 642 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-02-15 12:43 | |
![]() | "Barn kan vara extremt högljudda och man kan inte riktigt jämföra barn med vuxna människor oavsett tycker jag." Men bör dom verkligen jämföras? Jag tycker inte det. Barn är barn, gamla är gamla osv och nog ska vi kunna visa tolerans mot alla. Eller hur? Och min erfarenhet är den att det tillhör undantagen att barn skulle kunna upplevas som såå besvärliga och vara såå skrikiga osv. - Och betydligt mindre hyper och skrikiga blir de också om föräldrarna kunde låta bli att servera barnen en massa hyperframkallande socker under resorna. Och dessutom gruppindelningar och restriktioner begränsar och skapar ofta praktiska problem. Nån var redan inne i tankebanorna här att de som ville slippa barnskrik kunde åka "första klass" (förmodligen skulle väl detta gälla vid all slags resor då, flyg, tåg mfl). Och då menar man väl med andra ord på att barnfamiljerna då skulle uteslutas från den möjligheten. Eller hur? Så inga barnfamiljer skulle kunna välja åka 1:a klass. Och hur absurd skulle inte det bli då? Nej, jag säger återigen, blanda ihop mer istället. Och visa lite mer tolerans. För vad ska det uteslutas härefter sen? De med Tourettes? Någon med grav cp-skada som sitter i rullstol och dreglar? Nej, så ska vi inte ha det. *bye, återgår till knegandet* | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-02-15 12:52 | |
![]() | nej, man menar att barnfamiljer sällan kan/väljer första eller business class. vilket är sant. mina barn brukar vara enda barnen där och följaktligen bli gullade och lullade med:) | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2011-02-15 13:05 | |
![]() | Den här referensen till bögfria restauranger är ju bara tramsig. Det är enligt lagen inte okej att diskriminera pga sexuell läggning, färg på hud, religion, kön eller politisk uppfattning. Det är nästan skrämmande att se hur detta förväxlas med någon slags rättighet till allmän tillgänglighet i vilka sammanhang som helst. Hur svårt kan det vara att förstå att det faktiskt är helt lagligt att diskriminera och frysa ut på alla andra sätt. Det är väldigt få, om ingen som faktiskt har som rättighet att få åka just förstaklass, affärsklass, vanlig ekonomiklass, eller må vara just föräldrafri klass. *** handen på pannan - följt av en djup suck *** | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-02-15 13:20 | |
![]() | Du lägger handen på pannan i affekt utan att över huvud taget läsa eller ta till dig information? Mycket imponerande. Le-lou och Sote behövde få förklarat för sig vad skillnaden mellan utestängande av minoritet och utestängande av majoritet är. Otroligt, men sant. Le-lou skriver t ex: "Vad är skillnaden mellan resa riktat till HBT-personer och resa riktad till alla utom HBT-personer?" Inte heller tycks du ha läst de två gånger jag har skrivit att det inte är diskriminering i laglig mening, utan bara en obehaglig samhällstendens att vilja köpa sig fri från allt som kan störa. | |
| Sote | 2011-02-15 13:23 | |
![]() | Le lou-skönt att någon fattar hur jag menar. Det handlar inte om att förbjuda utan om att kunna välja det man själv vill. Som du skriver så skulle jag också ha valt ett "familjeflyg" om jag hade tre fyra ungar själv för det skulle minska pressen och stressen. Varför finns det tex ett så stort behov av 50+ boenden? Så fort det byggs nya såna så är dom sålda direkt. Där får inte en barnfamilj bo men en gaysenior är helt ok. Skulle boendet vara riktat till enbart gaypesoner då skulle det inte vara ok att en straightsenior flyttade dit. Ni som är så emot hela den här uppdelningen- är ni också emot dom här semesteranläggningarna som riktar sig till just barnfamiljer? För det är ju verkligen att separera sig från andra även om det ju iof är tillåtet att bo på ett sånt hotell även om man inte är en familj. Men har en äldre person på ett sånt hotell nåt gehör om han ber ungarna vid poolen att dämpa sig lite för dom stör? Eller skulle han ha valt ett hotell som inte var riktat till just familjer? Jag ser verkligen inget konstigt med att rikta in sig mot vissa grupper och ser inget hot i detta. Samma gäller väl då tex när man nu i Stockholm ska öppna servicehus för enbart arabisktalande äldre? Är det verkligen ok? Eller är det fel att utesluta en svensk senior som kanske vill bo på just det stället? Man kan ta hur många exempel som helst i samhället och peka ut sånt som separerar olika grupper utan att det är nåt konstigt med detta men det beror ju på hur man uttrycker det - Gayresa till Toscana -straighta personer ej välkomna- pesionärsresa till Toscana-barnfamiljer ej väkomna men en gaysenior går jättebra. | |
| le-lou | 2011-02-15 13:41 | |
![]() | Vi har rätt att "köpa" oss rätten att inte bli störda. Vad är problemet med det? Jag väljer hellre att bo i lägenhet utanför centrum än en lägenhet som ligger mitt i stan med pubar och barer runt omkring. Varför MÅSTE man bli störd av saker man inte vill bli störd av? När man diskuterar detta så är det ju lämpligt att inte enbart hävda rätten till något, utan konsekvenserna för den som drabbas. På vilket sätt drabbar det barnfamiljerna om det finns barnfria flyg? Jag hade förstått om det handlade om ett rent förbud men det är ju inte ens det vi diskuterar. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-02-15 13:52 | |
![]() | Du har rätt att köpa dig fri från alla (nåja, de flesta) moment du anser är störande. Jag har rätt att anse att det är en obehaglig samhällstendens att störa sig på allt som inte är perfekt och att vilja köpa sig fri från det. I förstaläget drabbar det inte barnfamiljer mer än på det sättet att de placeras i ett fack av "jobbiga grejor som man vill köpa sig fri från", och att den åsikten sanktioneras av flygbolag. Om efterfrågan på just flyg utan jobbiga barn blir stor kommer det att drabba dem på det sättet att det är deras biljetter som blir dyrare/icke-existerande. | |
| le-lou | 2011-02-15 14:16 | |
![]() | nej men det är inte bara jag. Du har ju lika mycket rätt i att välja en nattbio för vuxna än gå mitt på dagen och sitta bland barn. Jag väljer tex tjejkvällar på gymet för att slippa män. Är det så hemskt? Och när du säger perfekt - det är ju trots allt inte en generell åsikt om vad som är perfekt och inte, vissa människor tycker det är helt perfekt att välja en sak, medan en annan tycker något annat är helt perfekt om jag ska använda samma uttryck. Jag gillar alternativ, möjlighet att välja var man vill bo, hur man vill transportera sig och ju fler val som finns desto gladare blir jag. När jag blir pensionär skulle jag lätt åka på seniorboenden i Spanien om möjligheten finns. Det ligger ju i mitt intresse och jag fattar inte vad som är så jävligt med det. | |
| le-lou | 2011-02-15 14:17 | |
![]() | vilkas biljetter skulle bli dyrare förresten? förstår inte resonemanget där riktigt. | |
| Nancy_B - Ej medlem längre | 2011-02-15 14:23 | |
![]() | Jag håller med gnagelram. obehaglig inställning tycker jag, att köpa sig fri från det ena och det andra. Obehaglig barnsyn också. Jag vet inte vad ni träffar för monsterbebisar men så störd har jag aldrig blivit. någon jämförde gaydisco o flygplan, men flyg är väl ett transportmedel, inte ett mål i sig? eller? | |
| le-lou | 2011-02-15 14:29 | |
![]() | obehaglig barnsyn, sluta skoja och skilj på vad vi pratar om. Antar du att alla som inte skaffar själva barn hatar barn också eller ? | |
| Nancy_B - Ej medlem längre | 2011-02-15 14:36 | |
![]() | nej, men att åka samma flygplan behöver ju inte betyda nån kontakt överhuvudtaget. så jag förstår inte varför det skulle vara så obehagligt. men det är jag, jag förstår att andra är känsligare. | |
| Nancy_B - Ej medlem längre | 2011-02-15 14:43 | |
![]() | med barnsynen menade jag inställningen den att "barn ska varken synas eller höras, och inte åka samma plan som jag" | |
| Nancy_B - Ej medlem längre | 2011-02-15 14:59 | |
![]() | alltså, det finns personer o typer jag inte gillar, men att sortera ut på det sättet tycker jag är tråkigt helt enkelt. livet består av jobbiga bitar också, och en skrikande bebis är väl inte det värsta. om det inte är din kan du ju sätta i öronproppar o strunta i det bara. | |
| marlut | 2011-02-15 15:00 | |
![]() | Så snart kanske man kan betala lite extra och slippa gnälliga människor också? Det vore ju jätte skönt och slippa höra nån som klagar på allt, och framför allt som inte kan se glädjen i att det finns barn i omgivningen? Jag tycker hela diskussionen är helt galen, ungar låter det är bara att acceptera. Vi kan ju inte börja kräva att folk, barn som vuxna, inte ska få vistas på olika ställen, för att de stör, snacka om diskriminering, dessutom känns det tragiskt att så många verkar tycka det är rätt..? | |
| acceptera | 2011-02-15 15:17 | |
![]() | Jag jobbar med barn och har egna, nu iofs vuxna men de har varit små en gång, så bespara mig kommentarer om barnfientlighet. Men när jag har semester eller går ut på restaurang en kväll tycker jag det är underbart att slippa umgås med eller lyssna på trötta griniga barn. Är jag en dålig och diskriminerande människa för det? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-15 15:33 | |
![]() | Acceptera, om du startar en restaurang som välkomnar alla utom barn så är du diskriminerande. Och det är väl det frågan är? Att välkomna alla utom en grupp är diskriminering. Sen behöver jag inte älska att snegla på förälskade, hånglande par, högljudda fulla medelålders eller fotbollshuliganer eller för den delen griniga jobbiga ungar. Men det ena är vad man föredrar, det andra är diskriminering. | |
| Terrass | 2011-02-15 15:40 | |
![]() | Åkte väldigt nyligen från Kanarieöarna och råkade hamna bakom skrikande två barn både på vägen ner och på vägen upp. Barnen själva går ju inte att göra så mycket åt, men de all fler handlingsförlamade föräldrarna borde man ju kasta av. Men om möjligheten fanns att flyga barnfritt så javisst, det är taget. Benutrymme får man ju numera betala mer för, så även maten, så varför inte införa tysta plan. | |
| Nancy_B - Ej medlem längre | 2011-02-15 15:48 | |
![]() | Le-lou tog upp pensionärsboenden o olika exempel, men det handlar ju inte om livsval, utan om en flygresa, en ibland lång och krävande, men ändå begränsat avsnitt i livet. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-02-15 16:23 | |
![]() | Varför inte införa öronproppar? | |